اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اصلاحیه قرار داد ال 90


با انجام مذاکرات سخت و فشرده با شرکت رنو که در جهت حفظ حقوق مردم انجام شد صددرصد از خواسته های مرکز پژوهشهای مجلس در متن اصلاحیه قرارداد ال 90 اعمال شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت صنایع ومعادن دکتر محسن شاطرزاده معاون امور اقتصادی و بین الملل وزارت صنایع ومعادن با اعلام این مطلب افزود : متاسفانه بنظر می رسد که برداشتهایی اشتباه از ترجمه ناقص متن انگلیسی اصلاحیه قرارداد L90 شده است که موضعگیریهای اشتباهی را نیز بدنبال داشته است .
شاطرزاده با اشاره به ماده 14 اصلاحیه قرارداد ال 90 گفت : براساس این ماده از قرارداد طرفین ( شرکت رنو و ایران ) متوجه هستند و اذعان دارند که پرداخت حق الاامتیازها توسط رنو پارس به رنو و همچنین سود سهام رنو پارس و هر نوع عایدات دیگر رنو، بدلیل سرمایه گذاری در ایران فقط از طریق صادرات خودروهای تولیدی در ایران امکان پذیر است » یعنی هیچ سودی را شرکت رنو نمی تواند از ایران خارج کند مگر از طریق صادرات، بنابراین شرکت رنو باید خودرو تولید شده را صادر کند تا پول خود را دریافت کند و این اساس قرارداد ایران با فرانسه در رابطه با ال 90 است.
وی افزود در ماده 14 بند ب نیز آمده است: رنو پارس متعهد می شود و می پذیرد حداقل 20 درصد از خودروهای تولید شده در ایران؛ که حداقل 60 درصد از آن ساخت داخل باشد، شامل رنگ آمیزی و مونتاژ به قیمتی که کمتر از 115 درصد ارزش فول CKD نباشد را صادر نماید.
معاون وزیر صنایع ومعادن تاکید کرد همانطور که آقای دکتر کاتوزیان هم در جریان هستند که در متن قبلی قرارداد، رنو پیشنهاد 10 درصد قطعات و 10 درصد خودرو را مطرح کرده بود که ما نپذیرفتیم . وی افزود براساس قرارداد اولیه، شرکت رنو می بایست خودروهای تولید شده در ایران را به هفت کشور آسیای میانه صادر می کرد که این موضوع در اصلاحیه قرارداد تصحیح و قرار شد خودروها از طریق شبکه بین المللی رنو صادر شوند، نهایتا شرکت رنو این موضوع را پذیرفت و شرکت رنو برای کسب سود موظف به صادرات 20 درصدی از طریق شبکه بین المللی خودش شده است و برای صادرات باید حداقل 60 درصد ساخت داخل را نیز رعایت نماید .
شاطرزاده افزود : گفته شده است: که اگر خودروی تولیدی کمتر از 60 درصد ساخت داخل باشد چه می شود؟ و در آن صورت نمی توانیم صادرات داشته باشیم ، که لازم به ذکر است که در انصورت رنو حق دریافت سودی را نخواهد داشت و 20 درصد صادرات و 60 درصد ساخت داخل لازم و ملزوم یکدیگرند.
وی افزود : اشاره دکترکاتوزیان مبنی بر مذاکره در مورد 20 درصد متاسفانه اشتباه بوده و صحبت ما در مورد ترکیب 20% خواهد بود که اگر مثلا بازار کشش نداشت و امکان صادرات آن نبود و یا مشکلات دیگر وجود داشته باشد در اینصورت در حد 5 تا 6% امکان صادرات قطعه بجای خوردو را داشته باشند. پس ابدا" هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد و بنظر می رسد نباید به این واسطه برداشت اشتباه را تبلیغ و تلقین کنیم که مثلا سرملت کلاه رفته است.
وی با بیان اینکه دقیقا آنچه مجلس محترم خواسته است در الحاقیه ها در نظر گرفته
شده است افزود : تا هفته آینده قرارداد را به روشنی در مجلس مطرح خواهیم کرد .
شاطرزاده در مورد شبهه انحصاری بودن قرارداد نیز گفت : درخواست مجلس محترم این بود که انحصار محصول در ایران در اختیار رنو نباشد که دقیقا در ماده 17 قرار داد تاکید شده است که « رنو خود را متعهد می داند که پس از امضای این موافقتنامه شرایط و مقررات قابل مقایسه
یا مناسبتر از طرح ال 90 ، که به سازمان گسترش ارسال نموده را به هیچ شخص ثالثی در قلمرو ایران پیشنهاد ندهد. یعنی رنو وارد رقابت در قلمرو ایران نمی شود و همه امتیاز متعلق به سازمان گسترش است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد