اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

آشنایی قطعات

فیلترهای هوا

اولین وسریعترین راه برای گرفتن قدرت بیشتری ازهرموتوراین است که هوای بیشتری به موتور بدهیم وبه

همان نسبت هم گازهای خروجی بیشتر باشند. نصب فیلتری که محدودیّت کمی برای خروج هوا داشته باشد

(یعنی هوا را به خوبی عبور دهد)،مناسب است. برای هرخودرویی فیلترهوایی با عملکرد مناسب وجود دارد. توان کسب شده از فیلترهای هوا متنوّع هستند،امّا شما میتوانید تغییر5 الی 10 توان را در اکثرموارد داشته باشید.

K&N Air Filter

سیستم اگزوز

سیستم اگزوزمعمولی که دراکثرکامیون ها وجود دارد،باعث کاهش جریان عبوری ازاگزوزمیشود که متعاقباً باعث کاهش توان میشود.بوسیلۀجایگزینی سیستم اگزوزشما میتوانید یک افزایش باورنکردنی رادرقدرت موتورشاهد باشید.روش ساده و پرطرفداری که به وسیله آن میشود قدرت بیشتری بدست آورد،نصب سیستم اگزوزcat backاست.این سیستم این گونه است که بین سیستم اگزوزاصلی ولولۀ خروجی یک مبدّل کاتالیزوری نصب میکند.این سیستم شامل لولۀ صدا خفه کن گشادی است که جریان را راحتترمنتقل می کند وچون به صورت محوری بسته شده است چروک هایی را که موقع بستن لوله ایجاد میشوداز بین می برد. تولید کننده های زیادی هستند که برای هرمدل کامیون سیستم اگزوزcat backمخصوصی می سازند.

وقتی شما می خواهید یک سیستم اگزوزبرای کامیونتان انتخاب کنید تعدادی موارد مهم وجود دارند.ماده ای که سیستم اگزوز cat back ازآن ساخته میشود معمولاً فولاد آلومینیومی است.ساخت سیستم اگزوزازاین جنس ارزانتراست،اما به اندازه سیستمی که از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده است دوام ندارد.برای حداکثرمدت زمان استفاده،درصورتی که توان خریدآن راداشته باشیم،سیستم اگزوزازجنس فولاد ضدزنگ را انتخاب می کنیم. وقتیکه میخواهید سیستم اگزوز را انتخاب کنید،باید مسالۀ فوق رادرنظرداشته باشید.نکتۀ قابل توجه دیگرمحل خروجی سیستم اگزوزاست.

عده ای از تولید کنندگان سیستم خروجی جلو یا بغل را پیشنهاد میکنند.همچنیین شما میتوانید لولۀخروجی رابه صورت تکی یا دوبل بکار ببرید.اگر تصمیم دارید خودتان سیستم cat back  را نصب کنید باید به خاطرداشته باشید که اگرچه اگزوزجدید ممکن است نصب ساده ای داشته باشد،برداشتن سیستم قدیمی ممکن است نیاز به بریدن آن داشته باشد.

اگر سیستم اگزوز cat backمورد نظر برای کامیون شما موجود نیست،میتوانید یک صدا خفه کن با خروجی بالابخرید و سیستم اگزوزخودتان رابا استفاده از لوله ای بزرگترازلولۀ موجود در سیستم معمولی نصب کنید. یک سیستم cat back با کیفیّت یا یک صدا خفه کن با خروجی زیاد میتواند قدرت موتور شما را15 الی20 اسب بخار افزایش دهد و همچنین میتواند در صرفه جویی مصرف سوخت موثرباشد.برای یک افزایش نسبتاً کم یا معمولی در قدرت موتورازیک فیلتر با خروجی هوای زیاد(high flow)ویک سیستم اگزوزcat backاستفاده کنید. برای اینکه دمای موتورتان خنک تر شود وهمچنین کارآیی بهتری داشته باشد،میتوانید یک ترموستات با دمای پایین اضافه کنید مانند یک ترموستات با دمای  160وآنرا با نمونۀ 180 درجه ای اولیۀ موجود درکامیونهایی مثل کامیون های  Chevyجایگزین کنید.

High-Flow Muffler

 

سرسیلندرها ومیل بادامک ها

سرسیلندرهایی با تنفس آزاد،منبع خوبی برای قدرت هستند.یک راه برای اینکه سرسیلندراصلی خود را با یک سرسیلندرباعملکرد خوب که البتّه گران است،جایگزین کنید این است که سرسیلندراصلی خود را بتراشید.این عمل،مکش وهمچنین خروجی هوا راخیلی راحتتر وروانترخواهد کردوبه مقدارخیلی زیادی روند جریان عبوری ازلوله های ورودی وخروجی راافزایش می دهد.این کارتنها یک مقدارکمی نسبت به اینکه بخواهید یک سرسیلندرجدید بکاربرید،هزینه خواهدکرد.

همچنین میل بادامکها میتوانند به مقدار قابل توجّهی عملکرد موتورشما را بهبود بخشند.مواردخیلی زیادی به هنگام نصب یک میل لنگ جدید باید درنظرگرفته شوند.میل بادامک های دورانی (یاغلتشی)باعث می شوند موتورنرم تر درجا بزند.اما این میل بادامکهاخیلی گرانترازنوع استانداردی که به صورت تخت می باشندهستند.یک میل بادامک هیدرولیکی استاندارد نیز می تواند یک انتخاب خوب باشد وطراحی درست آن میتواند به شما توان قابل اطمینانی ارائه دهد.

 

Cylinder Heads

 

سیستمهای احتراق

سیستمهای احتراق منبع دیگری برای دستیابی به قدرت اضافی هستند.یک سیستم کنترل احتراق با بهبود عمل جرقه زنی باعث افزایش توان میشود.برای افزایش عملکرد سیستم جرقه زنی،این سیستم باید شامل سیمهای نو باشد و همچنین فاصلۀبین دو تیغۀ شمعک باید افزایش پیدا کند.کامیون های قدیمی معمولاًبا صرفه تر از کامیون های جدید هستند اگرچه بعضی از صاحب های این کامیون ها تفاوت خاصی بین سیستمهای جرقه زنی قدیمی و جدید احساس نمی کنند،دیگران تفاوت خوبی در صرفه جویی سوخت و قدرت موتوراحساس می کنند.

 

Ignition Coil

 

ارتقاء سیستم مکش

بسیاری از کامیون های قدیمی با سیستم تزریق سوخت الکترونیکی،از سیستمTBI(throttle body fuel injection)استفاده می کنند .موتور های   TBIبه وسیلۀاضافه کردن یک مدخل manifoldبا توان مکش هوای بالا میتوانند برای ما سودمند باشند.مانند:manifoldهای شرکتEdelbrock ,blue-printed throttle bodies. شرکت هایی مانند turbo city,Arizona speed and marine.ودیگران چندین سیستم جدید بلوک های Vشکل و بلوک های  TBIبزرگ را برای برنامۀ ارتقاءدهی پیشنهاد میکنند برای اینکه از این هم بیشترافزایش قدرت داشته باشیم می توانیم از یک سیستم با دریچه های تقویت شده ی تزریق سوخت به همراه سیستمTBIاستفاده کنیم. متخصصینTPI,Arizona speed and  marina and ACCEL سیستمهایTBIرا برای تجهیزات TPIتولید می کنند.

 

Intake Manifold

 

سراگزوز

هدرهای After market میتوانند درجای همان هدرهای آهنی اصلی بسته شوند.درهدرهای کوچک معمولاً ازلوله های8/5 الی1 اینچی ودرهدرهای بزرگ ازلوله های4/3 الی1 اینچی استفاده میشود.یک نکتۀ قابل توجه ومهم درموقع انتخاب هدرها،کیفیّت موادی است که هدرازآن ساخته شده است.ضخامت لوله های هدرها باهم فرق میکنند،اما یک هدرباکیفیّت بایدازلوله های بین14تا18گیج(gauge)استفاده کند.نوع فلزی که درهدراستفاده می شود نیز مهم است.بعضی از هدرهاازجنس فولاد ملایم هستندکه درطی زمان زنگ می زنند وخراب می شوند.

هدرهامیتوانند بایک لایه ازسرامیک یا رنگ های باقابلیّت تحمل دمای بالا،پوشانده شوند.

استفاده ی کامل از فولاد ضدزنگ درساخت هدرها،نیازبه پوشش دهی راحذف میکند.امااین کارازتوان اقتصادی اکثر خریداران خارج است.وقتی هدرها به بازار عرضه می شوند،گاهی اوقات به آنهارنگ می زنند.به خاطر داشته باشیدکه این پوشش دهی فقط برای اجتناب از زنگ زدگی در طی حمل و نقل است و این رنگ توانایی تحمل گرما را موقعی که از هدر استفاده می شود ندارد .

وقتی هدر ها به همراه یک سیستم اگزوز cat back  و یک مبدل کاتالیزوری پر فشار ( یا پر جریان ) استفاده شود می توانید  20 الی 30 اسب بخار نسبت به مدل استاندارد افزایش قدرت داشته باشید.

 

Exhaust Headers

 

ترجمه : محمود رسولی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد