اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

مراقبت از باتری های اسید سربی خودرو

از آنجاییکه برای استفاده بهینه از هر چیز مهمترین عامل شناخت آن  می باشد ،در این مقاله ابتدا مقدمه ای در باب آشنایی با باتری های اسید سربی خودرو بیان می شود و سپس نکات مهم در این زمینه را در 3 بخش ذکر خواهد شد.ابتدا به نحوه انتخاب باتری خواهیم پرداخت سپس در خصوص فعال سازی و روش نصب و نکات ایمنی خواهیم گفت  در نهایت درخصوص بهره برداری از باتری و مشکلات بعداز استفاده صحبت خواهیم نمود.

با تری های رایج در سیستم های الکتریکی خودروها از نوع با تری های اسید سربی می باشند که در متشکل از صفحات فراوری شده سرب و محلول اسید سولفوریک می باشد.اولین باتری های اسید سربی در سال 1859 میلادی توسط گاستون پلنت(1)  تهیه گردید و بعلت سیستم الکترو شیمیایی نسبتا ساده و دردسترس بودن مواد اولیه و ... بسرعت جای خود را در تجهیزات پیدا نمود.در حال حاضر نیز باتری های اسید سربی دارای کاربردهای گسترده ای می باشند.

در حالت کلی باتری های اسید سربی به دو دسته منفذدار و بدون منفذ تقسیم میشوند . ازنظر کاربرد نیز آنها را به 5 دسته تقسیم می کنند:

-ساکن

-کششی

-راه انداز(2)

-قابل حمل ونقل

-ترازبندی بار

هریک از انئاه باتری اسید سربی ذکر شده از نظر عملکرد با سایر باتری های فوق متفاوت بوده و نمی توان به راحتی آنها را با یکدیگر جایگزین نمود.

در یک باتری مهمترین پارامترها، ولتاژ و ظرفیت می باشد.در ذیل ولتاژهای رایج باتری های اسید سربی ذکر شده است:

2V – 6V – 12V – 24V – …

باتری های ساکن ، کششی و ترازبندی بار عمدتا  2V می باشند .و باتری های  قابل حمل ونقل 12V -6V می باشند.باتری های راه انداز نیز برای خودروهای سبک 12V و برای خودرو های سنگین 24V می باشد.همچنین ظرفیت باتریها از 1Ah شروع شده و در باتری های  ترازبندی ممکن است به 5000Ah برسد.

ظرفیت باتری های راه انداز که گاها به آنها باتری خودرو نیز گفته می شود عمدتا در خودروهای سبک از

30Ah-90Ah و برای خودرو های سنگین از 100Ah- 200Ah می باشد.

نکته:در باتری های راه انداز پارامتر دیگری با عنوان جریان راه اندازی سرد وجود دارد که قدرت جریان دهی ناگهانی باتری را در هنگام استارت زدن خودرو بیان میکند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد