اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سامانه «جعبه سیاه خودرو» طراحی و ساخته شد


سیستم کنترل علایم حیاتی بدن راننده و خلبان و جعبه سیاه خودرو به همت یک پژوهشگر جوان ایرانی طراحی و ساخته شد.
پرگل کلانتری، دانش آموز دوره پیش دانشگاهی شهرستان اراک و برنده نشان طلا در سی و سومین نمایشگاه اختراعات و نوآوری‌های ژنو ‌در گفت و گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هدف از طراحی و ساخت این سیستم را کمک به مشخص کردن علت بروز تصادفات رانندگی و تعیین راننده متخلف در صحنه تصادف عنوان کرد.
این مبتکر درباره نحوه عملکرد سامانه ابداعی خود گفت: زمانی که دست راننده روی فرمان قرار می‌گیرد به کمک سنسورهای تعبیه شده در داخل فرمان خودرو، ‌ضربان قلب و دمای بدن راننده روی صفحه نمایشگر روبرو که در مرکز فرمان است، نمایش داده می‌شود و در صورت خارج شدن از حالت عادی، به راننده هشدار می‌دهد.
کلانتری تصریح کرد: این ‌سیستم دارای یک حافظه بوده که مواردی نظیر ضربان قلب، دمای بدن راننده، سرعت خودرو و بسته بودن کمربندها را در خود ذخیره کرده و در صورت وقوع تصادف، پلیس با مشاهده این جعبه سیاه از وضعیت فیزیک بدن راننده حین رانندگی و نیز سرعت اتومبیل اطلاع پیدا می‌کند.
وی افزود: این سیستم همچنین در صورت خارج شدن فیزیک بدن راننده از حال عادی، با روشن و خاموش کردن متناوب چراغهای قرمز عقب خودرو رانندگان خودرو‌های عبوری پشت سر را نیز از خطر مطلع می‌کند.
این دانش‌اموز مبتکر که به عنوان پژوهشگر برتر استان مرکزی در سال 83 نیز شناخته شده است، اجزای مختلف این سیستم به مواردی نظیر سنسورهای موجود روی فرمان، برد الکتریکی، حافظه داخل برد و برخی قطعات مکانیکی عنوان کرد.
کلانتری در پایان با اشاره به اینکه جنس این دستگاه باید از عایق ضد حریق و ضد ضربه تهیه شود،‌ افزود: محل قرارگیری این جعبه و جنس آن، به کارخانه تولید کننده بستگی دارد و نمونه ساخته شده نیز از جنس فلز است.

نظرات 2 + ارسال نظر
ارسلان چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 12:18 ب.ظ

سلام.من دانشجوی رشته الکترونیک از یزد هستم.طرحی را در دست ساخت دارم که میخواهم با خانم کلانتری یک مشورت در صورت امکان داشته باشم.لطفا اگر برایشان مقدور است تقاضای من را رد نکنید.منتظر شما هستم.با تشکر...

arsalan شنبه 21 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 11:07 ق.ظ

جوااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد