اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

خودوری ملی با قیمت زیر 7 میلیون تومان

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد:دومین خودوری ملی کشور با صرف هزینه‌ای معادل 200 میلیارد تومان و با قیمت کمتر از 7 میلیون تومان سال آینده وارد بازار می‌شود.
منوچهر منطقی که به چهارمین سالروز مدیریت خود بر ایران خودرو نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد طی یک سال گذشته با سخت‌ترین شرایط کاری خود در این شرکت دست و پنجه نرم کرده است.
با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید توقعات و انتظارات از این شرکت به سمت و سوی دیگری سوق یافت و این شرکت که در دولت قبل بخش زیادی از نیروی خود را برای مهیا کردن زمینه اجرای پروژه ال 90 و مذاکره با شرکتهای خارجی برای تولید انواع متنوع‌تری از محصولات صرف می‌کرد، با تاکیدات جدی‌تری در بخش تولید خودروی ملی مواجه شد.
از سوی دیگر، بحث مشکلات مالی این شرکت نیز که به صورت رسمی از سوی سازمان بازرسی کل کشور مطرح شد، تا مدتها توجه رسانه‌ها و نمایندگان مجلس را به خود جلب کرد.
منطقی هفته گذشته در خبرگزاری فارس حضور یافت و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بخشی از مسایل و مشکلات صنعت خودرو و برنامه‌های آینده این شرکت را تشریح کرد.
منطقی در این گفت‌وگو از ورود برند دوم این شرکت به بازار در سال 86 خبر داد و افزود: ایران خودرو کار تولید یک محصول ملی به جز سمند را آغاز کرده که همه چیز آن نظیر پلت‌فورم و موتور متعلق به خود شرکت خواهد بود و با ویژگهایی عرضه خواهد شد که در نمایشگاههای بین‌المللی قابل ارائه باشد.
_برند جدید با کد X11:
مدیر عامل ایران خودرو گفت: در حال حاضر تنها مانع اجرای این پروژه تامین منابع مالی است.
وی از برند دوم ایران‌خودرو با کد X11 نام برد و افزود: پس از تولید این خودرو، نامی ایرانی برای آن انتخاب خواهد شد.
منطقی در ارتباط با سرنوشت سمند در صورت تولید خودروی X11، اظهارداشت: سمند همچنان تولید خواهد شد و X11 برند دوم ایران‌خودرو خواهد بود که به سمند اضافه می‌شود و حتی ممکن است X11 نیز با لوگوی سمند به بازار عرضه شود، اما این دو خودرو در دو کلاس مختلف خواهند بود، به طوری که سمند در کلاس D و X11 در کلاس C یعنی یک کلاس پائین‌تر است.
منطقی با بیان این که شرکتهای خودروسازی در دنیا هم اکنون بیشتر به سمت تولید خودروهای در کلاس A و B و C حرکت می‌کنند، گفت: در خودروهای کلاس D عرضه‌کننده‌ها در دنیا بسیار زیاد و مصرف‌کنندگان محدود هستند، اما در کلاسهای A و B و C عرضه‌کننده‌ها به دلیل حاشیه سود کم این بخش، محدود و مصرف‌کنندگان بسیار زیاد هستند.
وی در ارتباط با میزان ایرانی بودن پروژه X11 ، خاطرنشان کرد: تکنولوژی در سه سطح طراحی کلی، طراحی زیرمجموعه‌ها و طراحی قطعات تعریف می‌شود و البته در هیچ جای دنیا ساخت تمام قطعات یک خودرو در آن کشور مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل است که مثلا خودروسازان فرانسه بخشی از قطعات مورد نیاز خود را در چین، رومانی و یا کشورهای دیگر تولید می‌کنند.
منطقی خاطرنشان کرد: در پروژه X11، حدود 30 درصد قطعات و 20 درصد زیرمجموعه‌ها طراحی خود شرکت ایران‌خودرو خواهد بود.
وی ادامه داد: می‌توانم ادعا کنم که در سال 85 ایران خودرو در بخش فرایند کامل شده، اما در بخش محصول با استفاده از نرم افزارها در حال کامل شدن هستیم.
قول منطقی به رئیس‌جمهور
وی در پاسخ به این سوال که «آیا پروژه X11 در راستای قول ایران خودرو به رئیس‌جمهور برای طراحی خودروی ملی ظرف 18 ماه است؟»، گفت: «ما دو قول به رئیس‌جمهور دادیم که یکی خودروی جدید سمند است که نیمه دوم امسال وارد بازار می‌شود و شکل آن نیز کلا نسبت به سمند فعلی تغییر یافته و پلت‌فورم آن به پلت‌فورمهای مدرن اروپایی نزدیک شده است.
قول دوم ما نیز همین پروژه X11 است که 24 ماه زمان برای آن در نظر گرفته شده بود و اکنون 4 ماهه نخست آن سپری شده است.»
منطقی کنترل قیمت تمام شده خودروی X11 را بسیار مهم دانست و اظهارداشت: ما در این پروژه به شدت در پی آن هستیم که زیر یک قیمت هدف حرکت کنیم و بالاتر از آن وارد نشویم، به نحوی که X11 پائین‌تر از 7 میلیون تومان به دست مشتری خواهد رسید.
منطقی در ادامه در ارتباط با پیش‌بینی هزینه طراحی و تولید X90 اظهارداشت: یک نکته مهم در طراحی‌های جدید این است که معمولا سعی می‌شود حداکثر استفاده از طراحی‌ها و زیرمجموعه‌های موجود صورت گیرد و در پروژه X11 نیز سعی شده حداکثر استفاده از اجزای طراحی شده و مدرن موجود صورت گیرد.
-هزینه 500 میلیارد تومانی سمند
وی پیش‌بینی هزینه طراحی و تولید X11 را حدود 200 میلیارد تومان ذکر کرد و در ارتباط با هزینه سمند گفت: سمند 400 میلیارد تومان هزینه برای ایران خودرو در برداشت و هم‌اکنون 100 میلیارد تومان نیز در ارتباط با پروژه سمند، سود بانکی پرداخت می‌کنیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به این که در همه جای دنیا، هزینه طراحی و نوآوری از سوی دولت تامین می‌شود، اظهارداشت: ما توان فنی برای اجرای طرح ملی داریم، اما زور مالی نداریم، انجام کار ملی به کمک ملی نیاز دارد و ما از این لحاظ مشکل داریم، هر چند که وزیر صنایع و معادن قول کمک و حل این مشکل را داده‌اند.
وی در عین حال یادآور شد: ما در پروژه X11 به دنبال همکار هستیم تا هم سرعت کار بالا رود و هم هزینه‌های پروژه تا حدی کاهش یابد که بر همین اساس هم اکنون با دو شرکت چینی وارد مذاکره شده‌‌ایم.
ایران خودرو ظرف 5 سال از 4 رباط به 800 رباط رسید
منطقی، طراحی محصول و فرایند تولید را دو پدیده‌ موجود در صنعت خودرو ذکر کرد و در ارتباط با وضعیت فرایند تولید در ایران خودرو، توضیح داد: در برهه‌ای از زمان ما فهمیدیم که اگر بخواهیم محصولاتی با استفاده حداکثر از سطح کیفیت و سرمایه‌گذاری تولید کنیم و تنوع بیشتری در محصولات خود ایجاد کنیم، به ناچار باید به سمت خطوط تولید با فناوری بالا برویم.
وی تعداد رباطهای ایران خودرو در سال 79 را چهار رباط ذکر کرد و افزود: «اکنون بیش 600 تا 800 رباط در ایران خودرو وجود دارد و این اتفاق از آن جهت رخ داده که ما فهمیدیم اگر بخواهیم محصولی با کیفیت بالا تولید کنیم، باید به سمت خطوط تولید با فناوری بالا برویم و این فرایند تولید هم‌اکنون در ایران خودرو کاملا شکل گرفته است، به نحوی که هم فناوری را به دست آورده‌ایم، هم پیاده‌سازی کرده‌ایم و هم در حال بهره‌برداری از آن هستیم.»
منطقی در پاسخ به این سوال همیشگی که «با به کارگیری حجم عظیمی از رباطها در ایران خودر، چرا همچنان کیفیت محصولات این شرکت در سطح بالایی نیست؟»، توضیح داد: «این موضوع سه مقوله دارد که یک بخش آن مربوط به کارخانه است که 20 تا 30 درصد کار را رقم می‌زند، مقوله دیگر مربوط به قطعه‌سازی است که حدود 70 درصد کار را شامل می‌شود و مقوله آخر نیز این است که وقتی خودرو تولید شد با چه کیفیتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.»
-با پروژه 206SD درصدد ایجاد جهش کیفی هستیم
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که این شرکت با اجرای پروژه 206SD درصدد ایجاد یک جهش در کیفیت محصولات خود است، افزود: 206SD محصولی است که 65 درصد آن در ایران ساخته می‌شود، اما کیفیت آن مشابه کیفیت نمونه خارجی آن است، زیرا فرایندی پیچیده و رده بالا بر روی قطعات آن طی شده که ما درصدد توسعه و تقویت این فرایند در ایران خودرو هستیم.
وی با اشاره به این که «بیشتر جدالها در ارتباط با ایران خودرو مربوط به کیفیت محصولات این شرکت است» گفت: برای حل این مشکل، ایران خودرو دو استراتژی توقف تولید محصولات قدیمی و تکمیل کار طراحی محصول را در پیش گرفت.
منطقی با بیان این که ایران خودرو می‌توانست نسبت به اصلاح خودروی پیکان و ادامه تولید آن اقدم کند، متذکر شد: «سرمایه‌گذاری که برای انجام این اصلاحات نیاز بود، نسبت به سود بازگشتی از آن، برای ایران خودرو مقرون به صرفه نبود و معمولا در منحنی عمر تکنولوژی، محصولی که در حال افول است، هیچکس بر روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اما در عوض، ایران خودرو بخشی از سرمایه‌گذاری خود را متوجه خودروی RD کرد، به نحوی که این خودرو تا دو سال دیگر نیز می‌تواند در ایران تولید و به بازار عرضه شود.»
-می‌توانستیم پژو 206SD را عین سمند تولید کنیم
منطقی به اقدامات ایران خودرو برای تکمیل فناوریهای طراحی محصول که منجر به افزایش کیفیت محصولات این شرکت می‌شود، اشاره کرد و اظهارداشت: این کار در دو بخش انجام می‌شود که بخشی از آن مربوط به تکمیل فعالیتهای داخلی شرکت و بخش دیگر مربوط به انجام فعالیتهای مشترک با خودروسازان خارجی برای کسب فناوریهای جدید است.
منطقی آغاز پروژه 206SD در ایران خودرو را که انتقادات زیادی نیز به آن می‌شود، در راستای سیاست ایران‌خودرو برای ارتقاء کیفیت محصولات خود و کسب فناوریهای جدید ارزیابی کرد و گفت: ما می‌توانسیم 206SD را عین سمند تولید کنیم که در این صورت، تجربه ما در مورد سمند در 206SD نیز تکرار و عمیق‌تر می‌شد، اما در عین حال ضعف‌هایمان نیز تکرار می‌شد، در حالی که باید در یک نقطه‌ای متوجه ضعف‌هایمان می‌شدیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد