« موازیکاری سازمانهای بهینهسازی مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست، تولیدکنندگان موتورسیکلت را بر سر دوراهی قرار داده است.»
حسین عبدالهزاده ـ دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران ـ در گفتوگو با خبرنگار صنعت ایسنا، افزود: «با توجه به اینکه قسمت اصلی موتورسیکلت یعنی انجین از خارج وارد کشور میشود عملا فعالان این بخش مونتاژکارند نه تولیدکننده.»
وی با بیان اینکه امکانات و متخصصان داخلی برای تولید انجین موتورسیکلت وجود دارد، گفت:« متاسفانه افرادی که باید از این صنعت حمایت کنند در کشور وجود نداشته، زیرا این مسئله نیازمند سرمایهگذاری بزرگی است.»
او افزود:« امکان تولید بیش از 90 درصد از قطعات موتورسیکلت به جز انجین در کشور وجود دارد. ولی سیاستهایی که طی سه سال اخیر برای صنعت موتورسیکلت از طریق سیستمهای دولتی اجرایی شده 100 درصد کارشناسی نبوده و به همین دلیل نه تنها باعث توقف تولید و تعطیلی برخی کارخانهشده، بلکه تیراژ تولید را نیز به شدت کاهش داده است.»
عبدالهزاده افزود:« در صورت اجرای برنامهای درست و مدون امکان دستیابی به خودکفایی در صنعت موتورسیکلت وجود خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه اجرای هر طرح نیازمند متخصصان آشنا به آن صنعت است، گفت:« تدوین و اجرای طرحی بدون در نظر گرفتن افراد متخصص باعث ایجاد ناهماهنگی و ناهنجاری در واحدهای تولیدی خواهد شد.»
عبدالهزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر تجهیزات لازم برای ساخت انجین موتورسیکلت در برخی شرکتهای داخلی وجود دارد، گفت:« بخشی از این تجهیزات باید از ارتش و بخشی از شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت تامین شود و در صورت اجرای این طرح از سوی دولت امکان تحقق آن وجود خواهد داشت.»
وی افزود:« تاکنون تعدادی از طرحها در صنعت موتورسیکلت به دلیل نبود سرمایه و حمایت نکردن دولت راکد و نیمهکاره رها شدهاند که در صورت وجود حمایت از این صنعت امکان دستیابی به خودکفایی وجود خواهد داشت.»
او با اشاره به کمبود مراکز آزمون استاندارد موتورسیکلت در کشور گفت:« ما پیشنهاد احداث یک مرکز تحقیقات و آزمون موتورسیکلت را با سرمایهگذاری حدود 5/1 تا دو میلیارد تومان به دولت ارائه دادیم که متاسفانه هنوز هیچ حمایتی از این طرح نشده است.»
دبیر سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران وضعیت نامناسب صنعت موتورسیکلت طی دو سال اخیر را عاملی برای نداشتن تمایل سرمایهگذاران به حضور در این بخش دانست و افزود:« یکی از معضلات اصلی در این صنعت مراکز آزمون و اجرای دقیق استانداردهاست که متاسفانه حمایتی از سوی موسسه استاندارد نشده است.»
وی با بیان اینکه در حال حاضر دو مرکز تست نیرومحرکه و مرکز تست آلایندگی در کشور وجود دارد به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت:« این دو مرکز مشکلات زیادی دارند و پاسخگوی این سوالات نیستند.»
او افزود:« این دو مرکز نتایج متفاوتی را در مورد تست موتورسیکلتهای یکسان ارائه دادهاند و به همین دلیل موسسه استاندارد در حال بررسی صحت و سقم کار این دو مرکز است و ما منتظر اعلام نظر این موسسه هستیم.»
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان مجبورند یک نمونه به سازمان بهینهسازی مصرف سوخت ارائه دهند، گفت: «سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعلام کرده که از اول تیرماه همین تست را انجام خواهد داد و به این ترتیب یک تست از سوی دو مرکز انجام میشود که ما بارها خواستهایم که این موازیکاری صورت نگیرد.»
وی ادامه داد:« نتایج تستهای نیرومحرکه برای سازمان بهینهسازی مصرف سوخت قابل قبول است و از طرفی سازمان حفاظت از محیط زیست نتایج مرکز آلایندگی را میپذیرد و به این ترتیب تولیدکنندگان بر سر ردوراهی قرار گرفتهاند.»