اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

25 درصد ارزش افزوده صنعت کشور متعلق به صنعت خودرو می باشد

دبیر انجمن خودروسازان گفت: 25 درصد ارزش افزوده صنعت کشور متعلق به صنعت خودرو می باشدو این صنعت بالغ بر 25 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.

احمد نعمت بخش در گفت وگو با خبرنگار خبر خودرو گفت: مهندس محرابیان در پست ستاد تبصره 13 از نزدیک در ارتباط با خودروسازها بودند و به اهمیت این صنعت پی بردند و به همین دلیل پیشنهاد تشکیل معاونت خودرو در وزارت صنایع را داده اند.

وی افزود:کسی باید این معاونت را به عهده بگیرد که در زمینه صنعت خودرو از تمامی ابعاد،تجربه مدیریتی و سابقه کار طولانی برخوردار باشد و به عبارتی مدیران صنعت خودرو سازی بتوانند به او اطمینان کنند. اگر بتواند این صنعت را به سمت رقابت پذیری سوق دهد و گرفتاری هایی که دامن گیر این صنعت شده است را برطرف کند موفق خواهد شد.

وی در ادامه گفت:یکی دیگر از موارد ،آزاد سازی قیمت خودرو می باشد . همانطور که می دانید در مصوبه شورای اقتصاد در سال۷۷ گفته اند که وزارت صنایع باید قیمت گذاری برای خودرو انجام دهد که در حاشیه قیمت بازار باشد.

نعمت بخش افزود:تیراژ خودرویکشور در سال ۷۷ حدود۲۰۰ هزار دستگاه بوده و واردات خودرو هم ممنوع بوده و دولت برای اینکه خودورسازان به مردم اجحاف نکننداعلام کرد قیمت گذاری را در حاشیه بازار انجام دهند ولی در حال حاضر تولید ما در سال گذشته از مرز تولید یک میلیون و یکصد هزار دستگاه گذشت و واردات خودرو هم یکی دو سالی است انجام می شود که باعث رقابتی تنگاتنگ در بین خودروسازان شده است .

وی افزود:در حال حاضر مانند گذشته کسی برای خرید خودرو در نوبت نمی ایستد و از طریق پیش فروش یا تحویل فوری و... خودروی خود را دریافت می کند و باتوجه به افزایش واردات شرایطبه نفع مصرف کننده می باشد و رقابت بیشتری در بخش خدمات پس از فروش شرکتها به وجود آمده است .

وی تصریح کرد: صنعت خودرو برای گردش نقدینگی و کارهای جاری نیاز به پول دارد و بایستیتسهیلات لازم برای صنعت خودروفراهمشود که از بانکها وام و تسهیلات بگیرند . بانکها به اندازه صنعت خودروی کشور رشد نکرده اند و بایستی یکی از کارهای مهماین معاونت جدید این باشد که بتوانند تسهیلات لازم را برای شرکتها فراهم کنند تا با امکاناتی که بانکها در اختیار این صنعت قرار می دهندخودروسازان بتوانند در زمان مناسبپول قطعات دریافتی را به قطعه سازانپرداخت کنند و این صنعت رونق بیشتری بگیرد. معاونت جدید می تواند یک جدول 5 ساله برای تعرفه های صنعت خودروتهیه و به کمیسیون ماده یکپیشنهاد و مراحل تصویب آن را بگذراند تاکسانی که با این صنعت سروکار دارند از جمله قطعه سازان، خودروسازها و واردکنندان خودرو تکلیف خود را برای 5 سال آینده بدانند .تا اگر می خواهند در این رابطه سرمایه گذاری کنند و وارد این صنعت شوند چشم انداز 5 ساله را داشته باشند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

نعمت بخش در ادامه افزود: حذفبوروکراسی زائد اداری از دیگر مواردی است که معاونت خودرو باید انجام دهد.در این رابطه ستاد تبصره 13 اعلام کردند که بایستی برای شماره گذاری خودروهای بنزینیازستاد مذکوراجازه بگیرند و این یک بوروکراسی جدید است که ایجاد شده و یک مانع می باشد و در قانون برنامه چهارم در ماده 33 داریم که دولت نسبت به حذف کلیه موانع غیرتعرفه ایو غیرفنی اقدام کند.

وی در پایان افزود: قبلا"یک ستاد سیاست گذاری خودرو داشتیم که در وزارتخانه با حضور مدیران خودروساز ،کارشناسان و برهی از نمایندگان مجلس و گروهی از اقتصاد دانان کشور برگزار می شد و انجمن های قطعه سازان و خودروسازان هم حضور داشتند و بحث سیاست گذاری صنعت خودرو پیگیری می شد که در زمان وزرای قبلی این کار انجام می شد ولی در زمان آقای طهماسبی یک جلسه بیشتر برگزار نشد و تعطیل شد. امیدوارم که مجددا"این قضایا پیگیری شودتا با کمک مدیران با تجربه در این صنعت راهکارهای بهتر برای آینده بهتر این صنعت ارائه شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد