بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است شرکتهای ایران خودرو و سایپا به ترتیب 30 هزار دستگاه سمند و 20 هزار دستگاه پراید را با فنآوری میکروهیبرید تولید کنند که این خودروها در گام نخست به عنوان تاکسی وارد سیستم حمل و نقل شهری خواهند شد.
به گزارش ایسنا، کارشناسان صنعت خودرو همواره این انتقاد را به شرکتهای خودروسازی کشور وارد کردهاند که تاکنون توجه خاصی به تولید خودروهای کممصرف و دوست دار محیط زیست نداشتهاند؛ با این وجود به نظر میرسد حرکت در زمینه تولید خودروهای هیبریدی دستکم در سطوح پایین آن آغاز شده است.
خودروهای هیبریدی یا همان خودروهای دونیرو در سه سطح میکروهیبرید، مایدهیبرید و فول هیبرید تولید میشوند که سطح میکروهیبرید به عنوان پایینترین سطح اتوماسیون هیبرید با تعویض تنها 20 تا 30 قطعه در موتور خودرو قابل دسترسی است.
از سوی دیگر خودروهای میکروهیبریدی از نظر ظاهری تفاوت چندانی با خودروهای معمولی ندارند، اما ویژگی اصلی این نوع خودروها این است که در صورت توقف آنها در مدت زمان معین اگر راننده اعمالی مانند گاز دادن، تعویض دنده و چرخاندن فرمان را انجام ندهد، به صورت هوشمند خاموش میشوند و پس از انجام هر یک از این اعمال مجددا روشن میشوند. این حالت دقیقا مانند زمانی است که کاربر رایانه مدتی با رایانه کار نکند و در آن حالت رایانه به حالت standby میرود. در این حالت برق کمتری مصرف میشود، اما رایانه خاموش نمیشود.
در چنین شرایطی میتوان انتظار داشت که مصرف سوخت خودروها بین هفت تا 12 درصد کاهش یابد. استفاده از چنین خودروهایی به ویژه در کلانشهرهایی مانند تهران که ترافیکهای سنگینی دارند، میتواند باعث کاهش قابل ملاحظه مصرف بنزین شود.
تاکنون شرکتهای سایپا و ایران خودرو هر یک نمونههایی از این نوع خودرو را ساخته و مورد آزمایش قرار دادهاند.
طرح ساخت خودروهای میکروهیبریدی از اواخر سال گذشته به صورت جدی در وزارت صنایع و معادن دنبال شد و در همین راستا نخستین جلسه برای اجرای این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری تحت عنوان ستاد سیاستگذاری خودروهای هیبریدی در وزارت صنایع و معادن برگزار شد.
همچنین طرح اولیه تدوین شدهای که به تایید وزارت صنایع و معادن رسیده بود، اول شهریور سال گذشته از سوی معاونت صنایع و امور اقتصادی این وزارتخانه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ارسال شد تا اعتبار در نظر گرفته شده برای آن طی زمانبندی انجام شده به شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو پرداخت شود.
تاکنون شرکت ایران خودرو در زمینه اجرای طرح ساخت خودروهای میکروهیبریدی از شرکت سایپا بهتر عمل کرده و بر این اساس ایران خودرو طرح اولیه خود را ارایه و تاییدیه آنرا نیز دریافت کرده است و پیشبینی میشود که سمندهای میکروهیبریدی این شرکت شش تا هفت ماه پس از دریافت پیش پرداخت روانه بازار شوند.
در مورد قیمت خودروهای میکروهیبریدی نیز افشین روغنی ـ معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنایع و معادن ـ گفته که در مجموع برای سطح میکروهیبرید، پیشنهاد افزایش قیمت 250 تا 400 هزار تومانی داده شده است.
بررسیهای انجام شده نشان میدهد که متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از 2.5 برابر انگلستان و بیش از 4.5 برابر فرانسه است. در همین حال شاخص شدت مصرف انرژی در ایران 1037 است، در صورتی که این شاخص در سطح جهان 274 و در قاره آسیا 258 است. به عبارت دیگر مصرف انرژی در ایران نزدیک به 3.8 برابر مصرف جهانی و بیش از چهار برابر آسیاست.
از سوی دیگر متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از سه برابر بالاترین مصرفکنندگان اروپایی یعنی انگلستان بوده که البته پس از سهمیهبندی بنزین متوسط مصرف در ایران کاهش یافت، اما هنوز متوسط مصرف روزانه بنزین خودروها در ایران بیش از 2.5 برابر انگلستان و بیش از 4.5 برابر فرانسه است که ارقام بسیار بالایی محسوب میشوند و اگر روند به شکل کنونی ادامه پیدا کند، تا سال 1400 هزینهای بالغ بر 55 میلیارد دلار فقط برای واردات بنزین به کشور تحمیل خواهد شد؛ یعنی باید همه درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت کنونی کشور فقط برای واردات بنزین هزینه شود!
جالب است که بدانیم بر اساس بررسیهای انجام شده، متوسط مصرف روزانه بنزین در خودروها در ایران حدود 10.75 لیتر است که این رقم در کشورهای مکزیک، انگلستان، آلمان، فرانسه و ژاپن به ترتیب 7.8، 3.5، 2.5، 1.9 و 2.5 لیتر است.
این در حالیست که تعداد خودروهای موجود در این چند کشور و همچنین تولید خودرو در آنها بسیار بیشتر از ایران است. با این وجود به دلیل پایین بودن فنآوری تولید خودرو در ایران، مصرف بنزین خودروهای مورد استفاده در کشورمان بسیار بیشتر از کشورهای فوق است.