اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

موتور ملی متولد شد

طراحی موتور ملی پایان یافته است و اولین نمونه این موتور با قطعات ساخت کارخانجات ایرانی روز 31 خردادماه آماده می‌شود.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موتور ملی با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان و مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی شده است و حدود 50 نمونه آن با قطعات ایرانی روز 31 خرداد تولید نمونه آن تمام می‌شود.موتور ملی بر اساس گاز طراحی شده و توانایی کارکرد بر روی بنزین را نیز دارد.
موتور ملی در طرحی در قالب خانواده موتور طراحی شده است که هر موتور با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان طراحی و آماده تولید می‌شود.
موتور اول که طراحی آن نیز تمام شده و اولین نمونه‌های ایرانی آن نیز در حال آماده شدن است از سوی طراحان آلمانی بوده و مهندسان ایرانی در آن نقش کارآموزی و انتقال دانش فنی داشته‌اند، موتور دوم که یک موتور 3/1 لیتری است که از سوی متخصصان ایرانی طراحی شده و مهندسان آلمانی نقش نظارتی در آن خواهند داشت.
زالی ـ مدیرعامل مرکز تحقیقات موتور ـ نیز پیش از این اعلام کرده بود طراحی موتور 3/1 لیتری از همین خانواده موتور هم با نظارت طرف آلمانی آغاز شده است.
آلکس کیوینگ ـ مدیر پروژه‌های طراحی مکانیکی مرکز تحقیقات موتور آلمان FEV ـ نیز به خبرنگار ایسنا گفت: «کار طراحی موتور ملی ایران در کنار طراحان داخلی و با کمک مرکز تحقیقات موتور آلمان انجام شده است.»
وی ادامه داد:« ما آمادگی هرگونه همکاری را با شرکت خودروسازی ایرانی داریم.»
او در پاسخ به این سؤال که به عقیده شما ایران توانایی دانش فنی تولید و طراحی موتورهای درون‌سوز را دارد، گفت:« یقینا شما هم توانایی و هم ابزارآلات تولید موتورهای درون‌سوز را دارید، اما آنچه شما در وهله نخست به آن احتیاج دارید یکی شرکت مشاوره‌ای مطمئن است.»
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی ایسنا، موتورهای ملی در سه مدل طراحی شده که موتور اول موسوم به EF7 است که در سال 2006 در ایران به تولید انبوه خواهد رسید.
موتور ملی در مجموع از خانواده‌های موتور تعریف‌شده که موتور 3/1 لیتری آن برای خودروهای کلاس B و موتور 7/1 لیتری آن برای کلاس سمند با قدرت در حدود 115 اسب بخار است.
موتور دیگر یک موتور 7/1 لیتری مجهز به توربو شارژ با قدرتی در حدود 150 اسب بخار و مناسب برای خودروهای کلاس بالاتر از B است در خانواده موتور برای کاهش هزینه تولید و طراحی بسیاری از قطعات مشترک هستند.
به گزارش ایسنا، سازندگان قطعات این موتور ایرانی انتخاب شده‌اند، این در حالی است که موتور K4M ال 90 نیز ساخت داخل بالایی در قطعه‌سازان داخلی خواهد داشت.
بنا به گزارش‌های موجود موتور 7/1 لیتری در آلمان نمونه‌ای از آن ساخته شده و بر روی خودروی سمند نصب شده است. طبق بررسی‌ها این موتور در آلمان با قطعات آزمایشگاهی به کلیه اهداف خود رسیده و مصرف سوختی در حدود 5/7 لیتر در 100 کیلومتر داشته است.
موتور سمند که خودروی ملی ایران گفته می‌شود از موتور طراحی‌شده در گروه PSA با نام L3 است این موتور با حجم 8/1 لیتری 97 اسب بخار قدرت دارد.
قرار است در تیرماه نیز جشنی به مناسبت موتور ملی برگزار شود، تا پیش از این تاریخ 50 موتور ساخته شده با قطعات ایرانی بر روی سمند مورد تست قرار می‌گیرند تا نتایج نهایی موتور اعلام شود.
به گزارش ایسنا، هم‌اکنون سه موتور TU5 و موتور ملی و k4m برنامه ساخت داخلی گسترده در ایران خواهند داشت که موتور TU5 متعلق به پژو 206 صندوقدار با حجم 1600 سی سی و 105 اسب بخار قدرت، k4m موتور ال 90 با 1600 سی سی حجم و 110 اسب بخار قدرت با حدود 55 درصد ساخت داخل خواهد شد و موتور ملی نیز با طراحی ایرانی برای نصب بر روی خودروهای مجموعه سمند خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد