اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

موتور ملی به زودی به تولید انبوه می‌رسد

اولین موتور از مجموعه خانواده موتور ملی با حضور مهندس رضا ویسه (رییس سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران) و دکتر کاتوزیان (نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی) آزمایش شد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودروی ایسنا؛ بر اساس پروژه مشترک مرکزتحقیقات موتور ایران خودرو با مرکز تحقیقات موتور آلمان، مجموعه خانواده موتور ملی در حال طراحی است که اولین نسل از این موتورها به انتهای مرحله طراحی رسیده است و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.
بر اساس طرح مشترک بین این دو مرکز، موتور اول توسط طرف آلمانی طراحی شده و مهندسان ایرانی در این بخش طراحی موتور را می‌آ‎موزند در موتور دوم که یک موتور 1700سی سی توربوشارژ دار است، طراحان ایرانی و آلمانی کار طراحی را به صورت مشترک انجام می‌دهند و در موتور سوم که یک موتور ‌1400 سی سی است، مهندسان ایرانی موتور را طراحی کرده و مهندسان آلمانی نقش نظارتی دارند.
مهندس محمد زالی، مدیر طرح موتور ملی گفت: دراین مقطع، ساخت قطعات نمونه‌سازی موردنیاز برای 55دستگاه موتور انجام شده و مونتاژ و آزمون موتورها آغاز شده است. همچنین تعداد 14دستگاه خودرو جهت نمونه‌سازی و نصب موتور و انجام آزمون‌های لازم آماده خواهد شد.
وی ادامه داد: از نظر اهداف عملکردی با توجه به آزمون‌های انجام شده بر روی موتور آزمایشگاهی، تمامی اهداف محقق شده است و با توجه به نتایج آزمون نمونه‌های مرحله اول، تغییرات طراحی و محاسبات مهندسی مربوطه انجام خواهد شد.
زالی خاطر نشان کرد: از مهمترین فعالیت‌های حال حاضر گروه طرح موتور ملی، انتخاب نهایی و امضای قرارداد ساخت نمونه‌های مرحله دوم نمونه‌سازی و تولید انبوه است.
به گزارش ایسنا؛ 12 درصد از کل تولید این موتور به منظور نصب بر روی خودروهای سمند صادراتی پیش‌بینی شده است. بازار هدف برای این خودروها در ‌30 کشور در مناطق خاورمیانه، آسیای مرکزی، منطقه قفقاز، اروپای شرقی و اروپای جنوبی است.
گفتنی است موتور ملی با کد EF7 دارای حجم موتور ‌7/1 لیتری و تنفس طبیعی، با ‌100 سی‌سی حجم موتور کمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند که طراحی گروه psa فرانسه است، در حالت کار با بنزین ‌20 درصد و در حالت استفاده از گاز حتی از موتور کنونی سمند بنزین‌سوز توان بیشتری دارد.
دستیابی به منحنی گشتاور مطلوب‌تر با حداکثر گشتاور شش درصد بیشتر از موتور کنونی سمند در حالت بنزین‌سوز، از جمله مشخصات این موتور است. همچنین حداکثر افت توان در حالت گاز سوز بودن نسبت به بنزین شش درصد است که از نظر راننده محسوس نیست، در حالی که این میزان برای موتورهای موجود ‌11 تا ‌15 درصد گزارش شده است. این موتور همچنین توانایی گذراندن استاندارد یو رو 5 را دارد و می‌تواند به سطح بسیار مطلوب از لحاظ صدا و ارتعاش نسبت به موتورهای موجود دست پیدا کند.
مدیر عامل مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در این باره گفت: خانواده موتور EF7 شامل سه محصول اصلی است که به شرح زیر به خودروهای مختلف تخصیص خواهد یافت:
‌- موتور7/1 لیتری تنفس طبیعی ‌7/1 L.NA بر روی خودروی سمند
موتور 7/1 لیتری پرخوران ‌7/1 L.TC بر روی خودروی سمند و خودروی P2
‌ موتور ‌4/1 لیتری برای خودروهای کلاس B و C آینده در ایران خودرو
به گزارش ایسنا؛ یکی از راهبردهای اصلی این طرح، اطمینان از انتقال دانش فنی به داخل کشور و اطمینان از تکرار پذیری آن در داخل است. برای تحقق این امر تقریبا به طور همزمان طراحی موتور ‌4/1 لیتری این سامانه در داخل و به دست متخصصان داخلی آغاز شده و توسط مرکز تحقیقات موتور آلمان نظارت می‌شود. به گفته مدیران ایران خودرو در زمینه انتقال دانش فنی به سازندگان و تامین کنندگان قطعات داخلی تلاش‌های فراوانی صورت گرفته و ساخت داخل قطعات در آغاز طرح هدف‌گذاری شده که تا سال 2010میلادی به ‌50 درصد خواهد رسید.
همچنین بخش ارائه اطلاعات شرکت ایپکو نیز اعلام کرده است که طراحی موتور با پایه سوخت گاز طبیعی دارای حداقل افت توان نسبت به سوخت بنزین بوده و استفاده از فناوری تولید شاتون به روش شکست لیزری
دستیابی به بالاترین حد بازدهی تلمبه روغن درموتورهای هم‌ردیف با استفاده از ایده‌های کاملا جدید،
بکارگیری فناوری سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ که نقش بسیار مهمی دردستیابی به گشتاور بیشتر در سرعت‌های پایین و میانه موتور دارد، از نقاط قوت مهم این موتور است.
در این موتور تعبیه اجزای خنک کننده روغن، تلمبه روغن و تلمبه آب در یک مجموعه واحد و متراکم که در موتورهای روز دنیا استفاده می‌شود، دیده شده و استفاده از سامانه‌ای خاص برای جداسازی اجرا کننده روغن از بخارات درون موتور و کاهش چشمگیر مصرف روغن در کنار استفاده از سامانه مدیریت هوشمند موتور (EMS) یکپارچه برای سوخت‌های بنزین و گاز از دیگر خصوصیات این موتور است.
به گزارش ایسنا؛ پس از تحقیقات گسترده متخصصان شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو ـ ایپکو ـ در کنار متخصصان مرکز تحقیقات موتور آلمان، اولین نمونه موتور ملی با حضور دکتر ویسه (رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، شیواپور (قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو)، مهندس میرسلیم (رییس هیات مدیره ایپکو)، مهندس محمد زالی (مدیرعامل شرکت ایپکو) و نمایندگان مجلس از جمله دکتر خوش‌چهره، دکتر کاتوزیان و ابطحی استارت خورد. این موتور که با هدایت شرکت آلمانی FEV طراحی و ساخته شده، به زودی در ایران به تولید انبوه خواهد رسید.


نظرات 1 + ارسال نظر
ظریف شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 09:00 ق.ظ http://food1384.blogfa.com

پس این یمند چیچیش ملی بود .فقط حلبیاش !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد