موسسه بیزینس مانیتور با پیش بینی صادرات 6/3 میلیارد دلاری خودروی ایران تا پایان برنامه چهارم اعلام کرد: خودروهای آریان و سمند از استانداردهای لازم برای صادرات برخوردار بوده و با توجه به قیمت مناسب میتوانند جایگاه خوبی در بازار کشورهای در حال توسعه پیدا کنند.
موسسه بیزینس مانیتور در تازه ترین گزارش تفصیلی خود از صنعت خودروی ایران افزود: صنعت خودروی سازی ایران به لطف وجود تقاضای فزاینده در داخل و برخورداری از حمایتهای دولتی از زمان پایان جنگ ایران و عراق رشدی فوقالعاده را تجربه کرده و در حال حاضر به بزرگترین صنعت خودروسازی در خاورمیانه تبدیل شده است.
براساس این گزارش، در حال حاضر هشت شرکت بزرگ خودروسازی 95 درصد بازار داخلی ایران را در دست دارند که همه وارد بازار بورس تهران شدهاند. از میان این هشت شرکت دو شرکت ایران خودرو و سایپا بیش از 88 درصد بازار را تحت کنترل خود دارند.
این دو شرکت از زمان پایان جنگ و تغییر استراتژی دولت از ساخت خوروهای جنگی به خودروهای سواری توانستهاند رقم تولید خودرو در ایران را به بالاترین حد در سطح خاورمیانه برسانند.
براساس گزارش بیزنیس مانیتور تولید خودرو در ایران طی سال 2005 به بیش از 800 هزار دستگاه رسید که از این رقم 686 هزار دستگاه خودروی سواری بوده و مابقی نیز شامل خودروهای تجاری بوده است.
بیزینس مانیتور پیشبینی کرده است تولید خودرو در ایران طی سالهای بعد رشدی قابل توجه را طی کرده به 909 هزار دستگاه در سال 2006، 05/1 میلیون دستگاه در سال 2007، 21/1 میلیون دستگاه در سال 2008 و 401/1 دستگاه در سال 2009 برسد.
بدین ترتیب صنعت خودروسازی ایران در طی سالهای 2005 تا 2009 رشدی بیش از 16 درصد را تجربه خواهد کرد که این رقم رکوردی در سطح جهانی میباشد.
براساس این گزارش صنعت خودروسازی ایران یک صنعت وابسته به خارج میباشد و در حال حاضر بخشی از قطعات خودروهای تولیدی ایران از خارج وارد میشود. به همین دلیل علیرغم این که ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو محسوب میشود یکی از واردکنندگان بزرگ خودرو و قطعات آن نیز محسوب میشود.
به گزارش فارس، واردات قطعات خودرو توسط ایران در سال 2005 به 11/6 میلیارد دلار رسید و با توجه به افزایش تولید خودرو در ایران پیشبینی می شود این رقم در سال 2006 به 5/6، در سال 2007 به 8/6، در سال 2008 به 1/7 و در سال 2009 به 5/7 میلیارد دلار برسد.
در عین حال صنعت قطعهسازی در داخل ایران نیز رشد قابل ملاحظهای پیدا کرده و وابستگی ایران به قطعات وارداتی را بیش از پیش کاهش داده است . در حال حاضر 95 درصد از قطعات پژو 405، 60 درصد از قطعا ت سمند، 60 درصد از قطعات پژو 206 و 100 درصد از قطعات پراید در داخل ایران تولید میشود.
بیزنیس مانیتور همچنین به استراتژی صادراتی صنعت خودروسازی ایران اشاره کرده و از امکان تحقق اهداف صادراتی این صنعت خبر داده است.
براساس این گزارش ایران در نظر دارد تا سال 2009، ده درصد از تولیدخود را صادر کند که باتوجه به کیفیت خودروهای تولیدی در ایران این رقم دست یافتنی است.
براساس پیشبینی بیزنیس مانیتور، ایران به یکی از صادرکنندگان مهم خودروهای سواری درمنطقه به ویژه به پاکستان، عراق و سوریه تبدیل خواهد شد.
خودروهای آریان و سمند از استانداردهای لازم برای صادرات برخوردار بوده و با توجه به قیمت مناسب خود میتوانند جایگاه خوبی در بازار کشورهای در حال توسعه پیدا کنند. این گزارش عراق را یکی از بازارهای بالقوه برای خودروی ایران معرفی کرده است.
بر اساس این گزارش صادرات خودرو توسط ایران از 195 میلیون دلار در سال 2005 به 561 میلیون دلار در سال 2006 خواهد رسید و در سالهای 2007 تا 2009 به ترتیب به 23/1، 5/2 و 6/3 میلیارد دلار خواهد رسید.
بیزینس مانیتور حجم کل فروش صنعت خودروسازی ایران در سال 2005 را نیز 6/9 میلیارد دلار اعلام کرده و پیشبینی کرده است این رقم در سالهای 2006 تا 2009 به ترتیب به 5/10، 12، 8/12 و 3/14 میلیارد دلار برسد.
بیزنیس مانیتور در پایان صنعت خودروسازی ایران را از نظر کیفیت قطعات ساخته شده در داخل و همچنین خدمات پس از فروش ضعیف دانسته و رفع این دو نقیصه را لازمه موفقیت این صنعت در بازار جهانی خودرو دانسته است.