اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

جنرال موتورز در دنیای هیبرید

کمپانی جنرال موتورز بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی دنیا که مدتی است شدیدا از سوی تویوتا تحت فشار قرار گرفته، قصد دارد قسمتی از پس‌اندازش را برای مقابله با رقیب سرسخت ژاپنی به کار بگیرد.

جنرال موتورز امسال با برنامه مفصل کاهش بخشی از دستمزد کارگرانش موفق شد حدود 9 میلیارد دلار را پس‌انداز کند و به نظر می‌آید که حالا وقت مناسبی برای استفاده کردن این مقدار پول است. جنرال موتورز قصد دارد مثل تویوتا برای تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و مصرف سوخت کمتر برنامه‌ریزی کند تا مقام اول خودروسازی جهان را حتی‌الامکان به تویوتا واگذار نکند.

به گفته آگاهان، جنرال موتورز سعی می‌کند انعطاف بیشتری در برابر تکنولوژی هیبرید از خود نشان بدهد و تعداد بیشتری خودرو با پشتوانه برقی و بنزینی تولید کند. شاهد این ادعا هم تولید پیکاپ سیلورادو با سیستم هیبرید است که مدتی است به بازار عرضه شده.

علاوه بر این ساخت خودروهای هیدروژنی که از اگزوز آنها تنها بخار آب بیرون می‌آید نیز مورد توجه جنرال موتورز قرار گرفته. البته واکنش بازار نسبت به موتورهای هیدروژنی متناقض است و بعضی‌ها تکنولوژی پیچیده این خودروها را عامل شکست در بازار می‌دانند. با این حال جنرال موتورز در حال تصمیم‌گیری جدی برای ایجاد تحولاتی در تولید تا پایان سال 2006 هستند.

این در حالی است که هشدارهای مکرر آگاهان صنعتی و اقتصادی آمریکا به جنرال موتورز ادامه دارد. پت‌ها ستینگز، تحلیلگر اقتصادی بازار آمریکای شمالی معتقد است که جنرال موتورز باید قواعد بازی‌اش را تضمین دهد و به سمت خلق تکنولوژی جدید پیش برود. به عقیده هاستینگز مشکل جنرال موتورز، سهیم شدن با دیگر کمپانی‌ها در بازار نیست، در واقع کوتاهی بخش مهندسی جنرال موتورز در ایجاد روش‌های جدید و تکنولوژی برتر باعث باخت به تویوتا خواهد بود.

این نظریه البته در تضاد با شرایط فعلی ریچارد واگونر، مدیر عامل فعلی جنرال موتورز قرار دارد. افکار عمومی در آمریکا واگونر را به خاطر از دست دادن فرصت همکاری و شراکت با رنو-نیسان مداومت می‌کنند و نگاه عمومی بر این مبنا استوار است که جنرال موتورز تنها با مدیریت شخصی مثل کارلوس گون، مدیر فعلی رنو-نیسان می‌تواند به دوران اوج باز گردد. البته بسیاری از محافل خبری می‌دانند که دلیل اصلی کنار نیامدن با رنو-نیسان، مخالفت بزرگ‌ترین سهامدار فردی جنرال موتورز یعنی کرکوریان یا به قول رسانه‌های غربی «کاپیتان کرک» بوده است اما واگونه هم در همان مسیری حرکت می‌کند که کرکوریان دوست دارد، یعنی بستن واحدهای ناکارآمد تولید و افزایش فروش در اثر معرفی مدل‌های جدید.


در حواشی

بررسی آمار فروش و تولید در سه ماهه سوم سال 2006 نشان می‌دهد که جنرال موتور حدود 115 میلیون دلار ضرر را متحمل شده و حالا نیاز به سرمایه‌گذاری و تزریق پول بیشتری به سیستم تولیدش دارد. البته کل ضرر جنرال موتورز در 9 ماهه سپری شده سال 2006 که عدد وحشتناک 66/1 میلیارد دلار است، اما نشانه‌های امیدوارکننده‌ای پدید آمده که می‌تواند ذهن درهم ریخته سران جی‌ام را کمی سر و سامان بدهد. شاخص سهام جنرال موتورز در بورس مدتی است که بهبود یافته و امید به سرمایه‌گذاری را بین سهامداران بیشتر کرده است. تحلیلگران این اتفاق را ناشی از انتشار اخباری مبنی بر تجهیز بخش مهندسی و طراحی جنرال موتورز می‌دانند که قصد دارد تولید خودروهای هیبرید را بیشتر کند. در واقع جنرال موتورز قصد دارد به جمع سازندگان «خودروی سبز» بپیوندد که در حال حاضر سردمداران آن تویوتا و هوندا هستند.جنرال موتورز در ماه گذشته 14 دستگاه خودروی هیبریدی را به عنوان نمونه تولید کرد اما اولین خودروی هیبریدی واقعی جنرال موتورز یک مدل «ساتورن وو گرین لاین» است که از ماه آینده وارد بازار خواهد شد. جنرال موتورز در حالی وارد بازار فروش خودروهای هیبریدی می‌شود که تویوتا در سال گذشته 235 هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز را فروخته و هم‌اکنون نیز با تقاضای بسیاری روبه‌رو است. تحت تاثیر پریوس افزایش مشتریان خودروهای هیبریدی تویوتا علی‌الخصوص مدل پریوس نشان می‌دهد که بحران افزایش قیمت سوخت در دنیا کاملا جدی است.
در چنین شرایطی بود که تویوتا موفق شد با 11 درصد اختلاف جنرال موتورز را در بازار فروش پشت سر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای تملک خودروی هیبرید تا سال 2010 به یک میلیون دستگاه برسد که تویوتا و هوندا در حال حاضر بخش بسیار زیادی از این بازار را تامین می‌کنند و ممکن است تا آن موقع هم یکه‌تاز این عرصه باقی بمانند.در حال حاضر تویوتا و هوندا در صدر جدول کم مصرف‌های آمریکا قرار دارند و در بین 10 خودروی برتر این فهرست تنها سه خودرو خارج از مدل‌های تویوتا و هوندا دیده می‌شوند. در واقع چنین رتبه شگرفی ناشی از سرمایه‌گذاری این دو کمپانی برای یافتن سوخت‌های جایگزین است. تویوتا تاکنون 920 میلیارد ین معادل 9/7 میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه برای ساخت خودروهای سبز هزینه کرده و از این حیث در دنیا اول است.
جنرال موتورز هم قصد دارد در شهر تروی در میشیگان تشکیلات تحقیقاتی بر روی خودروهای هیبریدی را مجهز کند و پیش‌بینی می‌شود چیزی در حدود 7 میلیارد دلار از کیسه جی‌ام برای این منظور خرج شود. تحلیلگران بازار خودرو پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده فقط در بازار آمریکا حدود 400 هزار تقاضا برای خرید خودروی هیبریدی وجود داشته باشد و از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که چه رقابت سختی بین کمپانی‌های بزرگ در خواهد گرفت.



نظرات 1 + ارسال نظر
روش حذف تبلیغات بلاگ اسکای یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:57 ب.ظ http://irantabligh.mihanblog.com/

به وبلاگ ما مراجعه کنید و روش حذف تبلیغات بلاگ اسکای را یاد بگیرید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد