اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

۲۲ خودرو جدید در راه بازار همراه با لیست قیمت


عدم تنوع در سبد محصولات خودروسازان در حالی یکی از نارضایتی‌های همیشگی مشتریان و مسوولان بوده است که خودروسازان با پشت‌سر گذاشتن دو سال سخت در تولید، به‌دنبال ایجاد تنوع در محصولات خود هستند؛ به‌طوری‌که دو خودروساز بزرگ کشور برنامه‌هایی برای ورود ۲۲ خودرو جدید به سبد محصولات خود دارند.

این خودروها در شرایطی قرار است تاپایان امسال و سال آینده وارد بازار شوند که ده مدل از آنها محصولاتی چینی هستند. هرچند خودروسازان بارها به این نکته اشاره کرده‌اند که همکاری با چینی‌ها کمکی به خودروساز شدن آنها نمی‌کند، اما به‌نظر می‌رسد تحریم‌های بین‌المللی منجر به حضور پررنگ خودروسازان چینی در صنعت خودروی کشور شده است.

اما به عقیده کارشناسان اگرچه ۲۲ محصول وعده داده شده از سوی خودروسازان می‌تواند تنوع لازم را به سبد محصولاتی تولید‌کنندگان بدهد، اما در بخش قیمتی مطلوبیتی برای مشتریان فراهم نخواهد کرد. کف قیمت تعداد زیادی از این خودروها که شامل‌هاچ‌بک، سدان و شاسی‌بلند می‌شوند، در حالی از ۵۰میلیون تومان آغاز می‌شود که طبق قانون از آنجا که این خودروها بیش‌از ۴۵ میلیون تومان قیمت دارند، شورای رقابت نمی‌تواند در قیمت‌گذاری آنها دخالتی داشته باشد.

این در شرایطی است که مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با مناسب خواندن قیمت خودروهایی که قرار است وارد بازار شوند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: خودروساز نمی‌تواند محصولی را وارد سبد محصولات خود کند که تبدیل به رقیبی برای محصولات فعلی‌اش شود، بنابراین ما خودروهایی را برای بازار انتخاب کرده‌ایم که در تولید آنها خلأ وجود داشته است.

۲۲ خودرو جدید در راه بازار
اما هر چقدر تا پیش از این بازار خودرو از بی‌تنوعی محصولات رنج می‌برد، ظاهرا قرار است خودروسازان با تزریق ۲۲ مدل خودرو جدید، سبد محصولات خود را توسعه دهند.

بر این اساس ساپیا قصد دارد با کمک شرکای خود در سال جاری ۱۵ مدل خودرو جدید را روانه بازار کند و ایران‌خودرو نیز با برنامه‌ای مشابه تا اواسط سال آینده ۷ خودروی جدید را به بازار معرفی خواهد کرد.

در این زمینه مدیربازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما با کمک شرکای خود شامل سه شریک چینی، کیاموتورز، گروه رنو ونیسان مدل‌های جدیدی را به بازار عرضه خواهیم کرد. به گفته حسن فروزانمهر از گروه کیاموتورز خودروی سراتو در دو مدل دنده‌ای و اتومات در آینده‌ای نه چندان دور، به ترتیب با قیمت ۶۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ۸۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان وارد بازار خواهد شد.

این خودرو که خط تولید آن در سایپا راه‌اندازی و تولید آزمایشی آن نیز آغاز شده است، در مدل دنده‌ای دارای موتور ۱۶۰۰سی‌سی است و در مدل اتومات نیز با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به بازار عرضه خواهد شد. رنو که محصولاتی از آن توسط هر دو خودروساز بزرگ کشور عرضه خواهد شد، در سایپا با شاسی‌بلند کلیوس و‌هاچ‌بک ساندرو حضور خواهد داشت. کلیوس که تاکنون نزدیک به ۷۰۰ دستگاه از آن توسط سایپا وارد کشور شده، موتوری ۲۵۰۰ سی‌سی دارد و دنده اتومات است.

فروزانمهر در رابطه با این خودرو شاسی‌بلند می‌گوید: برای تولید این خودرو در سال جاری برنامه‌ای نداریم؛ اما سال آینده تولید آن را بررسی خواهیم کرد. به گفته فروزانمهر رنوساندرو که خط تولید آن در سایپا راه‌اندازی شده است احتمالا قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون خواهد داشت و زمان شروع تولید آن نیز به نتایج مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد. اما محصولات چینی برای ورود به بازار زمان کمتری از سایپا گرفته‌اند.

به گفته مدیربازاریابی و فروش سایپا، خودروی S۳۰۰ با همکاری شرکت زوته چین با قیمت ۷۶ میلیون تومان وارد بازار شده است. این سدان چینی که نام ایرانی آن «آریو» است، پس از آنکه داخلی سازی شود قیمتی کمتر از ۶۰ میلیون تومان خواهد داشت. دیگر همکار چینی سایپا شرکت برلیانس است که یک شاسی بلند به نام V۵، یک‌هاچ بک به نام H۳۲۰ و دو سدان با نام‌هایH۲۰۰ و H۳۳۰ را به محصولات سایپا اضافه خواهد کرد.

در حال حاضر قیمت شاسی‌بلند این شرکت چینی برابر با ۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. چانگان هم یکی دیگر از شرکای سایپا است. توسط ایران‌خودرو، خودروهای این شرکت چندی قبل پیش‌فروش شده‌اند و حالا برای ورود به بازار در انتظار شماره‌گذاری هستند. EADO با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و دنده اتومات یکی از خودروهای چانگان است.

CS۳۵ نیز که خودرویی شاسی‌بلند با قیمت ۸۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است دیگر محصول چینی در سبد محصولات سایپا خواهد بود. در کنار سایپا، ایران‌خودرو نیز دو شریک چینی دارد که به گفته مدیربازاریابی و فروش این شرکت محصولات آنها تا اوایل سال آینده قیمت‌گذاری و وارد بازار خواهند شد.

اما سایپا در کنار تمام سواری‌هایی که به آنها اشاره شد، وانت نیسان پادرا با موتور ۲۴۰۰سی‌سی را نیز به‌زودی به بازار عرضه می‌کند. نیسان پیکاپ ریچ نیز که یک وانت دوکابین با قیمت ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، هم‌اکنون وارد بازار شده است. شرکت سایپا خود نیز مدل‌هایی جدید از خانواده ایکس۱۰۰ و ایکس۲۰۰ برای مشتریان بازار در نظر گرفته است. وانت پراید با قیمت ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از خانواده ایکس۱۰۰ است و تیبا۲ و ساینا هم از خانواده ایکس۲۰۰ هستند.

اما ایران خودرو در کنار سه محصول چینی که وارد بازار خواهد کرد، دو مدل از رنو را نیز برای بازار در نظر دارد. رنو کلیو و کپچر که اولی ‌هاچ‌بکی شهری و دومی نیز یک کراس اوور سایز کوچک شهری محسوب می‌شود. به گفته بابایی قیمت این دو خودرو هنوز از سوی ایران‌خودرو مشخص نشده است. پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ نیز محصولاتی هستند که پیش از این زمزمه‌های ورود آنها شنیده می‌شد؛ این در حالی است که به‌نظر می‌رسد ورود این خودروها به ایران به تداوم مذاکرات هسته ای بستگی دارد.

ایران‌خودرو در کنار محصولات خارجی خود، دنا و یک وانت جدید را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرده است. دنا در مدل دنده‌ای خود هم‌اکنون در انتظار روشن شدن قیمتش است تا وارد بازار شود، مدل اتومات آن نیز احتمالا در نیمه دوم سال آینده وارد بازار خواهد شد. به گفته مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، وانت جدید ایران‌خودرو نیز اواخر امسال روانه بازار می‌شود.

بابایی همچنین در ادامه تاکید می‌کند که ایران‌خودرو در یک همکاری مشترک با دانگ‌فنگ چین، خودروهای H۳۰ و S۳۰ را که هر دو از موتور پژو بهره‌مند هستند تولید و اواسط سال آینده عرضه خواهد کرد. همچنین ایران‌خودرو یک شاسی‌بلند چینی به نام ‌هایما را نیز از شرکت ‌هایما موتورز به بازار ارائه می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

حضور بنز، فولکس واگن، ولوو و فیات در ایران/ احتمال حضور آمریکایی‌ها

دبیر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران با بیان این‌که حضور شرکت‌های بنز، فولوکس واگن، ولوو، فیات، روور و اشکودا در ایران قطعی شده است، از احتمال حضور آمریکایی‌ها خبر داد.

ساسان قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تاکنون حضور شرکت‌های بنز، فولوکس واگن، ولوو، فیات، روور، اشکودا، رنو، پژو، هیوندای، کیا و تویوتا در دومین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو ایران قطعی شده است.

وی با بیان این‌که دعوت نامه حضور شرکت‌های آمریکایی نیز ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در صورت فراهم شدن شرایط شاهد حضور شرکت‌های جنرال‌موتورز و فورد در ایران خواهیم بود.

دبیر دومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های خودروسازی شرکت‌های مطرح طراح بین‌المللی از جمله ایتال دیزاین و همچنین شرکت‌های مطرح قطعه سازی از جمله زیمنس، مندو، بوش، FRW و ACI در این همایش حضور خواهند داشت.

قربانی افزود: تاکنون حضور 148 میهمان خارجی از 30 کشور دنیا در دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران قطعی شده است و البته تعداد میهمانان روز به روز در حال افزایش است.

وی با بیان این‌که معاون اول رییس جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جمله سخنرانان این همایش هستند، تصریح کرد: مدیران عامل چند شرکت خودروساز داخلی و خارجی نیز در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

به گفته وی، جلب مشارکت و همکاری‌های خارجی و همچنین تلاش برای افزایش عمق داخلی سازی خودروهای خارجی و در کنار آن بررسی راهکارهای تحقق اهداف ایران در حوزه صنعت خودرو در سال 1404 (2025) از جمله اهداف دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو است که در تاریخ 10 آذر ماه (اول دسامبر) برگزار خواهد شد.

هیوندای Elite i20 کراس شکار عکاسان شد

به تازگی تصاویر جدیدتری از هیوندای Elite i20 کراس منتشر شده است که اوایل هفته گذشته در حال آزمون دیده شده بود.

به گزارش خبرخودرو، در این تصاویر Elite i20 کراس با چراغ های جلوی پروژکتوری، باربند سقف، روکش های کناری بدنه و رینگ های آلیاژی گلبرگ شکل جدید دیده می شود.

با توجه به این که هیوندای برنامه ریزی کرده تا کراس اوور کامپکت ix25 را در هر صورت عرضه کند، این که تصمیم دارد کراس اووری بر اساس Elite عرضه کند کمی غافلگیرکننده است. شاید استراتژی هیوندای قرار داردن Elite کراس در رقابت با اونتورا، اتیوس کراس و کراس پولو است در حالی که ix25 با قیمتی بالاتر با شاسی بلندهای کلاس C یعنی داستر، ترانو، اسکورپیو و SX4 S-Cross رقابت خواهد کرد.

موتور بنزینی این خودرو 1.2 لیتری Kappa متصل به گیربکس دستی پنج سرعته و موتور دیزلی آن 1.4 لیتری CRDI با گیربکس دستی شش سرعته است.

معرفی با ارزش‌ترین برندهای خودروسازی جهان

ر گزارش بهترین برندهای جهانی که از سوی بازوی تبلیغاتی گروه اومنیکام برای سال 2014 منتشر و غول ژاپنی تویوتا برای یازدهمین سال پیاپی ارزشمندترین برند در میان برندهای خودروسازی جهان شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسسه مشاوره برند "اینتربرند" هر ساله این فهرست را بر مبنای عملکرد مالی، تاثیرگذاری بر انتخاب مشتری و قیمت و قدرت درآمد شرکت‌ها مشخص می‌کند.

تویوتا در فهرست 2014 "اینتربرند" از 100 برند باارزش برتر جهان در رتبه هشتم قرار گرفت که نسبت به سال گذشته دو رتبه صعود داشت.

مرسدس بنز با گرفتن جای تویوتا در رتبه هشتم، تنها خودروسازی بود که به همراه این شرکت در 10 رتبه اول فهرست 100 برند باارزش برتر جهان جای گرفتند.

بی ام و با قرار گرفتن در رتبه یازدهم این فهرست، سومین برند خودروسازی باارزش در میان برندهای خودروسازی شد.

برند خودروسازی باارزش بعدی بر اساس رتبه بندی "اینتربرند"، هوندا بود که در رتبه بیستم قرار گرفت و پس از آن فولکس واگن با رتبه 31 و هیوندای با رتبه 40 قرار گرفتند.

هیوندای بدنبال رشد فروش و بازار طی یک دهه گذشته در این فهرست ترقی کرده است در حالیکه این برند کره ای در سال 2005 با ارزش برند 3.5 میلیارد دلار، رتبه 84 را به دست آورده بود.

امسال برای نخستین بار است که این شرکت در رتبه چهلم قرار می‌گیرد و ارزش برند آن دو رقمی شده و به 10.4 میلیارد دلار رسید با اینهمه فاصله زیادی با تویوتا دارد که ارزش برند آن 42.4 میلیارد دلار است.

انتظار می‌رود این شرکت کره ای در آینده نزدیک از فورد با ارزش برند 10.9 میلیارد دلار پیشی گرفته و به رتبه 39 صعود کند.

برندهای خودروسازی دیگری که در فهرست 100 برند باارزش برتر 2014 حضور پیدا کردند شامل آئودی با رتبه 45، نیسان با رتبه 56، پورشه با رتبه 60، کیا با رتبه 74 و شورولت با رتبه 82 بودند.

لندرور در فهرست 2014 تازه واردی بود که در رتبه 91 قرار گرفت. این رتبه سال گذشته در اختیار فراری بود که امسال به رتبه 98 سقوط کرد.

رتبه بندی برندهای خودرو

رتبه خودرو برند ارزش برند (میلیارد دلار آمریکا) در سال 2014 رشد سال به سال ارزش برند رتبه کل در فهرست 2014
1 تویوتا 42.4 19.9% 8
2 مرسدس 34.3 7.6% 10
3 بی ام و 34.2 7.5% 11
4 هوندا 21.7 17.2% 20
5 فولکس واگن 13.7 23.3% 31
6 فورد 10.9 18.5% 39
7 هیوندای 10.4 15.6% 40
8 آئودی 9.8 26.6% 45
9 نیسان 7.6 22.9% 56
10 پورشه 7.2 10.8% 60
11 کیا 5.4 14.6% 74
12 شورولت 5.0 10.0% 82
13 لندرور 4.5 جدید 91