اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سمند در بلاروس جایگزین فورد شده است

ایران خودرو در 10 ماهه امسال 6 هزار دستگاه خودرو صادر کرده که این عدد در سال آینده به 60هزار دستگاه خواهد رسید.
علیرضا میرزایی - معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو - افزود: هدف گذاری صادرات خودرو سواری از سوی شرکت ایران خودرو در سال آینده 60 هزار دستگاه است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تقریبا نیمی از آن به صورت CBU و نیمی دیگر به صورت CKD یا SKD صادر می‌شود.
وی گفت: براساس برنامه جامع استراتژیک ایران خودرو، این شرکت تا سال 2010 سالانه 24 درصد محصولاتش را به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد که این تعداد بیش از 200 هزار دستگاه خواهد بود.
میرزایی گفت در 10 ماهه امسال حدود 6 هزار خودرو سواری، 500 خودرو تجاری و 6 هزار تن قطعات ریخته‌گری در مجموع به ارزش حدود 60 میلیون دلار صادر شده و شرکت ساپکو نیز طی این مدت بیش از 50 میلیون دلار قطعات یدکی خودرو به کشورهای مختلف صادر کرده است.
وی تاکید کرد: در میان 30 کشوری که محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به آنها صادر می شود، برخی کشورها نظیر سوریه ، آذربایجان، روسیه و اکراین سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند و در کنار آنها این شرکت برای بعضی بازارها نظیر عراق ، عربستان ، ترکیه و افغانستان به دلیل مزیت های نسبی موجود، اهمیت ویژه ای قائل است و تلاش می کند سهم بیشتری از آن بازارها را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: صدور محصولات گروه صنعتی ایران خودرو که شامل خودروهای سواری و تجاری و قطعات یدکی آنها و همچنین قطعات ریخته‌گری و صدور فناوری و خدمات مهندسی می‌شود، به سه روش انجام می‌شود که شامل صادرات به صورت خودرو کامل، همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ و ایجاد خطوط مونتاژ است.
وی با بیان این که ایران خودرو در بازارهایی که مقرون به صرفه و صلاح باشد، خط تولید راه‌اندازی می‌کند، به ایسنا افزود: ما سعی می‌کنیم در جایی خط تولید راه‌اندازی کنیم که بتوانیم به واسطه صدور قطعات منفصله، تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهیم و یا با تولید خودرو و صدور مجدد آن به کشورهای همجوار از معافیت‌های گمرکی منطقه‌ای استفاده کنیم. به عنوان مثال تعرفه گمرکی بین کشورهای CIS و یا گروه کشورهای عربی بسیار پایین‌تر از تعرفه گمرکی برای یک کشور خارج این حوزه است. برای همین ما هم اکنون در حال راه اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی نظیر سوریه، آذربایجان و بلاروس هستیم.
وی گفت: انتخاب یک کشور برای ایجاد خط ، مسئله ای بسیار حساس و نیازمند مطالعات دقیق اقتصادی ، فنی و حتی سیاسی است . به عنوان مثال ایران خودرو، جمهوری آذربایجان را برای ایجاد یک خط مونتاژ از طریق ارسال قطعات SKD سمند انتخاب کرده است؛ در حالی که در برخی کشورهای دیگر منطقه نظیر کشورهای شرق دریای خزر مانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی و حتی با وجود نزدیکی فرهنگی، امکانات کمتری برای راه اندازی خط تولید وجود دارد. همچنین در همین منطقه - یعنی منطقه CIS - کشور بلاروس که با ایران رابطه نزدیک سیاسی دارد و همچنین زیرساخت‌های صنعتی آن نیز مناسب است، به عنوان پایگاه منطقه‌ای ایران خودرو انتخاب شد. بدیهی است سایت‌های مونتاژ مذکور هر یک بازار منطقه ای خاص را پوشش خواهند داد.
وی ادامه داد: در ساختار تشکیلاتی ایران خودرو برای توسعه صادرات ، کشورهای جهان را به 5 منطقه مختلف یعنی مناطق آسیای میانه، آفریقا، خاورمیانه، آسیا و اروپا و آمریکا تقسیم بندی کرده‌ایم که در مورد اخیر کشورهای هدف صادراتی ما به اروپای شرقی و آمریکای لاتین مربوط می‌شوند.
میرزایی ادامه داد: در این بخش و براساس این برنامه که از ماه می سال میلادی جاری آغاز خواهد شد، در سال اول 3 هزار دستگاه سمند از طریق نماینده ایران خودرو به ترکیه صادر خواهد شد. این نماینده همچین مسوولیت ارایه خدمات پس از فروش محصولات ما را نیز برعهده دارد. عراق نیز بازار مهمی برای ما محسوب می‌شود. البته هنوز فضا برای تاسیس کارخانه در این کشور کاملا مساعد نیست، اما به دلیل نزدیکی مسافت و همجواری کشور عراق، مزیت های بسیاری برای عرضه محصولات خود در این کشور داریم .
وی گفت: براساس عملکرد خوب نماینده شرکت ایران خودرو در عراق، در عرض چند ماه اول فعالیت خود در این کشور حدود 500 دستگاه خودرو به خصوص سمند به ارزش تقریبی 4 میلیون دلار در این کشور فروخته‌ایم. همچنین پروژه افتتاح کارخانه در سوریه که تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته، به زودی راه‌اندازی شود.
وی در خصوص بازار افغانستان نیز گفت: بازار این کشور برای ما اهمیت زیادی دارد. در همین راستا نماینده ایران خودرو(افغان اتومبیل ) طبق یک قرارداد، 2 هزار سمند را برای تجهیز و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهرهای مهم آن کشور خریداری خواهد کرد و به طور کلی نیز در سال اول 3 هزار خودرو به افغانستان صادر می‌شود .
میرزایی در خصوص بازار آفریقا گفت: شمال آفریقا که منطقه ای عرب زبان است، در بخش خاورمیانه تقسیم بندی ما لحاظ شده است، اما قسمت های جنوب ، غرب ، شرق و مرکز تحت اداره مدیریت منطقه آفریقا قرار دارد که در حال حاضر مهمترین دستور کار ایران خودرو پوشش نیاز خودرویی بخش غربی و بخشهایی از مرکز توسط سایت مونتاژ در دست احداث سنگال است.
وی در خصوص بازار منطقه آمریکای جنوب هم گفت: برای ما بهترین انتخاب ونزوئلا است و در این باره نیز اقدمات بسیار مهمی صورت پذیرفته است. در این کشور برنامه ما این است که ابتدا برای شناساندن محصول خود تعداد مناسبی خودرو به صورت CBU صادر شود و در افق کار ایجاد خط مونتاژ نیز مد نظر قرار گیرد.
میرزایی در مورد خط مونتاژ در بلاروس گفت: تولید در سایت بلاروس طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد و تیراژ سال اول آن یک هزار دستگاه خواهد بود. در بازار بلاروس سمند ایران جایگزین فورد آمریکا شده است و در خط مونتاژی که قرار بوده در آن انواع سواری فورد تولید شود، سمند تولید خواهد شد.
وی تاکید کرد که میزان تولید در سایت بلاروس با توجه به برنامه دقیقی که برای گسترش بازار در کشورهای همجوار داریم، طی چند فاز به 60 هزار دستگاه خواهد رسید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد