اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

از طرح های تولید سواری های گازوئیل سوز حمایت می کنیم

وزیر نفت با بیان اینکه بسیاری از خودروسازان مطرح جهان طرح استفاده از نفت گاز را به عنوان سوخت در خودروهای سواری عملیاتی کرده اند گفت: امادگی داریم از این نوع طرح ها حمایت مالی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، غلامحسین نوذری در همایش حمل و نقل عمومی افزود: در بیشتر کارخانه های خودروسازی بزرگ جهان بیش از 50 درصد ظرفیت تولید به خودروهای نفت گاز سوز اختصاص دارد.

وی مصرف و آلایندگی کمتر، راندمان و افزایش عمر بالاتر خودروهای دیزلی را از جمله مزیت های بکارگیری سوخت نفت گاز عنوان کرد و گفت: بازدهی انرژی در موتور دیزل 42 درصد و در موتورهای بنزینی حدود 24 درصد است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های توسعه پالایشگاه های کشور از سال 89 کمیت و کیفیت نفت گاز تولید داخل در حد استانداردهای اروپایی قابل استفاده در سواری های دیزلی خواهد شد که به موازات آن باید طرح تولید موتور دیزل و بکارگیری خودروهای سبک دیزلی از هم اکنون پیگیری شود که در این زمینه وزارت نفت آمادگی خود را برای حمایت مالی لازم ارائه کرده است.

نوذری حمل و نقل ریلی اعم از درون و برون شهری را از روش های بسیار مناسب جابجایی انبوه بار و مسافر اعلام کرد و گفت: حمل و نقل ریلی از مزایای ایمنی بالا، رفاه و آسایش بیشتر مسافران، عوارض کمتر زیست محیطی، امکان افزایش سرعت در ترابری مسافری و رقابت با حمل و نقل جاده ای و هوایی و مصرف بسیار کمتر انرژی در حمل بار برخوردار است به طوری که مصرف سوخت به ازای هر تن کیلومتر بار

در جاده 30 میلی لیتر و در ریل 5 میلی لیتر است.

وزیر نفت با ابراز تاسف از سهم ناچیز حمل و نقل ریلی اعم از راه آهن و مترو در جابجایی ها از آمادگی این وزارتخانه برای حمایت لازم در توسعه این نوع حمل و نقل خبر داد و گفت: مذاکراتی با وزارت راه و ترابری برای حمایت از برقی کردن راه آهن در جریان است.

وی گفت : وزارت نفت به عنوان متولی تامین سوخت خودروها در کشور تلاش کرده است تا حد ممکن با توسعه جایگاههای توزیع گاز طبیعی فشرده CNG و راه اندازی سامانه کارت هوشمند سوخت ، پیشنهاد بکارگیری خودروی سبک دیزلی و حمایت از حمل و نقل ریلی و برقی کردن آن، از شدت مصرف انرژی در بخش حمل و نقل بکاهد.

نوذری با بیان اینکه بهره گیری از گاز طبیعی فشرده (CNG) و جایگزینی آن با بنزین و نفت گاز موجب کاهش واردات بنزین، آلاینده های زیست محیطی و یارانه سوخت شده است گفت: وزارت نفت تاکنون 315 جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده احداث کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین احداث کارگاههای تبدیل خودروهای در حال تردد به گازسوز و نیز کمک مالی به کارخانه های خودروساز برای گازسوزکردن خودروها گام بلند وزارت نفت در جایگزینی گاز طبیعی به جای بنزین بوده است.

نوذری اظهار داشت: هم اکنون ایران با بیش از 500 هزار دستگاه خودرو گازسوز چهارمین کشور به لحاظ تعداد خودروهای گازسوز در سطح جهان است و به علت مصرف بالای بنزین خودروهای عمومی ، اولویت تبدیل به گازسوز با خودورهای حمل و نقل عمومی است.

وزیر نفت همچنین متناسب نبودن تعداد جایگاهها با تعداد خودروهای دوگانه سوز کشور را یاداور شد و گفت: متاسفانه در حال حاضر به ازای هر 1500 دستگاه خودرو تنها یک جایگاه CNG وجود دارد درحالیکه برای سهولت در سوختگیری باید به 1000 دستگاه خودرو برای یک جایگاه برسد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با تغییرات جدید صورت گرفته برای واگذاری مسئولیت های CNG به شرکت ملی گاز ایرانو امکان پیگیری و هماهنگی با نهادهای مختلف منطقه ای، جایگاه های عرضه گاز و گازسوزکردن خودروها با سرعت بیشتری ساخته شود.

وزیر نفت در ادامه گفت: بخش حمل و نقل 27 درصد کل مصرف انرژی را در کشور به خود اختصاص داده و با سهم 55 درصدی مصرف فرآورده های نفتی مایع، بزرگترین مصرف کننده این فرآوردهاست.

نوذری افزود : سهم بخش خانگی و تجاری از کل مصرف انرژی کشور حدود 40 درصد است.

وزیر نفت یکی از شاخص های بهره وری انرژی را (( شدت انرژی)) دانست و مقدار انرژی معادل نفت خام را که برای ایجاد 1000 دلار تولید ناخالص داخلی مصرف می شود به عنوان تعریف شدت انرژی مطرح کرد و گفت: شدت انرژی در کشورهای صنعتی 200 تا 300 کیلوگرم معادل نفت خام و در ژاپن 120 کیلوگرم معادل نفت خام است اما در ایران به حدود یک تن و 700 کیلوگرم معادل نفت خام می رسد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد