اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

نانو تکنولوژی در بدنه اتومبیل


«نانو تکنولوژی» امروزه به شدت فن آوری پوشش اجسام را تحت تأثیر قرار داده است. در این فناوری موادی در مقیاس نانو  بر روی اجسام به صورت پوشش قرار می گیرید که بسیاری از خواص منفی اجسام را خنثی می نماید. هدف اصلی این تکنولوژی کاهش آلودگی های زیست محیطی، جلوگیری از اتلاف انرژی و افزایش مقاومت در برابر خوردگی می باشد.

یکی از انواع پوشش های نانوتکنولوژی (نانو ذرات طلا) می باشند. موارد استفاده این مواد اپتیک، الکترونیک، کاتالیست ها و نیز ماده رنگزا در صنعت رنگ می باشد. یکی از موارد مهم استفاده از این پوشش های نانو تکنولوژی در صنعت «خودرو سازی» می باشد.

 

نانوتکنولوژی در صنعت خودروسازی

 با پوشش دادن بدنه اتومبیل بوسیله نانو ذرات طلا می توان براقیت بدنه اتومبیل را دوام بخشید. این خاصیت که (effect Color-flop) نام دارد، باعث می شود تا ناحیه روشن به دلیل بازتاب نور از ذرات آلومینیوم، قرمز روشن دیده شود و چون در ناحیه سایه تقریبا بازتاب نداریم به همین دلیل تیره رنگ به نظر می رسد. با کمک این فناوری در نانو تکنولوژی، نواحی زاویه دار بدنه اتومبیل مدور به نظر می رسند. ضخامت این ترکیب نانو حدود 10 تا 30 نانومتر است. این ماده خمیری شکل است و از دولایه تشکیل شده است. لایه اول شامل ذرات برگچه ای شکل آلومینیوم که به عنوان آستری بر روی فلز به کار برده می شود. لایه دوم که همان نانو ذرات طلا هستند که بر روی آستری اعمال می شود.با نانو تکنولوژی بدون آنکه جنس بدنه اتومبیل و قالب های آن را تغییر دهیم، تنها با Nanolaminate (پوشاندن سطح اتومبیل با مواد نانو ذرات طلا)‌ با هزینه ای بسیار اندک جلوه، زیبایی و دوام رنگ اتومبیل را افزایش می دهیم.

 

منبع: خبرنامه «پژوهشکده صنعت نفت ایران»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد