اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

فولکس گُل

فولکس گُل از کجا آمده و به کجا می رود : 

برای گشودن مبحث فولکس واگن نوع گل ، ابتدا باید گذری داشته باشیم به کارخانه سازنده آن در برزیل .

فولکس واگن برزیل :

کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و معظم ترین کارخانه طراحی ، تولید و مونتاژ  این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ باز می گردد ، که تمامی خودروهای Golf نسل ۲ وارداتی ، تولید این کشور بودند . و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه برزیل VW وارد ایران گردیده ، اما اینبار ، این خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می کشد .

گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس ، یعنی Golf اشتباه نمود ؛ چرا که این دو خودرو ، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و Gol حتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی که بزرگترین بازارهای VW محسوب می شوند دیده نمی شود . در ساخت این خودرو همانند آنچه در کشورمان در رابطه با سمند انجام  گرفت ( استفاده از قطعات ۴۰۵  ) ، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکتها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می شوند ، استفاده گردیده .

خودرویی که همینک توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ می گردد نسل ۳ از این خودرو است که البته چند ماهی است ، نسل ۴ آن نیز روانه بازار گردیده ، در زیر سعی خواهد شد مختصری درباره هر ۴ نسل این خودرو ارائه گردد .

نسل ۱ :

طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت  ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle ( فولکس قورباغه ای خودمان ) ، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز گردید .

پلات فورم این خودرو که توسط مهنسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلیها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهتهای زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت ، موتور این خودرو نیز همان موتور فولکسهای Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند  ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود  ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان ، هاچ بک ، استیشن و وانت تولید می گردید که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می شد ، و دیگر انواع آن نامهایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند . در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک ( گل ) ، با نامهای دیگری شناخته می شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon  مینامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می نامیدند .

                                 

در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدلها گردید . Facelift ، پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای Audi 4000 ، VW Dasher و VW Quantom نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .

                                      

این خودرو همچنین توانست در سالهای ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت Fox . این خودرو در سال ۸۷ بعنوان پرفروش ترین خودروی برزیل شناخته شد  و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال VW برزیل بدلیل تخفیفاتی که دولت این کشور  در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود  ، Gol 1000 را با موتور ۱۰۰۰ سی سی اما با قدرت بالای ؛ ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات ، این خودرو مبدل به به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .

 

نسل ۲ :

به هر روی پلات فورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید ، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB9 آغاز بکار نمود ؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخهای آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۱.۰ ، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف گردید .

   

نسل ۳ :

این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب ، چراغها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه گردید که در حال حاضر نوع ۱.۸ با ۹۹ اسب بخار قدرت و سیستم خنک کننده بهبود یافته ، که از نظر تجهیزات تقریبا همان مدل موسوم به  Comfortable است را در خیابانها و جاده های کشورمان Iran شاهد هستیم . خودرویی که به عبارتی ۲۵  و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،‌گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهتهای زیادی به ولکس واگنهای نوع Lupo ، Fox و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به ورژن قبلی Passat نیست  .

این خودرو نیز در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجمهایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرتهایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .

از سال ۲۰۰۲ موتور ۱.۶ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عزضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی ، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .

لازم بذکر است از سال ۱۹۸۰ تا کنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۴.۵ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .

     

از جمله معایبی که بسیاری از مصرف کنندگان برزیلی ، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایتها از آن شکایت دارند می توان ؛ کیفیت قسمتهای پلاستیکی بکار رفته در قسمتهای داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره دربها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی ، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق ، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو ، ضعف در سیستم کلاچ و چراغهای دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .

نسل ۴ :

اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی گردید و با وجود اینکه این بار هم پلات فورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی گردیده است ، عمده ترین این تغییرات Facelift کامل ، ایجاد شکل V در گریل جلو ، تغییر درب صندوق ، چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخلی ؛ شامل داشبورد ، نمایشگرها و تودریها می باشد . همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی ، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل گردیده و کمکاکان موتور ۱.۹ دیزلی نیز قابل انتخاب می باشد .

    

در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .

     

این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می گردد که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۹.۵ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی چون کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلات فورم AB9 نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال بطور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد . 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد