اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

راه‌اندازی خطوط جدیدBRT و توسعه اتوبوس‌های برقی در آینده نزدیک

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه گفت: به منظور رفاه حال شهروندان در آینده نزدیک شاهد احداث چند خط سریع السیر در سطح شهر تهران خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، حسین بیژنی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری که از 22 آبان ماه کار خود را آغاز نموده ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: با راه‌اندازی نخستین خط ویژه اتوبوس BRT‌ که از دپوی شرق به سمت میدان آزادی در حال تردد است، در آینده نزدیک احداث خطوط جدید به صورت شرقی غربی، شمالی جنوبی و بالعکس به عنوان خطوط مکمل نخستین خط BRT در دستور کار قرار دارد تا از این طریق و به مرور زمان شبکه‌ای منسجم از خطوط ویژه و BRT‌ در سطح شهر تهران خدمات لازم را به شهروندان ارائه نمایند.

وی در ادامه افزود: خطوط BRT روشی نوین برای جابجایی سریع مسافران در مسیرهای طولانی است که دارای ویژگی‌هایی از جمله کاهش فاصل زمانی در حرکت اتوبوس‌ها، کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی مسافران و غیره است.

بیژنی همچنین از توسعه خطوط اتوبوس‌های برقی در تهران خبر داد و اذعان داشت: از آنجایی که گسترش اتوبوس‌های برقی در تهران یکی از اولویت‌های کاری شرکت واحد است، ظرف چند ماه آینده خط اتوبوس برقی از میدان شوش به راه‌آهن و بالعکس راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته وی هم اکنون تجهیزات مورد نیاز در این زمینه نصب شده ولی آنچه مهم به نظر می‌رسد آنست که هزینه اولیه راه‌اندازی اتوبوس‌های برقی نسبت به سایر اتوبوس‌ها بسیار بالاست که این مسئله حمایت دولت را می‌طلبد.

این در حالیست که در حال حاضر مسیر دپوی شرق تا میدان امام حسین و از آنجا به سمت میدان خراسان تحت پوشش خطوط اتوبوس برقی است.

عضو هیئت مدیره شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه در بخش دیگری از این گفتگو ضمن اشاره به تردد اتوبوس‌های فرسوده در سطح شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون هزار دستگاه اتوبوس فرسوده بالای 10 سال عمر در سطح شهر در حال تردد است، و مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نموده که باید با کمک دولت محترم هر چه سریع‌تر این اتوبوس‌ها از رده خارج و اتوبوس‌های جدید جایگزین آنها شود.

بیژنی ادامه داد: از طرفی با توجه به مسئله سهمیه‌بندی بنزین و ضرورت افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی متاسفانه در این زمینه نیز هنوز به نتیجه مطلوبی نرسیدیم. در این راستا شرکت واحد اتوبوسرانی از سهمیه سال 85 تنها موفق به دریافت 50 درصد اتوبوس شده است بطوریکه هم اکنون در سطح جامع، با کسری 4 هزار دستگاه اتوبوس مواجه هستیم.

وی نظارت و کنترل مسئولین مربوطه بر ساخت اتوبوس‌های داخلی را ضروری دانست و عنوان کرد: اتوبوس به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی باید از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار باشد که متاسفانه اتوبوس‌های ساخت داخل فاقد این فاکتورها هستند. در واقع خودروسازان داخلی توان تامین نیاز شرکت اتوبوس رانی را ندارند که این مسئله کاملا نگران کننده است. البته پیشنهادات و مذاکراتی نیز در این خصوص ارائه شده اما هنوز نتیجه‌ای را در برنداشته است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پاسخ به سوالی مبنی بر جایگزینی اتوبوس‌های ریالی به جای دولتی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های بخش خصوصی نسبت به 7 هزار دستگاه اتوبوس فعال در خطوط سطح شهر تهران 1200 دستگاه است که این میزان باید توسعه یابد البته لازم به ذکر است بر اساس مصوبه تعیین شده فعلا باید 40 درصد اتوبوس‌ها دولتی و 60 درصد خصوصی باشد لذا شرکت واحد تلاش می‌کند تا همزمان با اتوبوس‌های بخش خصوصی، اتوبوس‌های دولتی نیز خدمات لازم را به شهروندان ارائه نمایند.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به اتوبوس‌های شرکت واحد توسط تماشاگرنماهای بازی فوتبال در سال 86 ادامه داد: متاسفانه در 6 ماهه اول امسال خسارات زیادی به اتوبوس‌ها وارد شد اما با تمهیدات صورت گرفته و همکاری پلیس تهران تربیت بدنی و همچنین برخی دستگاه‌ها توانستیم میزان خسارت را به حداقل کاهش دهیم بطوریکه در 6 بازی اخیر هیچ‌گونه خسارتی متوجه اتوبوس‌ها نشده است.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن برپایی پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری خاطر نشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی آن هم در این سطح گسترده به منظور شناساندن توانمندیها، تعامل با دیگر کشورها و استفاده از فناوری روز دنیا قابل تقدیر است اما آنچه مهم به نظر می‌رسد آنست که برگزاری نمایشگاه نباید فقط بعنوان یک رفع تکلیف باشد، چرا که امروزه بحث آموزش از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در پایان در خصوص کمبود جایگاه‌های سوخت تصریح کرد: درحال حاضر برای تعداد 2 هزار و 750 دستگاه اتوبوس گازسوز تنها 6 جایگاه سوخت‌گیری موجود است در واقع این ایستگاه‌ها 40 درصد کارایی دارند و روزانه حدود هزار دستگاه اتوبوس به علت عدم توانایی سوخت‌گیری در ایستگاه گاز اختصاصی موجود در تهران توانایی ارائه خدمت به شهروندان را ندارند این در حالیست که با نزدیک شدن به فصل سرما و افت فشار گاز، قطعا بقیه اتوبوس‌های گاز سوز قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود که امیدواریم مسئولین مربوطه به این امر مهم توجه داشته باشند.

گفتنی است پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و خدمات شهری که از 22 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرده بود روز گذشته به کار خود پایان داد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد