اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

پروژه ال 90 پله ترقی در صنعت خودروی کشور محسوب می شود

مدیرعامل شرکت مرتب در پاسخ به اینکه آیا مفهوم پلتفرم مشترک محدود به تولید خودرویی چون تندر 90 است گفت : پلتفرم ،یک بحث مهندسی سطح بالا و مبحثی شیرین است .زمانی که خودرویی مانند پژو 405 را بررسی می کنید این خودرو پس از 2 سال برای شما خودرویی معمولی می شود .این خودرو وقتی به"پرشیا "تبدیل می شود ، از دید شما خودرویی جدید است اما اگر بخواهیم خودروی جدیدی تولید کنیم و آن را پرشیا بنامیم ،هزینه های زیادی را باید تقبل کنیم ،طراحی موتور ،طراحی گیربکس و ... . با پیشرفت صنعت خودرو ،این موضوع مطرح شد که با تغییر برخی قسمت های یک خودرو بدون آنکه نیروی محرکه اصلی آن تغییر کند ،می توان خودرویی جدید داشت .به این ترتیب ،اگر یک خودروی خاص پس از 2 سال قدیمی می شود ،طول عمر یک پلتفرم در مقایسه با آن ،15 سال است .

مهندس فداکار در گفت و گو با خبرنگار خبرخودرو گفت : پیش از این در صنعت خودرو ،برای هر خودرویی یک پلتفرم جدا در نظر گرفته می شد اما امروز به این نتیجه رسیده اند که تعداد پلتفرم ها را کم کرده و به جای آن تعداد و تنوع مدل ها را افزایش دهند .در سطحی بالاتر ،موتور ،گیربکس یا اکسل را هم می توان تغییر داد .به طور مثال زانتیاهم گیربکس اتوماتیک دارد هم دستی. پس تغییرات زیادی را می توان ایجاد کرد تا به واسطه آن عمر پلتفرم افزایش یابد.

وی افزود: این دانشی است که در صنعت خودروی دنیا شکل گرفته برای کاهش هزینه ها ،به صورت پلتفرم مشترک در آمده است .

فداکار در ادامه گفت : پلتفرم مشترک درایران هم شکل گرفته که تولید تندر 90 هم نتیجه همین همکاری است .این پروژه چند ویژگی اساسی داشت .یک اینکه کاملا"نو بود یعنی این پلتفرم عمر کمی داشت .از سوی دیگرهمکاری ایران خودرو و سایپا را به عنوان دو شرکت بزرگ در پی داشت .البته این بحث در ایران تازه نبود اما صنعت خودروی کشور با آن بیگانه بود.با پروژه ال 90 ،این بیگانگی هم از میان رفت .بر روی این پلتفرم ، انواع خودروها چون هاچ بک ،وانت ،ون و... را هم می توانیم داشته باشیم .شما در ایران خودرو هم دو پروژه x7را ببینید.در واقع پروژه هایی چون x7 یا ال 90 پله های ترقی در صنعت خودروی کشور محسوب می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد