اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

در حق متقاضیان تندر90 اجحاف می شود

خودروسازان در زمینه های مختلف از جمله ثبت نام، قیمت گذاری و تحویل خودرو ، حق متقاضیان را نادیده می گیرند و به مردم اجحاف می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، احمد بزرگیان افزود: برای تحویل خودرو تندر 90 ، دو شرکت خودروساز اقدام به جمع آوری پول از متقاضیان کردند، در صورتی که به هیچ وجه قرار نبود این محصول پیش فروش شود و بلافاصله پس از تولید باید در بازار عرضه می شد.

وی در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو تندر 90 گفت: نخستین اظهارنظرها درباره این قرارداد ، تعیین قیمت 5/5 میلیون تومانی بر حسب نرخ های جهانی آن بود و با افزایش ارزش یورو این میزان به 6 و نیم میلیون تومان رسید و هر چه بیش از این مبلغ گرفته شود، اجحاف در حق مردم است.

بزرگیان همچنین درباره تعیین گونه ها ( تیپ ) و امکانات (آپشن )مختلف برای تندر 90 و اختلاف قیمتی که بر اساس آن در نظر گرفته شده است ، گفت: مگر امکانات هر تندر 90 چقدر با گونه دیگر آن اختلاف قیمت دارد که باید این مبلغ از مردم طلب شود؟

وی تصریح کرد: هنوز یادمان نرفته است که در پروژه GLI در مقایسه با GLX یک و نیم تا 2 میلیون تومان اختلاف قیمت لحاظ شده بود، در حالی که دارندگان این نوع خودرو تنها با 400 یا 500 هزار تومان می توانستند جی ال آی را به جی ال ایکس تبدیل کنند و به همین دلیل نیز بر متقاضیان GLI افزوده شد و دیدیم که به راحتی خودرو جی ال ایکس از خط تولید خارج شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره قیمت تندر 90 در دیگر کشورها گفت: نحوه قیمت گذاری در کشورهای استفاده کننده از جمله مراکش و رومانی، متفاوت است اما نرخ آن در کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی(WTO) به کمتر از 5 هزار یورو هم می رسد و حتی در رومانی LOGAN L90 را به صورت زیباتر، جالب تر و با امکانات بهتر ، عرضه می کنند اما در مقایسه با این کشورها ، تندر 90 در ایران با قیمت بسیار گرانی عرضه می شود.

بزرگیان ورود فناوری تندر 90 را به کشور اقدام خوبی برای تولید این نوع خودرو در داخل ارزیابی کرد اما آن را خودرو روز اروپا ندانست و گفت: قرار بود ساخت داخل تندر 90 پاسخگوی نظرسنجی خودروسازان کشور باشد که طبق آن بیش از 54 درصد مردم خواستار عرضه خودرو با میانگین قیمت 4 تا 8 میلیون تومان بودند.

وی افزود : از طرف دیگر تصمیم بر آن بود که تندر 90 جایگزین طرح نیوپیکان( NP ) شود که بیش از 400 میلیارد تومان هزینه داشت و در نهایت بی نتیجه رها شد و اینک به علت گرانی خودرو هزینه اش را باید ملت بپردازد.

بزرگیان گفت: به هر حال نه تنها هیچ کدام از این اهداف محقق نشد بلکه میانگین قیمت تندر 90 نیز به رقم بسیار بالایی رسید.

وی در پاسخ به این پرسش که چه شرکت و نهادی باید پاسخگوی ضرر و زیان مردم به علت تاخیر در تحویل خودروهای مورد تقاضا باشد ، گفت: مجلس علاوه بر وزیر سابق ، با وزیر جدید صنایع و معادن نیز مواردی را به طور جدی مطرح کرده و خواستار پیگیری و رفع مسئله کندی در تولید تندر 90 شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با این پیگیری ها ، هم اکنون روزانه 200 دستگاه تندر 90 در دو گروه خودروسازی کشور تولید می شود و قرار است تا پایان دیماه به 600 دستگاه برسد.

بزرگیان گفت: با وجود آن که دولت هشتم از قرارداد تولید تندر 90 دفاع می کرد اما اصل این قرارداد دردسرساز بود که از ابتدای مجلس هفتم در صدد رفع مشکلات آن بودیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر اصلاحاتی که نمایندگان مجلس بر این قرارداد اعمال کردند، وزیر قبلی نیز موظف شد 4 مورد دیگر را پیگیری کند اما هنگام تولید به وعده ها عمل نشد و تولیدکنندگان داخلی نیز نتوانستند قطعات مورد نیاز را تامین کنند.

بزرگیان تاکید کرد: با این حال اگر این شرکت ها نتوانند تا پایان سال به تعهدات خود عمل کنند باید خودرو تندر 90 را به صورت CBU و آماده وارد کنند و تحویل مشتریان دهند.

بزرگیان با بیان اینکه انتظار می رود خودروسازان کشور با تولید انبوه به سمت تولید و ارائه محصولات ارزان قیمت بروند ، گفت : نباید بر سر مردم منت بگذاریم که قیمت ها در مقایسه با سالهای قبل افزایش نیافته است چون زمانی فقط 10 هزار خودرو در سال تولید می کردیم و بعد به 100 هزار دستگاه رسید و امروز خودروسازان ما توان تولید سالانه بیش از یک میلیون دستگاه خودرو دارند وطبیعی است که افزایش میزان تولید باید به کاهش قیمت کمک کند.


نظرات 1 + ارسال نظر
ف یکشنبه 27 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:15 ق.ظ

در حق کی اجحاف نمی شه می دونی با ۸۰۰ تا یک ملیون تومان می تونید ۴۰۵ را تبدیل به پارس کنید و ۴ میلیون پول اضافه ندید یا می دونید پارس معمولی را با قیمت کمری ۲۰۰۷ به مردم تحویل می دهند یا ۴۰۵ که محصول ۳۰ سال پیش است را ۳ هزار دلار گرانتر از کرولا مدل۲۰۰۷ به مردم می دهند اگر خودرو ساز شدن به قیمت کشتن مردم و بالا بردن امار تصادفات و پایمال کردن حقوق مصرف کننده و ریختن پول مردمی که با درامد ماهی ۵۰۰ دلار سر می کنند و باید در کشور های خارجی با در امد ماهی ۴ تا ۵ هزار دلار متوسط برای مردم کم در امد ایا خدا خوشش می اید پول مردم ایران را که مثل قطرات خونشان هست را بریزند توی دله و کشور های دیگر برای مردم جانشان و کشورشان ارزش می گذارند بی شک به محض ازاد شدن واردات با مالیات زیر ۲۰ در صد ایران خودرو و سایپا را با دست خودشان گل می گیرند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد