اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سمند جدید اواخر شهریور وارد بازار می‌شود

سمند 85 مدل 2 از اواخر شهریور 85 وارد بازار می‌شود.
مهندس کامجو - مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو -  با بیان این مطلب افزود: مدل سمند سال 85 هم اکنون وارد بازار شده است و سمند 85 مدل 2 نیز با تغییر در شکل ظاهری از جمله چراغ جلو و عقب، سپر، گلگیر، درب صندوق، آینه‌های جانبی و تغییرات ظاهری دیگر از اواخر شهریور وارد بازار می‌شود که این مدل جدید قرار است به مرور جایگزین مدل قدیمی و اولیه سمند شود.
وی خاطرنشان کرد: برای مولتی پلکس کردن سمند نیز در حال تشکیل یک جوینت ونچر (همکاری مشترک) هستیم که اگر سرمایه‌گذاری ما به نتیجه برسد، سمند از یک سال دیگر به سیستم مولتی پلکس مجهز خواهد شد.
وی ادامه داد: سمند با موتور TU5 که دارای حجم 1600 سی‌سی و قدرت موتور 110 اسب بخار است نیز تولیدش از 15 اردیبهشت 85 برای بازار ترکیه آغاز می‌شود. از طرفی اگر بازاریابی این خودرو برای بازار داخلی نیز مناسب باشد، این مدل هم که مجهز به ایربگ سمت راننده است، وارد بازار ایران می‌شود.
وی درخصوص مجهز شدن سمند به کلاچ الکتروهیدرولیک نیز گفت: سعی می‌کنیم تا اواخر امسال، سمند را به این سیستم مجهز کنیم.
کامجو درباره‌ مدل جدید سمند دیزلی نیز گفت: فعلا این طرح به عنوان پروژه‌ تحقیقاتی در دست بررسی است؛ زیرا در ایران ممنوعیت‌هایی در این راستا وجود دارد. البته برای بازارهای صادراتی از جمله ترکیه در حال بررسی هستیم.
 مدل‌های جدید سمند مجهز به کلاچ الکتروهیدرولیکی خواهد بود که از مدل‌های بی.ام.و اقتباس شده است. در این سیستم پدال کلاچ حذف شده و راننده بدون گرفتن کلاچ، تعویض دنده را انجام می‌دهد. این خودرو در ترافیک‌های روان تهران کارایی دارد.
از طرفی سیستم مولتی پلکس که قرار است از سال آینده بر روی این خودرو قرار گیرد، برای کاهش سیم‌های استفاده شده در خودرو و افزایش توانایی الکترونیکی ـ مکانیکی خودرو است.
مولتی‌پلکس، سیستمی است که بسیاری از قطعات خودرو را به کدهای خاص می‌شناسد. این سیستم از یک کامپیوتر مرکزی و تعدادی کامپیوتر تشکیل شده است که هر کدام قطعه‌ای خاص را کنترل کرده و هر قطعه را با کدی خاص می‌شناسد.
با استفاده از این سیستم امکان روشن کردن خودرو بدون کلید مخصوص آن که کد 10 رقمی دارد، ممکن نیست و از این طریق امکان دزدیدن بسیاری از قطعات خودرو نیز از بین می‌رود و هر کدام از قطعات مکانیکی خودرو با کنترل الکترونیکی به شرایط بسیار مناسب کارکرد خواهند رسید.
این سیستم دارای کامپیوتر مرکزی BSI و تعدادی ECU (مغز هوشمند خودرو) خواهد بود که موتور، سیستم ترمز و قطعات دیگر را کنترل می‌کند.
سیستم مولتی پلکس در ایران هم‌اکنون فقط بر روی خودرو پژو206 تیپ 3 و 5 موجود است. این خودرو بدون وارد شدن کد هر قطعه روشن نمی‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد