اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

پیش بینی قیمت خودرو سال آینده

قیمت خودرو در ایران از جمله چالش های اصلی این صنعت به شمار می آید . این موضوع البته در سایر کشورها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است با این تفاوت که در کشورهای پیشرفته با توجه به ثبات نسبی نرخ تورم ،پیش بینی قیمت در سال های آینده چندان دشوار نبوده و به ندرت مسائل غیر اقتصادی می تواند قیمت محصولات صنعتی از جمله خودرو را تحت الشعاع قراردهد.

آزاد سازی قیمت ها در ایران در سال های گذشته توام با افزایش تدریجی نرخ تورم بود با این وجود طی 8سال گذشته تنها صنعت خودروتوانسته است قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارد ،به گفته دبیر سابق انجمن خودروسازان صنعت خودرو کشور اعم از شرکت های خودرو،قطعه سازان و مجموعه سازان توانسته اند با افزایش تیراژتولید،هزینه های سربار را کاهش داده و با اعمال روش های مهندسی در فرآیند تولید بهره وری را افزایش داده و متناسب با آنها قیمت تمام شده را کاهش دهند و بدینوسیله افزایش دستمزدها و مواد را در 8سال گذشته پوشش دهند که این دستاوردی بزرگ برای این صنعت و حتی اقتصاد کشور می باشد.

در سال گذشته با همت مسئولان و دست اندرکاران صنایع قانون تجمیع عوارض به تصویب مجلس شورای رسید و این قانون بسیاری از مشکلات صنایع به ویژه صنایع خودرو را بهبود بخشید اما طبق گفته مخبر کمیسیون تلفیق ،این کمیسیون بند الف تبصره 3 بودجه 1386مبنی بر درآمد 675میلیارد تومانی نیروی انتظامی از محل شماره گذاری خودروهای جدید درسال 86 رای مثبت داده است و این موضوع از نظر کارشناسان به مفهوم اخذ عوارض بیشتر(تا 3%) و در نتیجه افزایش قیمت خودروها (به طور متوسط 650 هزار تومان برای هر دستگاه خودرو) و کاهش تقاضا برای خودروهای ساخت داخل خواهد بود یعنی یک روی سکه است .

اما روی دیگر سکه تحلیلی است که به موقعیت ،برنامه ها و تعهدات خودروسازان اشاره دارد.بر اساس این تحلیل خودروسازی ایران از دهه 70شکل گرفته و طی سال های گذشته تلاش کرده تا ضمن افزایش کمیت و کیفیت خودرو،قیمت را تا حدی ثابت نگه دارد ،به خود اجازه نمی دهد تا از گردونه رقابت عقب افتد لذا حتی با افزایش عوارض و بار مالی در تعادل بازار خواهد کوشید .

این تحلیل برای جهش صنعت خودرو در جهت تولید در مقیاس جهانی به منظور خارج شدن از وضعیت درونگرایی و تلاش در راستای نفوذ در بازارهای منطقه و در مجموع رقابتی شدن صنعت خودرو کشور و اهتمام قطعه سازان به حفظ حرکت رو به جلوی این صنعت ،اهمیت ویژه ای قائل بوده و تداوم این وضعیت را حد اقل شرایط لازم برای رقابتی شدن صنعت خودرومی شمارد .

نکته دیگری که نمی توان از آن غافل بود افزایش قیمت بنزین در سال آینده است که موجب تعدیل تقاضا و دست کم ثابت ماندن قیمت خودرودر ایران می شود .

با توجه به آنچه گفته شد و صرف نظر از پارامترهای سیاسی ،پیش بینی آینده قیمت خودرو در ایران چندان دشوار نیست .

به نظر می رسد نه سناریوی افزایش قیمت خودروبین 600هزار تومان تا یک میلیون به وقوع خواهد پیوست و نه چندان خواهد ثابت خواهد ماند بلکه افزایش 5 تا 10درصد قیمت خودرومعقول ترین پیش بینی است .

این مقدار افزایش هم موقعیت خودروسازان رادر رقابت حفظ می کند و هم بودجه های پیش بینی شده دولت را محقق خواهدنمود روی سکه است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد