اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

بیانیه همایش "صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی "

،اولین همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی با استقبال کثیر جامعه صنعت قطعه سازی و خودروسازی در سالن همایش های هتل المپیک برگزار شد که در پایان بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:
صنعت خودرو و صنایع قطعه سازی در عصر جدید به عنوان موتور توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی خوانده می شود.صنعت خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60صنعت دیگر ،به "صنعت صنعت ها"یا "لکوموتیو صنایع "مشهور است.در ساخت خودرو ،مجموعه ای از تکنولوژی های فلزی،پلاستیک،صنایع شیمیائی ،چوب ،پارچه و موکت ،عایق،شیشه ،صنایع الکتریکی و الکترونیکی ،متالوژی ،طراحی ،مدیریت ،اقتصاد و صدها مورد دیگر دخالت دارند.

این صنعت درمیان 28 صنعت به لحاظ پیوندهای پسین دارای رتبه 2 و از نظر پیوندهای پیشین حائز رتبه 19است.

صنعت خودرو به عنوان عظیم ترین زنجیره ارزش اشتغالزا درمیان صنایع معرفی شده است و در ایران بالغ بر 15000میلیارد تومان در شرکت های خودروسازی و نزدیک به 4100 شرکت قطعه سازی سرمایه گذاری شده است.

این صنعت که عملا از دهه 70با ساماندهی شرکت های مادر قطعه ساز یعنی سازه گستر و ساپکو شکل گرفت ،اکنون به رشد قابل توجهی دست یافته ،به طوری که به جرات می توان گفت به مقیاس جهانی تولید در کشورهای درحال توسعه با تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال ،رسیده است.

همچنین به لحاظ فناوری ،ساختار ،منابع انسانی و کیفیت به استانداردهای تولید جهانی دست یافته است.

دراین میان قطعه سازان اصلی ترین نقش در رشد کمی و کیفی این صنعت داشته اند و خود نیز به بالاترین مدارج ترقی رسیده اند .به طوری که بسیاری از قطعه سازان محصولات خود را به کشورهای توسعه یافته و خودروسازان درجه اول دنیا صادر می کنند یا از توان بالقوه صادرات برخوردارند.

دراین مقطع و با عنایت به آنچه گفته شد لزوم تغییر دیدگاه دولت و مسئولان و دست اندرکاران این صنعت احساس می شد که به همین منظور همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی برگزار گردید.با توجه به آنچه در مباحث سخنرانان محترم بیان شد ،مواد ذیل استنباط می شود:

1.رویکرد حمایتی دولت باید از حالت مالی صرف به حمایت های ساختاری تغییر یابد.

2.متاسفانه هنوز مشکلات قوانین و مقررات در این حوزه ادامه دارد که اصلاح قوانین به ویژه قانون کار و تجارت در جهت حفظ بهره وری صنایع و اشتغال از خواسته های شرکت کنندگان دراین همایش است.

3.اصلاح ساختار تسهیلات و ایجاد رقابت در این حوزه به منظور حمایت از شرکت های تولیدی ازمطالبات سخنرانان و شرکت کنندگان است.

4.حمایت های نوین فنی و مهندسی از جمله خواسته های قطعه سازان است که در دولت می تواند دراین زمینه بهترین روش ها و تکنولوژی ها را دراختیار صنعتگران قرار دهد.

5.حمایت از همکاری مشترک با شرکت های صاحب برند و معتبر خارجی به منظور انتقال تکنولوژی یکی از خواسته های به حق قطعه سازان است که توسعه آن هم برای صادرات وهم برای کیفیت ساخت داخل بسیار مفید و اثر بخش خواهد بود.

در پایان با تشکر صمیمانه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ،وزارت صنایع ومعادن ،سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران ،انجمن سازندگان قطعات ،شرکت های ایران خودرو ،سایپا ،مگاموتور ،ماهنامه کیفیت خودرو و تمامی صنعتگران و تلاشگران عرصه صنایع قطعه سازی به ویژه سخنرانان و میهمانان عزیز کمال تشکر وتقدیر را داشته و امید است نتایج این همایش مورد عنایت مسئولان محترم درعرصه های مذکور قرار گیرد .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته







نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد