اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

نگرانی از آینده جگوار

گربه وحشی مثل سابق نمی‌غرد و نمی‌تازد. وضع از وقتی خراب شده که کمپانی مادر یعنی فورد در سراشیبی افتاده است.

حالا علاقه‌مندان به برند جگوار صرفنظر از رابطه سود و زیان بین جگوار و فورد نگران آینده این کمپانی هستند. جگوار سالهاست که نشانه تشخص و اشرافیت در اروپا تلقی می‌شود و اساسا در زمره خودروهای کلاسیک و ریشه‌دار است. هر چند بعضی از برندها مثل مرسدس و ب‌ام‌و و اخیرا لکسوس مشتریان زیادی در رده خودروهای لوکس دارند اما جاگوار با وجود کیفیت پایین‌تر همواره مورد احترام خریداران خودرو در جهان بوده است. در واقع قدمت و پایبندی به اصول و طراحی سنتی از مهم‌ترین دلایل برانگیختن چنین احساساتی است.

به همین دلیل است که حالا نگرانی‌هایی به خاطر از دست رفتن اعتبار جگوار پیش آمده و دلالان و نمایندگان رسمی فروش آن مراتب را به گوش مدیریت کمپانی رسانده‌اند.

بیشتر نمایندگان فروش و خدمات جگوار در آمریکای شمالی و اروپا تقاضا دارند که اگر بنا به فروش جگوار است حداقل در انتخاب خریدار دقت شود و خریدار از آمریکای شمالی و اروپا انتخاب شود. خیلی از نمایندگان فروش هم گروه موفق رنو – نیسان را بهترین گزینه برای در اختیار گرفتن جگوار دانسته‌اند.

در واقع بیشتر نگرانی‌ها به این خاطر است که مبادا کمپانی‌های چینی وارد مذاکره با سران جگوار شوند و مالک آن شوند. البته هنوز هیچ پیشنهادی از سوی چینی‌ها نرسیده اما به هر حال نگرانی نمایندگان فروش هم چندان غیر عادی نیست. فرانکو سانتی نماینده فروش با سابقه 39 ساله جگوار و آستون مارتین در رم ایتالیا یکی از این گروه است که می‌گوید: «تا سر حد مرگ خواهم ترسید اگر بشنوم روزی جگوار به دست چینی‌ها افتاده.» او با آن که سال‌ها قبل فقط 400 دستگاه جگوار فروخته اما بیشتر از آنکه نگران جیبش باشد نگران سابقه و اعتبار جگوار است. سانتی هم معتقد است که معامله با رنو بهترین شکل ممکن است. وولفگانگ وین بروگ مدیر مرکز فروش جگوار در سار بروکن آلمان معتقد است که بهتر است جگوار همچنان در اختیار خانواده فورد باقی بماند. «ما ترجیح می‌دهیم با فورد بمانیم تا اینکه کمپانی به دست چینی‌ها یا شرکت‌های نامرتبط دیگر بیفتد. اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا ارتباط مردم با نام برتر جگوار در دنیای خودرو به مخاطره خواهد افتاد.»

فورد هفته گذشته اعلام کرد که براساس بازنگری‌هایش در برنامه استراتژیک کمپانی ممکن است همه یا حداقل بخشی از آستون مارتین را بفروشد. البته ممکن است در پی چنین اقدامی وضعیت لندروور و جگوار هم به چنین سرنوشتی دچار شوند.

امسال خودروسازان انگلیسی تبار زیر مجموعه فورد حدود 162 میلیون دلار سقوط در فروش داشته‌اند در حالی که سال قبل در همین زمان 17 میلیون دلار سود خالص به حساب آنها واریز شده بود. بنابراین ممکن است به خاطر مسائل پیش‌آمده فورد از ادعای پیشینش مبنی بر فروش یکجای جگوار، لندروور و آستون مارتین کوتاه بیاید.

یکی از شرکت‌های خصوصی چند ملیتی اعلام کرده که تمایل به خرید برندهای اروپایی فورد دارد. جالب است که یکی از اعضای اصلی این شرکت «ژاک ناصر»، مدیر عامل پیشین فورد است. از طرف دیگر شرکت انگلیسی JCB که در اصل تولیدکننده ماشین آلات عمرانی است نیز خواهان خرید جگوار بوده است اما رسما اعلام کرده که فقط جگوار را می‌خواهد نه لندروور و آستون مارتین را.

با آنکه هر دوی این پیشنهادها از سوی مشتریان اروپایی مطرح شده اما نمایندگان فروش جگوار نگران هستند که مبادا در تفسیر مالکیت ضرر اصلی متوجه آنها شود. این موضوعی است که حتی اعضای مرکز تحقیق در جگوار هم به عنوان هشدار به سران فورد متذکر شده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد که فورد همچنان اصرار به فروش جگوار داشته باشد.

از سال 1989 که فورد مالک اصلی جگوار شد تا به حال حدود 10 میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است اما هنوز جگوار به آن حد از سود دهی لازم دست پیدا نکرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد