خودرو x11 که قیمتی بین ال 90 و پژو 206 اس دی دارد، سال 86 وارد بازار میشود.
مهندس کامجو - مدیر مرکز تحقیقات ایرانخودرو -با بیان این مطلب افزود: پروژه طراحی خودروی x11 از بهمن 84 آغاز شده است و امیدواریم این پروژه در زمان معین که 24 ماه است، کار طراحی آن تمام شود.
وی کلاس این خودرو را b خواند و گفت، از سری موتور ملی در آن استفاده خواهد شد.
او ادامه داد: هماکنون در حال طراحی اکسل ملی هستیم که در این خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سیستم تعلیق عقب این خودرو کاملا متفاوت با پژو 206 صندوقدار است؛ به گونه ای که سبب نرم بودن خودرو و در ضمن، سبک شدن 30 کیلیوگرمی سیستم تعلیق میشود. این سیستم تعلیق که بیشتر در خودروهای کره یی و ژاپنی استفاده میشود، مراحل تولید صنعتیاش نیز آسانتر است.
وی درخصوص بقیه اجزای پلات فورم این خودرو نیز گفت: کفی خودرو شبیه پژو 206 خواهد بود. در ضمن برخی اجزای ترمزهای استفاده شده در این خودرو هم که متعلق به پژو 206 است، تغییر میکند.
گفتنی است، x11 کد پروژه احیا شده پیکان جدید است که مدتی اجرای آن متوقف شده بود؛ اما به دستور وزیر صنایع اجرای این پروژه دوباره آغاز شد.
طهماسبی - وزیر صنایع - در اینباره گفته است: برای طراحی خودرو جدید X11 (پیکان جدید) وزارت صنایع امکاناتی فراهم کرده و وام خوبی نیز در نظر گرفته است. این پروژه که آقای کاتوزیان در آن فعالیت میکرده و سه سال پیش متاسفانه جلوی آن گرفته شد، دوباره با اصلاحاتی در آن و با توجه به تجربیات این چند سال احیا شد. البته به دلیل این که سرمایهگذاری برای طراحی این خودرو عدد بالایی است، وزارت صنایع برای آن تسهیلاتی در نظر گرفته است.
گفتنی است: در سال 82 خودرو NP یا پیکان جدید که در مرکز تحقیقات ایران خودرو به انتهای مراحل طراحی رسیده بود، قرار بود جایگزین پیکان شود؛ اما این پروژه در نهایت متوقف شد.
این خودرو قرار بود با آرم اسب یا همان «سمند» با قیمت بین 6 تا 8 میلیون وارد بازار شود، اما به دلایلی که درباره آن ایران خودرو هیچ گاه توضیحی نداد، پروژه متوقف شد.
کاتوزیان - نماینده کنونی مجلس - یکی از مدیران این پروژه بود که ال -90 را عامل توقف پروژه نیو پیکان میداند، اما هیچ گاه از پژو آریان جایگزین نیو پیکان انتقاد نکرد.
یکی از مدیران سابق مرکز تحقیقات ایران خودرو در رابطه با پروژه ساخت پژو آریان میگوید: با بودجهای که ایران خودرو در این زمینه اختصاص داده بود، در حال طراحی خودرویی بر روی پلات فورم 206 بودیم، به طوری که قسمت جلو و عقب خودرو کامل تغییر یافته بود. شرکت ایتال دیزاین هم یک خودروی گلی پیکان جدید را ساخته بود، اما ناگهان پژو متوجه شد و با پروژه مخالفت کرد، ولی چند ماه بعد این شرکت که به هیچ نحوی با ایران خودرو کنار نمیآمد، در واکنش به پروژه ال-90 رنو در هراس از دست دادن بازار ایران ، طرح پژو 206 آریان را به ایرانی ها اریه داد.
درباره این اتفاقات عدهای گفتند که این خودرو با هزینه 275 میلیون یورویی طی 48 ماه عملیاتی میشود، حال آن که 206 صندوقدار (آریان) که جایگزین این پروژه شده، طبق اعلام، با 75 میلیون یورو به نتیجه میرسد و این یکی از دلایل جایگزینی این دو پروژه بوده است. از سوی دیگر، شرکت پژو نیز اعلام کرده بود که حاضر نیست پلات فورم 206 را در اختیار ایران قرار دهد، اما سرانجام در پروژه 206 صندوقدار با این موضوع موافقت کرد.