اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

کمی درباره رونیز

تا بحال به فکر یافتن اطلاعاتی درباره رونیز ، افتاده اید ، اگر نه کافی است به یکی از موتورهای جستجو رفته ، عبارت Nissan Roniz را جستجو نمایید ، آنچه خواهید یافت اطلاعات معدودی درباره خودروهای ایرانی و رونیز تولیدی پارس خودرو است ، این بار سری به قسمت کد تلفنهای ایران در دفترچه تلفن و یا سررسید خود بزنید ؛ در قسمت حرف ” ر “ با نام رونیز علیا روبرو خواهید شد که نام روستایی در استان فارس می باشد . پس تا اینجا مشخص شد که نام این خودرو کاملا فارسی است و خودرویی به این نام  ، توسط نیسان تولید نمی شود . شاید سوال کنید چگونه نیسان اجازه تغییر نام خودرویش را به پارس خودرو داده و در جواب باید گفت ؛ چنین امری برای کارخانه نیسان کاملا طبیعی است ، چرا که نیسان برای هر یک از خودروهایش در هر قاره و حتی در مواردی در هر کشور ، نامی متفاوت برگزیده . به طور مثال ؛ وانت Pickup موجود در ایران در آمریکای شمالی با نام Frontier و در قاره اقیانوسیه با نام Navara شناخته می شود ، همچنین خودروی Maxima در آمریکای شمالی خودرویی کاملا متفاوت با  مَکسیمای موجود در دیگر نقاط دنیا است و خودرویی که در دیگر نقاط دنیا از جمله ایران Maxima شناخته می شود ، در آمریکای شمالی Infiniti I35 نام دارد ( Infiniti ، نام خودروهای لوکس شرکت نیسان است ، چیزی همانند Toyota و Lexus ) ، و همین خودروی Maxima درآسیای جنوب شرقی با نام Cefiro شناخته می شود .

لیست خودروهای مختلف نیسان با نام های متفاوتشان در قاره ها و یا کشورهای مختلف را می توانید در اینجا ببینید ( برای دیدن این صفحه به برنامه Acrobat Reader نیازمندید ) .

در پی یافتن هویت این خودرو ، اگر به صحبتهای عامه مردم گوش فرا دهید ، در خواهید یافت که همگان رونیز را خودرویی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، که این مطلب کاملا صحیح است و یکسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و .... نیز گویای همین امر است ، اما اگر مقاله " تست فنی رونیز " در مجله ماشین فروردین ۸۳ را خوانده باشید و یا به تعدادی از معدود سایت های بدست آمده از جستجوی اینترنتی عبارت Nissan Roniz مراجعه کرده باشید ، خواهید دید که رونیز را همان نیسان Xterra معرفی کرده اند ، که تصویر این خودرو را در زیر میبینید .

          

همانگونه که مشاهده می کنید این خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگیرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونیز متفاوت است اما در دیگر موارد تقریبا مشابه با رونیز می باشد .

این خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در کارخانه نیسان آمریکای شمالی در شهر Smyrna  ایالت Tennessee  و بر اساس پلتفورمِ وانت ( Frontier ( Pickup   که در همان کارخانه نیز تولید می شود ، عرضه می گردد . شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra کاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذکر است که Frontier همان Pickup است که در آمریکا تولید میشود تنها با این تفاوت که داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونیز استفاده شده ، البته شاید بهتر باشد بگوییم در رونیز از چراغهای Frontier استفاده شده .) 

              

به هر ترتیب خودروی  Xterra بیشتر شرایط یک وانت را دارد تا یک SUV لوکس ، این خودرو در دو نوع SE و XE با موتورهای ۴ سیلندر۲۴۰۰ سی سی ( XE ) و ۶ سیلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) تولید می شود که به ترتیب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در کلیه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازکن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است ، این خودرو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد دچار تغییراتی در قسمت داشبورد و نمای جلویی شده و در مدل ۲۰۰۲ نیز موتور ۶ سیلندر آن به توربوشارژ مجهز گردیده که قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزایش داده ، قیمت این خودرو نیز در آمریکا بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار می باشد ، در تصویر زیر  Xterra مدل ۲۰۰۲ را مشاهده می کنید که در قسمت داشبورد و نمای جلو دچار تغییر شده .

       

اما همانگونه که در ابتدا بیان شد بین Xterra و رونیز تفاوت های زیادی وجود دارد و می توان گفت تقریبا دو خودروی مشابه می باشند که بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آیا کارخانه نیسان با ایجاد تغییراتی در مدل Xterra ، طرحی جدید پدید آورده و در اختیار کارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ یا رونیز نتیجه خلاقیت مهندسین ایرانی است ؟

در جواب باید گفت ، هیچ یک از موارد بالا صحیح نیست ، مطلب ناگفته درباره رونیز که تا بحال به آن پرداخته نشده ، خودرویی است به نام Nissan Paladin ، این خودرو توسط کارخانه Zhengzhou در چین تولید می شود ، این کارخانه در سال ۱۹۹۳ در ایالت Henen چین آغاز به کار نمود و ۳۰٪ سهام آن نیز متعلق به نیسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نیسان در این کارخانه تولید می شوند .

با دیدن عکس پالادین خواهید دید که این خودرو دقیقا همان رونیز خودمان است با این تفاوت که بچه گلگیرها ، دستگیره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آینه های آن آبکاری شده . پس رونیز ، اکسترا نیست بلکه عینا همان پالادین است و پالادین و اکسترا خودروهای مشابهی هستند که از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با یکدیگر مشابهند ، به هر شکل می توان پالادین ( رونیز ) را خودرویی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت .

    

پالادین اولین بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمایشگاهی در چین به نمایش گذارده شد و پس از آن در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله تولید رسید و قیمت پایه آن نیز ۲۴۰۰۰ دلار است ، موتورهای بکار رفته همانند Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نیز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذکر است که این خودرو تنها برای مصرف داخلی چین می باشد و به هیچ کشور دیگری صادر نمی شود .

                                  

اما رونیز که عینا همان پالادین XE است و با همان موتور KA24DE از نیمه اول ۸۲ در پارس خودرو تولید می شود ، تنها یک تفاوت عمده با پالادین XE دارد و آن هم تغییر کوچکی در قدرت موتور می باشد ، از آنجایی که موتور KA24DE از سال ۹۱ تا کنون برای مدلهای  Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده ، دارای قدرت هایی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغییر اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونیز از نوع ۱۶۰ اسبی که بر روی سری جدید Altima و 240SX نصب می شود ، بهره گرفته شده اما در پالادین از همان موتور ۱۴۳ اسبی اکسترا استفاده شده ، و این تنها اختلاف عمده بین رونیز و پالادین ، علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستیکی بیرونی ، تفاوت در رینگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و ....  در رونیز ، می باشد.

همانطور که در سایت معرفی شده برای نامهای مختلف خودروهای نیسان دیدید ، هیچ اثری از نام رونیز حتی در قسمت پالادین دیده نمی شد ، اما در این صفحه  (برای دیدن این صفحه نیز به Acrobat Reader نیازمندید ) که نام تمام تولید کننده ها و مونتاژ کننده ها و دفاتر مرکزی نیسان در سراسر دنیا را با میزان تولید و یا فروششان بیان نموده ، خواهید دید که در قسمت خاورمیانه ، کارخانه سایپا را تولید کننده Nissan Junior ( همان زامیاد یا سایپا ۲۴ ) و پارس خودرو را تولید کننده Pickup ، Patrol ، Maxima و Paladin معرفی نموده ، این امر با اینکه دال بر صحت مطالب گفته شده در بالاست اما این سوال را در ذهن بر می انگیزد که چرا نام رونیز در هیچ یک از مدارک منتشره توسط نیسان وجود ندارد و بجای آن نام پالادین بکار رفته !؟ 

اما در رابطه با مسائل فنی و رفاهی این خودرو ، کافی است نظر شما را به قسمتی از مقاله نویسنده سایت Cartalk در اینباره جلب نمایم ، که این خودرو را اینگونه توصیف می کند ” مطمئنا این خودرو می تواند گوی سبقت را از دیگر خودروهای SUV هم سطح خود که ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، برباید  “ ، از لحاظ تجهیزات نیز این خودرو در پایین ترین سطح قرار دارد و تنها دارای شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، A/C و سیستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونیز صفحاتی به ترمز ABS ، کیسه هوا و دنده اتوماتیک اختصاص یافته که هنوز خبری از عرضه آنها توسط پارس خودرو نیست .

به هر روی ، حالت وانت گونه شاسی رونیز برای جاده های بیابانی بسیار مناسب است و در جاده های آسفالت نیز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما این خودرو بعنوان یک SUV لوکس به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا است .

نظرات 1 + ارسال نظر
roniz85 شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:19 ق.ظ http://roniz85.persianblog.com

agha jun man ahlr roniz hastam faghat mekhastam begam roniz ke shoma gofted ye shahre 20000 nafare na ye roosta

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد