اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

فراررسیدن عید نوروز را به همه همکاران پیشاپیش تبریک عرض می نمایم


موتورهای دیزل قسمت ۱

رودلف دیزل در سال 1892 (یعنی 16 سال پس از اختراع موتورهای بنزینی) ایده توسعه موتور دیزل را بنا نهاد. هدف او از این ایده، ساخت موتوری با راندمان بالاتر نسبت به موتورهای بنزینی آن زمان بود که راندمان مناسبی نداشتند. امروزه موتورهای دیزلی در تمام رده خودروها اعم از سواری و سنگین بکار می روند.

اختلاف های عمده بین موتورهای بنزینی و گازوئیلی عبارتند از:

  1. موتورهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا را مکش کرده و پس از متراکم نمودن، با جرقه شمع آن را محترق می سازند. موتورهای دیزلی تنها هوا را مکش نموده، آن را متراکم می کند سپس سوخت را با فشار بالا در این هوای فشرده تزریق می نماید. حرارت ناشی از هوای فشرده به محض ورود سوخت آن را محترق می سازد.
  2. نسبت تراکم موتورهای بنزینی بین 8 تا 12 می باشد در حالیکه نسبت تراکم در موتورهای دیزل بین 14 تا 25 می باشد و هر چه نسبت تراکم بالاتر باشد موتور دیزل راندمان بهتری خواهد داشت.
  3. موتورهای بنزینی یا از سیستم کاربراتوری استفاده می کنند که در آن هوا و سوخت قبل از ورود به سیلندر با هم مخلوط می شود یا از سیستم پاشش در پورت ورودی بهره می گیرند که در آن سوخت در ابتدای زمان مکش و در پورت ورودی (خارج از سیلندر) و با فشار پایین پاشیده می شود. این در حالیست که موتورهای دیزل از پاشش سوخت با فشار بالا و درون محفظه احتراق استفاده می کنند. توجه کنید که موتورهای دیزل شمع ندارند و تنها بواسطه حرارت ناشی از هوای متراکم شده سوخت را محترق می کنند. البته شایان ذکر است که در راستای بهبودعملکرد موتورهای بنزینی نیز تحقیقات بسیاری صورت پذیرفته است تا پاشش سوخت بصورت مستقیم انجام پذیرد که موتور GDI حاصل این تلاش می باشد.
  4. انژکتور در موتورهای دیزل یکی از قطعات پیچیده می باشد که همواره موضوع بحث بسیاری از کارهای تجربی واقع شده است. در هر موتوری ممکن است در جای متفاوتی نصب شده باشد. انژکتور بایستی در برابر فشار و دمای بالای درون سیلندر مقاومت داشته و سوخت را بصورت مناسب به هوای فشرده وارد نماید. ایجاد چرخش مناسب در ذرات سوخت و توزیع مناسب آن در سیلندر از دیگر مسائل موتور دیزل می باشد. بنابراین در بعضی از موتورهای دیزل سوپاپهای مکش خاص، محفظه پیش احتراق و دیگر تجهیزات برای چرخش مناسب هوا درون محفظه احتراق و بهبود فرآیند احتراق بکار گرفته شده است.
نظرات 5 + ارسال نظر
حسام شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 08:15 ق.ظ http://www.irtnt.tk

وبلاگ زيبايی داری . يه فکری برای قالبت بکن .

داریوش آریان پور شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 08:40 ق.ظ http://dollarforu.blogsky.com

دورد بر شما
وبلاگ ویژه ای دارید.
خوشحال میشم به همدیگر لینک رد کنیم.

با سلام
از لطف شما سپاسگذارم
نورافکن

hossein شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 08:54 ق.ظ http://multimedia.blogsky.com

سلام . واقعا خسته نباشید . اولین وبلاگی است که من در ضمینه خودرو میبینم . امیدوارم هر روز پر بار تر هم بشه . خداحافظ .

علیرضا شنبه 22 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 09:00 ق.ظ http://climax.blogsky.com

سلام
از مطالب وبلاگت خیلی خوشم اومد من دیپلم مکانیک دارم ودر حال رفتن به دانشگاه هستم.
راستی اگر بخواهی می تونم یه قالب برات طراحی کنم
بهمن سر بزن

با سلام
از لطف شما سپاسگزارم
در خصوصه قالب ممنون میشوم
نورافکن

داریوش آریان پور یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1383 ساعت 08:07 ق.ظ http://dollarforu.blogsky.com

من لینک وبلاگ خوب و آموزنده شما رو در وبلاگم گذاشتم. امیدوارم شما هم همین کار رو بکنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد