اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

افزایش قیمت خودرو محک خوبی برای ارزیابی میزان انصاف مسئولین

در حال حاضر قیمت خودرو در کشو بسیار بالا بوده بطویکه با وجود تعرفه 90% گمرک و 40-20% هزینه های جانبی از قبیل هزینه های رسمی و غیر رسمی شرکت های بازرسی-استاندارد-محیط زیست و ... یک حاشیه امن وسیعی برای تولید کنندگان خودرو ایجاد نموده است.از طرفی علی رغم بهره مندی از 110-130% تفاوت هزینه (رانت!!) خودروهای تولید داخل حمایت های 100% دولت و سایر قوا از خودرو سازان ،صنعت خودرو سازی را به بهشت آنها تبدیل کرده و خوردوسازان مجموعه های تنبل و کندی شده اند که د ر نزد خواص و عوام استخدام به خاطر پرداخت های گزاف و بی مورد که در خوشبینانه ترین وجه و در شرایط کاملا مساوی حداقل 2 برابر حقوق کارمندان دولت ، در هریک از خودرو سازی ها را منتهای رستگاری میدانند.بنده خودم چند صباحی در مرکز تحقیقات ایران خودرو مشغول بودم .المپیادیها -فارغ التحصیلان ممتاز شریف -امیرکبیر و..... را به حاشیه و در نهایت به بیرون از مجموعه...........
سفرهای پرهزینه خارج از کشور بی دلیل و........موجب بالارفتن هزینه های تولید چندین برابر سایر بخشهای صنعت در کشور شده است.و این مجموعه ها هیچ تلاش موثری در صرفه جویی و کاهش این قبیل هزینه ها نداشته و مدیریت درستی برای پرسنل نداشته و فقط مدیریت را بر مبنای افزایش منابع قرار داده اند ،درحالیکه در همه روشهای تعالی سازمانی و افزایش بهره بری اولویت اول با مدیریت پرسنل و هزینه ها میباشد و در آخرین مرحله افزایش منابع را برای افزایش بهره بری اعمال میکنند.این مجموعه ها به جای تعالی سازمانی واقعی فقط با افزایش منابع از قبیل گرفتن وامهای بسیا کلان ، پیش فروش بدون عمل به تعهد و افزایش قیمت با لابی کردن با کانون های قدرت و تصمیم گیری هرگونه افزایش قیمت و کاهش کیفیت را توجیه می کنند.به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس عجیب و البته قابل پیش بینی بوده و در ذیل درج شده است توجه فرمایید:
1-

ابطحی در گفتگو با خبر نگار خبرخودرو افزود:در علم اقتصاد و تولید هیچ گاه قیمت به صورت دستوری تعیین نمی شود.برای تعیین قیمت،باید سود آوری متعارف مجموعه را در نظر گرفت و بر اساس سود معقول قیمت خودرو را مشخص نمود.

وی در ادامه گفت:در صنعت خودرو سازی،ثابت نگه داشتن قیمت خودرو هیچ توجیه اقتصادی ندارد،مگر آنکه تصور کنیم تولید کننده داخلی ازسودی غیر واقعی بهره می برد که با تو جه به این سود،اقدام به ثابت نگه داشتن قیمت خودرو نموده است و با این کار توانسته است سود را با ورودیهای صنعت هماهنگ کند.

ابطحی افزود:امروزه با افزایش ورودیهای صنعت خودرو،اگر خودرو سازان همچنان شعار ثابت نگه داشتن قیمت خودرو را سر لوحه برنامه های تولید قرار دهند ،مسبب ازبین رفتن تدریجی قطعه سازان خواهند شد.با توجه به اینکه صنعتگران خودرو،در امرتولید بسیار توانمند هستند اگر به تعهدات خود نسبت به قطعه سازان عمل نکنند وبه موقع نسبت به پرداخت مسائل مالی خود به آنان اقدام نکنند،قطعه سازان دچار تزلزل شده و به مرور ازبین خواهند رفت.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه گفت:معتقدم که دولت برای حمایت از صنعت خودرو سازی،باید ورودیهای این صنعت را با کارشناسی دقیق مشخص کند و بتواند با تعیین قیمت تمام شده خودرو،به تولید کنندگان اعلام کند با توجه به سودی که خودرو سازان باید از تولیدات خود به دست آوردند قیمت خودروئی که به بازار عرضه می شود در چه حد قیمتی باشد.

وی با اشاره به این مطلب که در سالهای دور هدف از تاسیس کارخانجات قطعه سازی داخلی،تولید خودرو در کشور بوده است افزود:اگر امروز حمایت معقول و جدی ازصنعت قطعه سازی کشور نشود تمامی کسانی که در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند متضرر شده و ازسرمایه گذاری مجدد در این بخش خودداری می کنند و همین امر سبب می شود تا خودرو سازان علی رغم توان قطعه سازان داخلی مجبور باشند که قطعات مورد نیاز خود را ازخارج تهیه کنند.

ابطحی در پایان گفت:لازم است که قیمت خودرو توسط کارشناسان امر تعیین شود و ثابت نگه داشتن خودرو سبب اختلال درتمامی صنایع دخیل در تولید خودرو می شود.
2-ا توجه به افزایش قیمت جهانی بسیاری از کالاها از جمله آلومینیوم،آهن و فولاد که همگی از مواد اولیه تهیه خودرو محسوب می شوند بالا رفتن قیمت خودرو طبیعی است.

محمد قمی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : علاوه بر افزایش قیمت مواد اولیه،دستمزد کارگران و کارشناسان صنعت خودرو نیزافزایش داشته است وبنا براین افزایش قیمتها گران شدن قیمت خودرو دور از انتظار نبوده است.

وی در ادامه گفت:خودرو سازان علی رغم افزایش قیمت کالاها و دستمزد و انرژی باید برای افزایش قیمت خودرو مسائلی همچون بالا بردن سطح کیفی محصولات خودرا نیز در نظر بگیرند و خودرو هایی را تولید کنند که از لحاظ مصرف سوخت به صرفه باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود:باتوجه به افزایش قیمت سوخت،تولید کنندگان باید تلاش کنند تا خودرو هایی را تولید کنند که مصرف سوخت کمتری داشته باشند تا این کم مصرف بودن برای افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی دلیلی موجه به حساب آید.

وی در پایان گفت:تولید کنندگان خودرو برای حفظ منافع خود و ادامه مسیر تولید،مجبورند که با پیروی از تغییر نرخ جهانی افزایش قیمت معقولی را برای تولیدات خود در نظر بگیرند.


استدلالهای فوق حاکی از عدم واقع گرایی بوده و تا هنگامی که در کانونهای تصمیم گیری چنین تفکراتی حاکم است شرایط همین بوده و افزایش قیمت و افت کیفیت مستمر بر خودوسازی ما حاکم خواهد بود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد