اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

تناقض گویی درباره ال - 90

بی توجهی وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به خودرو ال – 90 و سرمایه گذاری چندین میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا بر روی این پروژه موجب شده است که نه تنها این طرح بزرگ با کندی و توقفات پی در پی پیش برود بلکه فرصتی ایجاد کرده که حمیدرضا کاتوزیان موافق و مخالف ( از شگفتی های روزگار) الحاقیه پروژه ال90 به سخنان متناقض خود در این مورد ادامه بدهد.

کاتوزیان نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در زمان رئیس سابق سازمان گسترش مدام بر طبل مخالفت با پروژه می کوبید در زمان امضای الحاقیه در دوره ریاست فعلی سازمان در مراسم امضای الحاقیه حضور داشت و در تمام مدت مراسم لبخند بر لب بطور غیر مستقیم امضای الحاقیه ال 90 را نتیجه مخالفت با قرارداد اصلی ال 90 می دانست .

وی در این خصوص گفته بود که از مهمترین شروط ایران در خصوص قرارداد ال 90 صادرات 20 درصدی خودروی تولید شده در ایران بود که فرانسوی ها آن را پذیرفتند. بر همین اساس مجلس شورای اسلامی ،هم برای اجرایی شدن این قرارداد دیگر ممانعتی ندارد .
اما در اظهار نظر بعدی به یکباره در تغییر عقیده ای 180 درجه ای گفت : در الحاقیه با کمال تاسف شرکت فرانسوی تلاش می کند سر طرف ایرانی کلاه بگذارد و در جدیدترین اظهار نظر گفته است " من از ابتدا نسبت به تعیین قیمت ال 90 با ارز یورو انتقاد داشتم .

این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس با کار کارشناسی مواد الحاقیه را پیشنهاد داده و ایشان خود پیگیر این پیشنهاد بودند.

چرا اکنون در آستانه تولید انبوه این خودرو به یکباره تمام آن کار کارشناسی مرکز پ‍ژوهش های مجلس و حمایت ایشان رنگ باخت و قرارداد الحاقیه از تامین کننده منافع ملی ایران ،خودروسازان و قطعه سازان به کلاه فرانسویان بر سر طرف ایرانی (سازمان گسترش)مبدل شده است و چرا در دهها اظهار نظر خود راجع به ال 90 به موضوع قیمت بر اساس یورو اعتراض نکردید و اگر اعتراض کرده اید چرا برای گنجاندن نظر خود در الحاقیه پافشاری نکرده اید؟

آیا شایسته است که نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از چند ماه پی به نقایص عمده یکی از مهمترین قراردادهای صنعتی ایران ببرد؟

آیا نزدیک شدن زمان تولید ال 90 و در خطر افتادن منافع برخی افراد داخلی و خارجی در این موضع گیری نقش ندارد؟ اگر چنین است چرا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چنین قرارداد و پروژه مهمی را جدی نمی گیرد؟ گویا سازمان طبق گزارشهای درج شده در یک سایت به جای تلاش برای پیشبرد امور نوسازی صنعتی کشور به نوسازی دفاتر شرکتهای تحت پوشش بیشتر اهمیت می دهد.

البته اخیرا کاتوزیان با مطرح کردن پیاپی موضوع آتش سوزی پژو 405 انگشت اتهام را متوجه بزرگترین خوردروساز ایران و خاورمیانه گذاشته و برای چندمین بار بر این موضوع اصرار نموده است .

خاطر نشان می شود چهار الحاقیه قرار داد ال 90 در سوم خرداد ماه سال جاری با حضور طهماسبی وزیر صنایع و معادن ،کاتوزیان نائب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس و توسط گراد دیتور درت ( معاون شرکت رنو ) از طرف رنو و مهندس مفیدی ( رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ) از طرف ایران امضا شد.

مرتضی امینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد