اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

افزایش مصرف سوخت

 

همانطور که می دانید معضل افزایش مصرف سوخت به یک معضل اساسی در کشور تبدیل شده است و راهکارهای مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولین کشور برای مقابله با این معضل مطرح شده است. مسائلی همچون طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، CNG سوز کردن خودروها، جیره بندی بنزین، افزایش قیمت بنزین، هدفمند کردن یارانه ها و ....، همگی مسائلی هستند که به خاطر معضل افزایش مصرف سوخت در کشور طرح شده اند. این راهکارها به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. یک دسته از راه حل های ارائه شده (صرفنظر از درستی یا نادرستی آنها) راه حلهایی  بلند مدت هستند و در کوتاه مدت نمی توانند پاسخگوی معضل فعلی کشور باشند (مثل CNGسوز کردن خودروها).
  2. دسته دیگر از این راه حل ها، بستگی به فضای سیاسی کشور دارند (مثل افزایش قیمت بنزین و یا هدفمند کردن یارانه ها) و شاید نتوان به عنوان یک راه حل پایدار به آن نگریست، به خصوص اینکه بعضی از این مسائل تبعات گسترده اقتصادی-اجتماعی دارد و اگر بستر سازی مناسب برای اجرای چنین طرح هایی صورت نگیرد می تواند برای همیشه اینگونه طرح ها را با شکست مواجه سازد.
  3. بعضی از راه حل های ارائه شده فقط در مورد خودروهای تولیدی است و خودروهای در حال تردد را شامل نمی شود.

اما از میان راه حل های موجود، یکی از راه حلهایی که بنظر می رسد در کوتاه مدت پاسخگوی این معضل باشد و از طرفی، هم روی خودروهای تولیدی و هم روی خودروهای در حال تردد قابل پیاده سازی است و به فضای سیاسی کشور نیز چندان ارتباطی ندارد، استفاده از تکنولوژی های کاهنده مصرف سوخت در خودروها است. تاکنون ایده های زیادی برای کاهش مصرف سوخت از این طریق مطرح شده است، اما چیزی که مهم است این است که تکنولوژی که در نهایت از میان گزینه های مختلف انتخاب میشود، می بایست دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. میزان صرفه جویی که در مصرف سوخت ایجاد می کند قابل قبول باشد.
  2. بازگشت سرمایه آن برای مشتری سریع باشد.
  3. قابل نصب وپیاده سازی روی خودروهای مختلف باشد.
  4. برای نصب آن، کمترین تغییرات در ساختمان موتور لازم باشد.

نکته قابل ذکر این است که ممکن است تکنولوژی که تمام ویژ گی های فوق را داشته باشد، موجود نباشد، ولی قطعاً میتوان تکنولوژیی را یافت که در میان گزینه های مختلف بهینه باشد.

اینجانب بسیار علاقه مندم که نظرات کار شناسی صاحب نظران مختلف را در این زمینه بدانم همچنین اگر کارشناسی را در این زمینه می شناسند در صورت امکان به اینجانب معرفی نمایند. همچنین کارشناسان و متخصصان عزیز، چنانچه پیشنهادی ( قابل اثبات) در این زمینه دارند، پیشنهاد خود را می توانند از طریق مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف به مراجع ذیربط انتقال دهند و در نهایت و در صورت لزوم می توان اقدام به برگزاری یک هم اندیشی با حضور مسئولین و همچنین صاحبنظران حوزه مسائل مصرف سوخت در خودروها کرد.

                                                           با تشکر -محمد پناهی

نظرات 1 + ارسال نظر
shahrokh halili moogouei دوشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 12:43 ب.ظ

salam. nemidonam chera ta hala kasi chizi dar morede kahandeye benzin nanveshte .

behar sourat ,man dastgah ro sakhtam ......!

00989122049402

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد