اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

با وجود جایگاه‌های اندک CNG تولید خودروهای گازسوز بالا می‌رود


گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو از سال 1930 در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. ارزانی گاز طبیعی در مقایسه با دیگر سوخت‌های فسیلی مایع، بحران آلودگی هوای شهرهای بزرگ و... از عواملی بودند که گاز را به عنوان سوخت جایگزین بنزین برای خودروهای سواری مطرح کرد.
در حال حاضر حدود چهارمیلیون و 700هزار خودروی گازسوز در سراسر جهان تردد می‌کنند، آرژانتین با 1/5میلیون دستگاه خودروی گازسوز برزیل با یک‌میلیون، پاکستان با 700هزار و ایتالیا با 382هزار دستگاه خودروی گازسوز دارای بالاترین آمار خودروهای گازسوز در حال تردد هستند.
اما سابقه استفاده از گاز طبیعی فشرده در ایران مربوط به سال 1354 است. در آن سال یک هزار و 200دستگاه تاکسی در شیراز گازسوز شدند و در سال 62برای بار دوم یک هزار و 200دستگاه تاکسی دیگر در مشهد تبدیل به خودروی گازسوز شدند.
تا اینکه بالاخره در سال 1379، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت تشکیل شد و مطالعات مقدماتی را به منظور دستیابی به خودروهای کم‌مصرف‌تر و کاهش آلاینده‌های هوا در قالب طرح گازسوز کردن خودروها آغاز کرد. در پی آن قراردادهایی نیز با خودروسازان و بخش خصوصی برای تولید و تبدیل خودروهای گازسوز و ایجاد جایگاه‌های CNG (سوخت گاز) منعقد شد.
گرچه طرح مذکور نتوانست براساس پیش‌بینی‌های انجام شده پیش رود، اما با مشارکت خودروسازان، در حال حاضر در حدود 86هزار خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند.
در حال حاضر بیش از 120جایگاه گاز طبیعی در کشور وجود دارد که این تعداد به نسبت خودروهای گازسوز موجود رقم قابل توجهی نیست سال 85 را باید سال خودروهای گازسوز دانست چرا که در لایحه بودجه سال 85 نیز تمامی دستگاه‌های دولتی ملزم شده‌اند تا از خودروهای دوگانه‌سوز استفاده کنند و تدبیری برای رعایت استانداردها و کاهش آلودگی هوا به کار گیرند.
ضمن اینکه با وجود احتمال دونرخی شدن بنزین استقبال از خودروهای گازسوز نیز افزایش می‌یابد.
البته تولید موتور ملی که پایه سوخت آن گاز طبیعی است و استفاده از آن در برخی از خودروها در سال آینده نوید رشد سریع تولید خودروهای گازسوز در سال 85 را خواهد داد.
اما نباید فراموش کرد بالا رفتن تعداد خودروهای گازسوز در آینده در صورتی امیدبخش است که تعداد جایگاه‌های سوخت گاز (CNG) نیز افزایش یابد و گرنه تولید خودروهای دوگانه‌سوزجز بالا رفتن هزینه تولید پیامد دیگری نخواهد داشت. براساس آمار منتشر شده، ایران از لحاظ تعداد خودروهای گازسوز در جهان رتبه دهم را دارا است. اما از لحاظ تعداد جایگاه‌های سوخت‌رسانی ایران مقام بیستم را کسب کرده است.


نظرات 1 + ارسال نظر
آدینه بوک چهارشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 08:40 ق.ظ http://www.adinehbook.com

سلام. به فروشگاه اینترنتی کتاب و CD آدینه بوک با تحویل رایگان هم سر بزنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد