اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

موتور ملی دیزل تا سال 1390 به تولید انبوه می رسد.

محمد زالی ،مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو گفت: بررسی های جامع در مورد طراحی و تولید موتور دیزل، از اواسط سال گذشته در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شده و به موازات اجرای برنامه های وزارت نفت برای عرضه سوخت مناسب، به اجرا می رسد.


به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، زالی با اشاره به رویکرد جهانی در به کار گیری قوای محرکه دیزل در خودروهای سواری، حرکت به سمت توسعه موتورهای دیزل را یک الزام به شمار آورد و یادآور شد ، این حرکت نیازمند برخورداری از بسترهای لازم به ویژه سوخت دارای کیفیت قابل قبول است تا بتوان به استانداردهای روز جهان که امروز یورو 4 و در برخی کشورها یورو 5 است، دست یافت.


مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو افزود: موتور دیزل ایران خودرو بر پایه موتور ملی و در همان خانواده، طراحی و عرضه می شود.


وی حجم این موتور را بین یک و نیم تا 6/1 لیتر عنوان کرد و گفت:این موتور مجهز به پرخوران ضمن برخورداری از گشتاور بیش از 230 نیوتن متر، قابل رقابت با موتور های روز جهان خواهد بود.


زالی با تاکید بر ضرورت استفاده از توربو شارژ در موتورهای روز جهان، استاندارد موتور ملی دیزل ایران خودرو را یورو 5 عنوان کرد و گفت:زمان رسیدن به تولید انبوه این موتور، استاندارد آلایندگی در کشورهای پیشرفته یورو 5 خواهد بود.


مدیر پروژه موتور ملی از انجام کارهای امکان سنجی و بررسی های اولیه و بخشی از طراحی مفهومی موتور دیزل در ایپکو خبر داد و گفت:این پروژه به زودی وارد مراحل طراحی خواهد شد.


وی در مورد احتمال استفاده از همکاری خارجی در این پروژه گفت:برای مشخص شدن بخش هایی که به همکار خارجی نیاز داریم در حال بررسی هستیم اما با توجه به تجاربی که در طراحی موتور از طریق پروژه موتور ملی داریم، مشاور خارجی در پروژه موتور دیزل سهم کمتری خواهد داشت و عمده فعالیت ها با استفاده از توان داخلی انجام خواهد شد.


وی با اشاره به این که هنوز شرکت همکار خارجی برای این پروژه انتخاب نشده ، گفت: از آن جا که به صورت موردی از مشاور خارجی کمک می گیریم، ممکن است شرکت های متعددی درگیر شوند، اما کل مدیریت طرح و بخش عمده کارها و فعالیت های مهندسی در ایپکو انجام خواهد شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد