اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

«لیفان»، جایگزین «سی‌یلو» در ایران

ی سال‌های 1385 و 1386 پس از ماه‌ها کار کارشناسی کرمان موتور موفق به امضای قرارداد همکاری با شرکت لیفان ( یک شرکت چینی) شد و قرار است به زودی محصول لیفان520 وارد بازار شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا میرعلی نقی - مدیرعامل کرمان خودرو - با بیان این مطلب افزود: لیفان با موتورهای مختلف 1300 و 1600 سی سی و ترکیب سوخت دوگانه‌سوز روانه بازار خواهد شد.

وی ویژگی‌هایی همچون زیبایی طراحی، استحکام و کیفیت خودرو را از مزایای این خودرو برشمرد و با اظهار این‌که امیدواریم این خودرو جایگزین مناسبی برای دوو سی‌یلو باشد، گفت: برنامه تولید امسال این خودرو 5 هزار دستگاه است که امیدواریم در سال آینده این رقم به 15 هزار دستگاه و در سال 1389 به 25 هزار دستگاه برسد.


او خاطرنشان کرد: در راستای توافقاتی که با شرکت لیفان به عمل آمده، شرکت کرمان خودرو مجاز است که 30 درصد محصولاتش را صادر کند که این مساله یکی از اهداف ما خواهد بود. در حال حاضر نیز لیفان520 به کشورهایی مثل روسیه، شیلی، مصر، ویتنام، سوریه و آرژانتین صادر می‌شود.

میرعلی نقی تاکید کرد: برنامه آینده شرکت نیز برای تولیدات آینده مدل‌های دیگری از خودروی لیفان از قبیل وانت و SUV و مدل کوچکی به نام لیفان320 خواهد بود که به زودی در خط تولید مان قرار می‌گیرد.

او درباره قیمت این خودرو نیز گفت: وضعیت بازار تعیین کننده قیمت خواهد بود، ولی قیمتی که برای این خودرو در چهار تیپ مختلف در نظر گرفته شده بین 13.5 تا 17 میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل کرمان خودرو همچنین درباره میزان ساخت داخل لیفان توضیح داد: کار را در ابتدا با 10 درصد ساخت داخل شروع خواهیم کرد، ولی در آینده این رقم به 30 و 40 درصد نیز خواهد رسید. البته قبل از این نیز که خودروهای ماتیز و سی‌یلو را تولید می‌کردیم، میزان خودکفایی ما در این خودروها حدود 60 درصد بود.

وی ظرفیت این کارخانه را چیزی حدود 50 هزار دستگاه در دو شیفت دانست که این رقم تا 80 هزار دستگاه نیز قابل افزایش است.

او با اعلام این‌که دو روز دیگر خط تولید لیفان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تولیدات آزمایشی این خودرو انجام شده و نیمه دوم مردادماه روانه بازار خواهد شد. برند خودروهای وانت، ون و تولیدات دیگر ما نیز لیفان خواهد بود.

مدیرعامل کرمان‌موتور همچنین درباره میزان مصرف سوخت و نوع سوخت خودرو گفت: این خودرو الزامی برای مصرف بنزین سوپر ندارد و مصرف آن نیز 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو3 است. این خودرو با توجه به این‌که از کیت‌های نسل چهار بهره‌ می‌برد، در بحث گازسوز نیز استاندارد آلایندگی را پاس می‌کند.

او درباره این‌که چرا کرمان خودرو شرکت چینی را برای همکاری انتخاب کرده است؟ گفت: حدود 8 ماه 120 کارخانه خودروسازی چین را بررسی کردیم و بهترین آنها را لیفان ارزیابی کردیم. این شرکت با شرکت ریکاردو ( شرکت اروپایی) برای تولید موتور و گیربکس کار مشترک انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به نحوه ارائه خدمات پس از فروش این خودرو با توجه به این‌که چند سالی است خودروهای ماتیز و سی‌یلو دیگر تولید نمی‌شوند؟ گفت: شبکه خدمات پس از فروش ما بعضی از خودروهای وارداتی را نیز خدمات‌رسانی می‌کنند، ولی ارتباط آنها هنوز با کرمان‌موتور قطع نشده و در این زمینه می‌توانیم از شبکه بزرگی که در سطح کشور داریم، استفاده کنیم. مکانیزم فروش نیز به صورت پیش‌فروش و نقدی خواهد بود؛ البته بحث‌هایی نیز راجع به فروش لیزینگی شده است.

مدیر پروژه لیفان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به قیمتی که برای این خودرو اعلام کردید، این خودرو می‌تواند با خودروهای هم‌کلاس خود مثل پژو 206 SD رقابت کند؟ گفت: این خودرو می‌تواند با پژو 206 صندوقدار رقابت کند. در این میان قیمت، موثر خواهد بود؛ به طوری که خودرویی مثل MVM هم که خودرویی چینی است، فروش بسیار خوبی در کشور دارد.

وی این بحث‌ها را طبیعی دانست و گفت: وقتی خودروی کره‌ای را به ایران آوردیم، چنین بحث‌هایی که هم اکنون راجع به خودروهای چینی است، در مورد خودروهای کره‌ای نیز مطرح بود، ولی زمانی که ماتیز را به خط تولید آوردیم، فرهنگ خودروی سه سیلندر هنوز جا نیفتاده بود، ولی دیدیم که این خودرو جایگاه خود را در بازار پیدا کرد.

او با اعلام این که برای برند دوم شرکت کرمان خودرو مذاکراتی با یکی از شرکت‌های اروپایی انجام شده، در پاسخ به خبرنگار ایسنا، مبنی بر این‌که میزان سرمایه‌گذاری طرف چینی در پروژه تولید لیفان چقدر بوده است؟ گفت: طرف چینی سرمایه‌گذاری خاصی نکرده و سرمایه‌گذاری که انجام شده مربوط به ما بوده که چیزی معادل 4 تا 5 میلیون دلار بوده است. امسال نیز برنامه‌ای برای صادرات این خودرو نداریم، ولی به طور حتم سال آینده صادرات آن را آغاز می‌کنیم.

گفتنی است، شرکت کرمان موتور در اسفند سال 1373 با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت دوو کره جنوبی و شرکت صنایع خودروسازی کرمان تاسیس شد و تا زمانی که تولید ماتیز و سی‌یلو را داشت، در مجموع 50 هزار دستگاه دوو سی‌یلو و 16 هزار دستگاه ماتیز به تولید رساند. این تولید تا سال 1382 ادامه داشت تا این‌که شرکت کره‌ای دوو با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و سهام عمده خود را به شرکت جنرال موتورز آمریکا واگذار کرد که با توجه به آن وسیاست‌های دولت آمریکا ارسال قطعات خودروهای ماتیز و دوو سی‌یلو به کشور متوقف شد؛ به طوری که در سال 1383 بعد از به اتمام رسیدن موجودی قطعات انبار، تولید دو محصول فوق نیز پایان یافت و در پی آن صدها نفر از کارکنان کرمان موتور از کار بی‌کار شدند. مضاف بر این‌که در دی ماه سال 1382 با توجه به زلزله مهیبی که در بم رخ داد، حدود 3 هزار نفر از کارکنان شرکت کرمان موتور جان خود را از دست دادند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد