اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

خودروها و آلاینده های ناشی از آنها

مسئول بخش خودرو شرکت کنترل کیفیت هوا گفت :منابع آلاینده هوا دو دسته هستند که شامل منابع ساکن و متحرک می باشند . منابع ساکن را آلودگی های ناشی از منازل ، کارخانجات و .... تشکیل می دهند و منابع متحرک شامل انواع خودروها و موتورسیکلت ها می باشد که بیشترین آلایندگی شهر تهران مربوط به منابع متحرک می باشد که این منابع با توجه به نوع سیکل احتراقی آن ها دارای آلاینده های منتشره متفاوتی هستند .

منصوری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت د: خودروهایی که بنزین سوز هستند عمده آلاینده هایشان هیدروکربنهای نسوخته و منوکسید کربن است و در خودروهای دیزلی،ذرات معلق و اکسیدهای نیتروژن عمده ترین آلاینده ها هستند.

وی افزود : در ایران خودروها طبق استانداردهای زیست محیطی تولید می شوند که این استانداردها طی یک برنامه زمانبندی ارتقا پیدا می کند.البته شایان ذکر است که حدود استانداردهای ما با فاصله کمی نسبت به استانداردهای روز اروپا به روز زسانی می شود.

منصوری گفت : بر اساس مطالعات انجام شده در این شرکت خودروها را بر اساس حدود آلودگی خروجی از اگزوز، به دو گروه فرضی پاک و ناپاک تقسیم می نماییم که خودروهای پاک 20درصد از کل خودروهای شهر تهران را در بر می گیرد که از تجهیزات کاهنده آلودگی و همچنین تکنولوژی بالاتری برخوردار هستند که فقط 4 درصد از آلودگی های ناشی از منابع متحرک را به خود اختصاص می دهند و 80 درصد باقیمانده که جزء گروه فرضی ناپاک محسوب می شوند شامل انواع خودروها در گروه سنی متفاوت می باشد که بیشترین میزان آلایندگی را در هوا ایجاد می کنند و این دسته استانداردهای آلودگی پایینتری را طی کرده اند.این امر بیانگر میزان تاثیر بهره گیری از تکنولوژی جدید و تجهیزلت کنترل آلودگی در کاهش آلاینده هاست.

وی افزود :بحث مربوط به آلاینده های خودروها را می توان از دو منظر بررسی کرد.مراحل کنترل کیفی حین تولید و مرحله کنترل آلودگی پس از تولید. پس از تولید مربوط می شود به رعایت مصرف کننده که مصرف کنندگان باید یک سری مسائل را رعایت نمایند تا بتوانند آلایندگی را به حداقل برسانند از مهمترین این امور بحث معاینه فنی خودرو ، تعویض به موقع فیلتر هوا ، تنظیم باد چرخها ، تنظیم موتور که مورد اخیر در خصوص خودروهای کاربراتوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

منصوری به معاینه فنی خودرو اشاره کرد و گفت : معاینه فنی خودرو امر بسیار مهمی است زیرا با اجرای این معاینه هم بحث ایمنی و هم بحث آلایندگی خودرو کنترل می شود .

وی افزود : با توجه به آمارهایی که به دست آمده خودروهای جدید که از تکنولوژی بالاتری استفاده می کنند ( خصوصا در سیستم سوخت رسانی ) از پایداری تنظیم طولانی تری برخوردار هستند ولی خودروهای قدیمی تر (تکنولوژی پایین)مانند پیکان (با سیستم کاربراتوری)سریع تر از حد معمول از تنظیم خارج می شوند که دو زیان عمده در بر خواهد داشت یکی تولید آلودگی بیشتر و دیگری افزایش مصرف سوخت.

منصوری گفت : برای کنترل آلودگی خروجی از اگزوز خودروها عمدتا از تجهیزات کنترلی خصوصا کاتالیست استفاده می شود.این قطعه در مسیر گازهای خروجی نصب می شود و آلاینده های خروجی را کاهش می دهد.

وی در ادامه گفت : کاتالیست ها به دو دسته دو راهه و سه راهه تقسیم می شوند که کاتالیست های دوراهه روی دو آلاینده منوکسید کربن و ئیدرو کربن نسوخته تاثیر می گذارد و کاتالیست های سه راهه علاوه بر دو آلاینده مذکور روی اکسیدهای نیتروژن نیز تاثیر می گذارد .

منصوری در این خصوص رافزود : کاتالیست ها قطعه ای شبیه به منبع اگزوز هستند که در داخل آنها شبکه هایی با پوشش فلزات گرانبها قرار دارد.گازهای خروجی از اگزوز قبل از ورود به جو،از کاتالیست عبور کرده و در اثر واکنشهای شیمیایی صورت گرفته در این بخش ،خروجی اگزوز عمدتا گازهای بی خطر خواهد بود که این امر با توجه به راندمان مبدل کاتالیزوری متغیر است.در این واکنشها،منوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته اکسید می شوند و اکسیدهای نیتروژن احیا می گردد.

وی در پایان گفت : توصیه می کنم به شهروندان که در صورت خرید خودرو و دارا بودن مبدل کاتالیزوری از باز کردن آن جدا خودداری نمایند .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد