اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

طرح برچسب سوخت خودرو اجرایی می شود

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13، در خصوص طرح استفاده از برچسب سوخت خوروها گفت: طرح برچسب میزان سوخت خودروها در ماده 9 آیین نامه اجرایی تبصره 13 مربوط به قانون بودجه ء سال 1386 آمده است که براساس آن تمامی خودروهای بنزین سوز تولید داخل و وارداتی، باید از اول مهر ماه سال جاری، این برچسب را نصب می کردند.

مهندس بهمن آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در توضیح کاربرد این برچسب اظهار داشت: این برچسب وسیله ای است که به مردم اطلاع می دهد خودرویی که قصد خرید آن را دارند در چه رده ای از مصرف سوخت قرار گرفته تا بتوانند آن را با خودروهای دیگر مقایسه کنند. همان گونه که در طراحی آن مشخص شده است، این برچسب دارای درجات AتاG می باشد که A برای کم مصرف ترین و G نشان دهنده پرمصرف ترین خودروها می باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو در خصوص مزایای دیگر این طرح گفت: اجرای این طرح، در وهله اول جنبه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارد و باعث می شود بین خودروسازان، رقابتی ایجاد شود تا بتوانند خودروهای کم مصرف تر تولید کنند و مطابق این برچسب، رده های بهتری را برای خودرو های خودشان به دست بیاورند و مردم هم تمایل بیشتری برای خرید خودروی آنها پیدا کنند.

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13 در توضیح علت به تاخیر افتادن اجرای این طرح گفت: متاسفانه یک سری ابهامات از طرف برخی گروهها از جمله انجمن خودروسازان مطرح شده بود که این مساله موجب ایجاد وقفه در اجرای این ماده از آیین نامه اجرایی تبصره 13 امسال شد. برخی از این ابهامات که از طرف انجمن خودرو سازان مطرح شد، عبارتند از این که؛ سوختی که در کشور ما وجود دارد و قرار است خودروها با آن سنجیده شوند، سوخت استانداردی نیست. دیگر اینکه جاده هایی که قرار است خودروهای داخلی را بر روی آنها پیمایش دهیم ، جاده های استانداردی نیست و جاده هایی است با خرابی های مختلف. بنابراین چطور می توان یک استاندارد اروپایی را برای خودروهای کشور ما ملاک قرارداد؟

جهت رفع ابهامات مطرح شده و با قبول اینکه جاده های ما کیفیت جاده های کشورهای پیشرفته را ندارند، ما با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تماس برقرار کردیم و آنها مراحل تست خودروها جهت نصب برچسب را به این ترتیب توضیح دادند؛ شرکت بازرسی کیفیت، خودرویی را از خط تولید یک شرکت خودروسازی در نظر می گیرد. باک خودرو از بهترین بنزین موجود در کشور پر می شود-قابل توجه است که بنزین سوپر ایران شرایطی منطبق با با بنزین های استاندارد دنیا دارد، حتی بعضا شرایطی بهتر نیز دارد.

برای تست خودرو در جاده، آن را در یک آزمایشگاه، در شرایطی که دما و رطوبت و سایر شرایط آن مطابق با استانداردهای بین المللی است، بر روی یک تسمه نقاله قرار می دهند و خودرو را پیمایش می دهند.

بر روی این تسمه نقاله، سرعت خودرو را چند مرتبه به سرعت 50 کیلومتر در ساعت می رسانند و مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند. چند بار هم خودرو را به 120 کیلومتر در ساعت می رسانند و باز هم مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند که در نتیجه به میانگینی دست پیدا می کنند به نام "متوسط مصرف سوخت خودرو در 100 کیلومتربرای چرخه سیکل ترکیبی درون شهری و برون شهری".

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13 در خصوص رفع ابهامات مطرح شده از سوی انجمن خودروسازان و سایر افراد در مورد برچسب سوخت، اظهار داشت: اشکالات مطرح شده، هیچ یک پایه و اساس نداشت. این مساله به اطلاع وزیر صنایع و معادن رسید که بنا به دستور ایشان، با حضور مسوولین مهم شرکتهای ایران خودرو و سایپا- که عمده تولید خودرو توسط ایشان انجام می شود - همچنین اعضای ستاد تبصره 13، جلسه ای تشکیل شد و کلیه موضوعات فوقا ً ذکر شده، مطرح شد. در آن جلسه، وزیر صنایع از مسوولین شرکتهای سایپا و ایران خودرو سوالی را پرسیدند مبنی بر اینکه مطابق این برچسب، چه تعداد از خودروهای این شرکت ها در رده بندی نمی گنجد؟ شرکت سایپا ، موردی را مطرح نکردند. شرکت ایران خودرو نیز فقط پژوی آردی را نام بردند که البته به گفته خود ایشان، این خودرو دیگر تولید نمی شود.

بنابراین هر سوالی که توسط انجمن خودروسازان مطرح شده، پی گیری شده و در حال حاضرفکر می کنم ابهام دیگری باقی نمانده است.

بهمن آبادی در پایان با تشکر از تلاش وزیر صنایع و معادن برای انجام هرچه سریعتر این طرح گفت: در حال حاضر، صورت جلسه ای داریم که مطابق آن با تاکید وزیر صنایع و معادن قرار شده است، شرکت سایپا از اول دی ماه سال جاری و ایران خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن، این مساله را اجرا کنند. خودروسازان خصوصی هم خودشان نسبت به این مساله، تمایل نشان داده اند و پی گیر این موضوع هستند تا همزمان با خودرو سازان دیگر، طرح برچسب سوخت را اجرا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد