اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سخت افزار و نرم افزار کنترل رنگ خودرو طراحی و به مرحله اجرا در آ

شرکت مهندسی توسعه سایپا ( سیکو ) وظیفه طراحی ، ساخت ، نصب ، راه اندازی و نگهداری خطوط مختلف تولید خودرو را بر عهده دارد این شرکت در راستای وظایف خود اقدامات بسیار موثری را در زمینه های ربات و اتوماسیون صنعتی انجام داده است که با هم به مصاحبه آقای مهندس نجف آبادی مدیر عامل این شرکت می نشیم.

*فعالیت ها و اهداف سیکو در حوزه اتوماسیون چگونه بوده است؟

در چند سال اخیر سیکو پروژه های فراوان و شاخصی را انجام داده است و گام های موثری را در جهت رشد و خودکفایی و صرفه جویی ارزی برداشته است که باعث افتخار و سر بلندی می باشد. یکی از مواردی که سیکو همواره بر آن تاکید داشته است ، انتقال و کسب فناوری و دانش فنی تکنولوژی های نوین صنعتی به داخل کشور و بومی کردن آن بوده است و تلاش داشته است تا این تجربیات را از طریق انجام پروژه های بزرگ به دست آورد. سیکو با سرمایه گذاری نیروی انسانی ماهر و متخصص و فراهم سازی امکانات و تجهیزات صنعتی و انجام پروژه های تحقیقاتی در کنار پروژه های صنعتی سعی داشته است در زمینه اتوماسیون صنعتی و شاخه های مربوط ، دانش فنی روز دنیا و فناوری آنرا کسب نماید. در همین راستا به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که یکی از آنها اتوماسیون خطوط رنگ می باشد.

*در خصوص اتوماسیون خطوط رنگ سیکو چه تجاربی داشته است و به چه موفقیت هایی دست پیدا کرده است؟

در زمینه طراحی ، نصب و راه اندازی خطوط رنگ ، سیکو صاحب تجارب گرانبهایی می باشد. اولین سابقه کاری بزرگ سیکو ، سالن رنگ جدید سایپا می باشد. این سالن رنگ بر پایه آب بوده است که جزء سیستم های با تکنولوژی بالا و روز دنیا می باشد. اگر چه این پروژه توسط یک شرکت خارجی طراحی شده بود و سیکو بیشتر در نصب و راه اندازی آن وساخت برخی از مجموعه ها و همچنین برخی امور بهینه سازی نقش داشته است لیکن کسب تجربه و دانش فنی آن در رشد و شکوفایی سیکو در این شاخه بی تاثیر نبوده است . پروژه بزرگ دیگر سیکو سالن رنگ پارس خودرو بوده است . این پروژه نیز توسط یک شرکت خارجی دیگر طراحی شد ، اما تجارب قبلی سیکو باعث گردید که مرکزیت بیشتری در این پروژه پیدا کند و بتواند تجارب و دانش فنی خود را تکمیل ساخته و به گونه ای که این پروژه را راسا" نصب و برای اولین بار در ایران نیز موفق به راه اندازی یک خط رنگ گردد. این دو پروژه زمینه ای شد تا سیکو بتواند درپروژه رنگ بعدی خود یعنی خط رنگ بعدی خود خط رنگ زامیاد کاشان ، طراحی و اجرای بخش های کلیدی پروژه را خود بدست گیرد به گونه ای هم اکنون طراحی کامل نرم افزار و سخت افزار اتوماسیون آن در دست انجام است و مراحل انتهای خود راطی می کند .

*روند اجرای بخش اتوماسیون پروژه خط رنگ زامیاد کاشان چگونه بوده است و اهمیت آن درچیست ؟

همانطور که اشاره بخش اتوماسیون این پروژه برعهده واحد اتوماسیون سیکو می باشد . این واحد موظف شد که ابتدا طرح پایه را آماده نماید سپس کلیه طراحی های جزئی و تفصیلی این بخش را از طراحی و ساخت سخت افزاری گرفته تا پیاده سازی و اجرای نرم افزاری بر عهده گیرد . این پروژه شامل دو بخش عمده پروسس خطوط و کانوایر می باشد . اجرای این پروژه توسط دو تیم سخت افزار و نرم افزار که از نیروهای جوان و مستعد کشورحدود یکسال است که آغاز شده است .هم اکنون طراحی سخت افزار به پایان رسیده است و مراحل انتهایی خود راجهت ساخت طی می کند و همچنین نرم افزار مربوطه نوشته و نهایی گردیده است . طراحی های انجام شده برپایه استانداردهای معتبر جهانی صورت گرفته است و از قابلیت کیفی بالا و قابل قبولی برخوداراست .اهمیت این کار در این است که برای اولین بار در کشور صورت می گیرد واز حیث کسب دانش فنی اتوماسیون و کنترل خطوط رنگ بسیار حائز اهمیت می باشد و می تواند سیکو رادرنیل به اهداف آتی خود که یکی ازآنها صدور خدمات مهندسی است یاری نماید.

* تست و اجرای سخت افزار و نرم افزار پروژه به چه صورت انجام خواهد شد؟

نکته قابل توجه در هر طرحی در هر زمینه علاوه بر برخورداری از دانش و اطلاعات فنی و همچنین تجربه کافی در آن زمینه ، رعایت استاندارد های معتبر طراحی می باشد . در این پروژه کلیه طراحی ها بر پایه استانداردهای تدوین شده در سیکو صورت پذیرفته است و از درجه ایمنی سخت افزاری بالایی بر خوردار است. در ضمن جهت به حداقل رساندن اشکالات و ایرادات حین راه اندازی ، یک آزمایشگاه PLC مجهز نیز در سیکو راه اندازی گردیده است. این آزمایشگاه به نمونه هایی از سخت افزارهای به کار رفته در خط تجهیز شده است که در تست سخت افزاری و نرم افزاری پروژه می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد. مغز اصلی اتوماسیون و کنترل خط رنگ در واقع همان نرم افزار آنست که پس از طراحی و برنامه نویسی ابتدا صحت عملکرد آن در آزمایشگاه به صورت سخت افزاری آزمایش می شود و پس از نهایی شدن و اصلاحات لازم ، با حداقل خطا هنگام نصب و راه اندازی مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد