اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

شرکت خودروسازی "ام.جی.روور" ورشکست شد

شرکت انگلیسی خودروسازی "ام.جی.روور" روز جمعه رسما ورشکستگی خود را اعلام کرد.
ام جی روور که تنها کارخانه خودروسازی تحت مالکیت کامل انگلیس محسوب می‌شد، به دنبال به بن بست رسیدن همه راههای ممکن برای نجات آن، رسما ورشکست شد. 
قرار بود یک شرکت چینی 75درصد سهام روور را خریداری کند اما این شرکت از این معامله منصرف شد.
متولیان ام جی روور با بنگاه صنعت خودروسازی "شانگهای" وارد مذاکره شده بودند.
این مذاکرات درحالی به شکست انجامید که دولت کارگری "تونی بلر" برای نجات این شرکت بویژه در آستانه انتخابات سراسری مجلس عوام تلاش کرد.
طرف چینی به خاطر مطمئن نبودن سوددهی ام جی روور از یک سو و انباشت بدهیهای آن از سوی دیگر از خرید سهام آن منصرف شد.
شرکت روور بیش از سایر خودروسازان انگلیس در سال گذشته میلادی با کاهش فروش مواجه بود.
بر اساس این گزارشها، سهم این کارخانه در مجموع خودروهای فروخته شده در داخل انگلیس از 9/2درصد در مارس2004به 2/3درصد در مارس امسال (اسفند) رسیده بود. مشکلات روور به بیش از یک دهه گذشته بازمی‌گردد و در اواخر دهه 1990 میلادی شرکت آلمانی "ب.ام.و" با تصاحب آن، این شرکت را از سقوط حتمی نجات داد.
با این وصف زیانهای مکرر در بخش تولید خودروهای روور موجب شد تا در سال 2000میلادی ب.ام.و این بخش از تولید کارخانه روور را به قیمت سمبلیک 10پوند با مجموعه بدهیهایش به یک شرکت تعاونی بفروشد.
زیانهای روور در سالهای بعد از این فروش نیز همچنان ادامه یافت و در نهایت به آغاز مذاکره با چینیها در نوامبر سال 2004میلادی انجامید. روور که قدمتش به یکصد سال پیش بازمی گردد، نمونه‌های کلاسیکی همچون مینی، لندروور، آستین سون و موریس آکسفورد تولید کرده است.
دولت بلر برای سرپا نگه داشتن این کارخانه و جلوگیری از ورشکستگی کامل آن در آستانه انتخابات سراسری، 5/6میلیون پوند وام به آن پرداخت کرد. این مبلغ کمتر از یک پانزدهم درخواست وام یکصد میلیون پوندی از سوی مدیران کارخانه ام جی روور بود.
بلر که خود هفته پیش به همراه وزیر خزانه‌داریش به منطقه "لانگ بریج" محل کارخانه ام جی روور سفر کرد، وعده داده بود که همه تلاشهایش را برای جلوگیری از ورشکستگی این کارخانه به کار خواهد گرفت.
کارخانه خودروسازی لانگ بریج فعالیتش را در سال1905آغاز کرد و نخستین خودروی ساخت آن "آستین سون" بود که در سال 1946وارد بازار شد. تولید این کارخانه تا سال 1922از مرز یک میلیون دستگاه گذشت و در نهایت در سال 1952با ادغام این کارخانه با کارخانه موریس، شرکت بریتیش موتور متولد شد.
بریتیش موتور بعدها با شرکت "جگوار" ادغام شد و سرانجام در سال1967ادغام با "لیلاند" را که مالک روور است، تجربه کرد و شرکت بریتیش لیلاند را بوجود آورد.
بریتیش لیلاند هشت سال بعد دچار بحران شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود که در نهایت با کمک 5/4میلیارد دلار دولت وقت و سپردن اداره آن به شورای ملی کارآفرینی نجات یافت
شرکت روور در سال 1988به مبلغ سیصد میلیون دلار به شرکت هوا و فضای انگلیس فروخته شد و این شرکت نیز در سال 1994روور را به بیش از یک و نیم میلیارد دلار به بی.ام.و فروخت.
فونیکس آخرین خریدار ام جی روور در سال 2000بود که اکنون شاهد ورشکستگی تنها بازمانده صنعت خودروسازی تماما انگلیسی است.
منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد