اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

پژو آریان در راه است

نخستین محصول مشترک طراحی پژو و ایران خودرو که قرار است در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآید مورد توجه رسانه‌های اروپایی قرار گرفته است.
 این خودرو که 13 سپتامبر در بزرگترین نمایشگاه خودرو جهان در فرانکفورت به نمایش درمی‌آید، مورد توجه رسانه‌های اروپایی قرار گرفته و گزارش‌های متنوعی درباره آن منتشر می‌کنند.
 خودرو جدید که به صورت مشترک در ایران خودرو وپژو طراحی شده است در کلاس سدان‌های کوچک قرار داشته و براصول طراحی پژو پایبند است.
با اینکه این خودرو قرار است در ایران‌خودرو تولید شود و بخشی از آن هم در ایران طراحی شده است، اما در  خبرها هیچ اسمی از ایران‌خودرو نیست که نشان دهنده ضعف سیستم تبلیغاتی کشورمان در طرح دستاوردهای صنعتی کشوراست.
یکی از مدیران خارجی فعال در صنعت خودرو ایران در این زمینه به ایسنا گفت:« به خاطر حساسیت موجود بر روی ایران و احتمال کاهش ارزش سهام پژو در برخی از خبرها هیچ اشاره‌ای به ایران‌خودرو نشده است.»
 شرکت ایران‌خودرو برای اولین با در بزرگترین فستیوال خودرویی جهان غرفه خواهد داشت و مراسم معرفی خودروی پژو 206 صندوقدار ملقب به آریان نیز به صورت مشترک از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو و پژو با حضور صدها خبرنگار در فرانکفورت برگزار خواهد شد.
خودرو پژو 206 جدید که چهار در و صندوقدار است، با نام پژو آریان در نمایشگاه خودرو فرانکفورت پرده‌برداری می‌شود. این خودرو به صورت همکاری مشترک مرکز تحقیقات ایران خودرو و مراکز R&D پژو و مراکز طراحی خودرو در ایتالیا طراحی شده است.
گفته می‌شود طراحی داخلی این خودرو تغییر کرده و در پلات فورم و شاسی آن نیز تغیراتی ایجاد شده است؛ به گونه‌ای که قسمت عقب این خودرو که در گذشته فقط برای نشستن دو نفر طراحی شده بود، هم اکنون به راحتی برای نشستن سه نفر ظرفیت دارد.
اضافه شدن صندوق عقب به پژو 206 و افزایش طول آن نیز از دیگر موارد جدید نمونه face lift (تغییر شکل یافته) پژو 206 است. این خودرو قرار است برای اولین بار در ایران تولید و به زنجیره جهانی پژو صادر شود. البته گفته می‌شود که پژو قصد دارد این خودرو را در چین نیز تولید کند.
طراحی پژو 206 صندوقدار و تولید آن در ایران به دنبال مخالفت پژو با طراحی خودرو موسوم به نیو پیکان بر روی پلات فورم پژو 206 شکل گرفت.
شرکت ایران خودرو، نیو پیکان را با کمک مراکز طراحی ایتالیا و بدون هماهنگی با پژو طراحی کرده بود که بر اساس این طرح، جلو و عقب پژو 206 تغییر شکل یافته، ولی اتاق و پلات فورم آن چندان تغییری نکرده بود. محاسبات نیو پیکان از سوی شرکت «اداک» در آلمان انجام شد و این در شرایطی بود که این طرح 250 میلیارد تومان هزینه داشت، اما شرکت پژو با این طرح مخالفت کرد و حاضر نبود هیچ امتیازی به طرف ایرانی واگذار کند، اما پس از امضای قرارداد ال -90 مسولان پژو خواستار امضای طرح پژو 206 صندقدار و دادن امتیازات جدید به طرف ایرانی خود شدند.
 هم‌اکنون ساخت داخل پژو 206 بیش از 50 درصد است و پژو 206 صندوقدار نیز قرار است با بیش از 50 درصد ساخت داخل به تولید برسد.
بسیاری از قالب‌های بدنه پژو 206 صندوقدار در داخل ایران ساخته شده و ایران‌خودرو برای ساخت این خودرو سالن بدنه‌سازی جدیدی را با حضور 200 روبات راه‌اندازی کرده که هم اکنون به شهر روبات‌های ایران معروف است.
بنا به گفته مدیران ایران خودرو، مبلغی که پژو برای هر خودرو از ایران دریافت می‌کرد، به دلیل طراحی این خودرو در ایران کاهش پیدا کرده و ایران‌خودرو و گروه PSA متعهد شده‌اند با همکاری مشترک، پژو 206 صندوق‌دار در ایران‌خودرو طراحی و به 47 کشور جهان صادر کنند.
 در تولید مدل جدید پژو 206 در ایران نیز شرکت پژو سرمایه‌گذاری نکرده است، ولی در گذشته برای تولید خودروهای پژو در ایران، ایران خودرو مبلغی را به پژو می‌پرداخت که در این قرارداد دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
پژو 206 صندوقدار بر روی پلات‌فورم 206 با موتور TU5 و با قدرت موتور 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. تولید آزمایشی این خودرو آغاز شده و تا آذر ماه وارد بازار خواهد شد. هنوز به درستی قیمت این خودرو مشخص نیست، اما به نظر می رسد که گران‌تر از تیپ 5 پژو 206 در ایران باشد؛ البته با ورود ال -90 احتمالا قیمت این خودرو کاهش خواهد یافت.
خودرو پژو 206 آریان پس از نمایشگاه خودرو فرانکفورت برای رسانه‌های داخلی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

نظرات 1 + ارسال نظر
حامد دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 08:03 ق.ظ

لابد اینم یه لگن مثل پرشیاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد