اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سورن با موتور توربوشارژ تولید می شود

با اجرای پروژه انطباق موتور با محصول، سورن فاز 2 با موتور توربوشارژ بنزینی ای اف 7 تولید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، حمید رضا حاجی اسماعیلی مجری پروژه توربوشارژ در مرکز تحقیقات ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: پروژه انطباق موتور توربوشارژ با سورن فاز 2، از دو ماه پیش شروع شده و علاوه بر بدنه خودرو، سیستم های اصلی آن مانند خنک کاری، برق، تعلیق و ترمز تقویت خواهد شد.

وی کالیبراسیون های مختلف موتوری و خودرویی را از جمله تغییرات اعمال شده در سورن فاز 2 برای انطباق با موتور توربوشارژ ذکر کرد و گفت: ای اف 7 توربوشارژ قوی ترین موتور ایران خودرو است که هم زمان با نسخه معمولی این موتور، در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و تولید شده است.

حاجی اسماعیلی، برخورداری از سیستم ای. اس. پی. را که جدیدتر و مدرن تر از ای. بی. اس. است، از جمله ویژگی های سورن عنوان کرد و گفت: سورن بهترین برند ایران خودرو به شمار می رود و از همین رو برای موتور توربوشارژ، انتخاب شده است.

مدیر پروژه توربوشارژ مرکز تحقیقات ایران خودرو افزود: ای. بی. اس.، تنها در هنگام ترمز گیری عمل می کند، اما ای. اس. پی. electronic stability program ، علاوه بر ترمز گیری، در حالت شتاب گیری نیز عمل می کند؛ یعنی به هنگام بروز موانع خاص در جاده، در سرعت های بالا، پایداری خودرو را با فرمان دادن حفظ می کند.

حاجی اسماعیلی افزود: به واسطه نصب موتور توربوشارژ، برخی قطعات خودرو از نظر جانمایی یا افزایش ظرفیت عملکردی تغییر می کند و یک سری قطعات در سیستم خنک کاری، مانند اینتر کولر یا اسپویلر روی درب صندوق عقب کاملا جدید هستند.

وی توربوشارژر یا توربو یونیت را مهم ترین بخش این موتور دانست و گفت: ماکزیمم سرعت، تنها شاخص موثر در این محصول نیست؛ بلکه شتاب بالای آن، مورد توجه علاقه مندان است.

مدیر پروژه توربوشارژ مرکز تحقیقات، یادآور شد: موتور توربوشارژ ای اف 7 ، با حجم 1700 سی سی، از عملکرد و مشخصاتی برابر با یک موتور دو لیتری روز، برخوردار است؛ در حالی که مصرف سوخت آن کم تر است.

وی با بیان این که در حال حاضر پروژه گیربکس اتوماتیک نیز در مرکز تحقیقات ایران خودرو در دست اجرا است، افزود: موتور توربوشارژ قابلیت نصب بر روی گیربکس اتوماتیک را هم دارا است، در عین حال، به دلیل مشخصات گشتاور و قدرت، از محدودیت های شتاب گیری خودروهای دنده اتوماتیک، عاری خواهد بود.

حاجی اسماعیلی، کسب دانش فنی قطعه سازی را از جمله دستاوردهای پروژه توربوشارژ دانست و گفت: در مجموع نزدیک به صد قطعه موتوری و خودرویی در این پروژه وجود دارد و در مورد قطعات اصلی، سازندگان کارگاه ها را شروع کرده اند.

وی اظهار داشت: در مورد قطعاتی مانند ای. اس. پی. و توربویونیت، برای نخستین بار است که قطعه سازان ایرانی فعال می شوند.

مدیر پروژه توربوشارژ مرکز تحقیقات ایران خودرو، با اشاره به این که پروژه توربوشارژ در نیمه شهریور ماه گذشته، در ستاد سیاست گذاری پروژه های ایران خودرو تعریف شده، گفت: تا به حال چندین پروژه انطباق موتور با خودرو به انجام رسیده، اما این مورد، به دلیل جدید بودن موتور، یک جایگاه ویژه دارد.

شایان ذکر است: توان موتور ای اف 7 توربوشارژ، 155 اسب در دور 5500 و حجم آن، 1648 سی سی است . این موتور 16 سوپاپ ، از گشتاور 215 نیوتن متر برخوردار است، مصرف سوخت آن، 2/7 لیتر در 100 کیلومتر است و استاندارد یورو 4 را تامین می کند.

شتاب صفر تا صد سمند 9 / 12 ثانیه است، ولی در سورن با موتور توربوشارژ، انتظار می رود، این میزان، 5 / 9 ثانیه باشد. هم چنین بر اساس برنامه زمان بندی، در نیمه سال آینده تولید انبوه سورن با موتور توربوشارژ آغاز می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد