X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

اخبار خودرو

انطباق سمند با موتوردیزل ملی آغاز می شود

با تامین بودجه لازم برای ادامه پروژه موتور ملی دیزل سواری ایران خودرو از سوی وزارت نفت، انطباق سمند با این موتور به زودی آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، مهندس میرجواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو درکیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب و با تاکید بر آمادگی ایران خودرو برای انجام این کار به بهترین نحو، گفت: برای تغییرات خودرویی، یک نمونه سمند در مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران خودرو و برای آزمون های موتوری ، نیز یک خودرو در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو به موتور دیزل مجهز شده اند.

وی افزود: طراحی موتور دیزل یک و نیم سال پیش در پروژه ای با نام ای اف دی توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو شروع شد و تا کنون 10 دستگاه موتور دیزل نمونه سازی شده است.

قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو ، شرکت آلمانی ای وی ال شرک را شریک ایپکو در این پروژه عنوان و تصریح کرد که بخش عمده نمونه سازی توسط ایپکو انجام شده است .

سلیمانی، رادیاتور، اینترکولر، شلنگ های آب و هیدرولیک فرمان، دسته موتورها، اگزوز، گیربکس و ایزولاسیون محفظه موتور را از مواردی عنوان کرد که برای انطباق با موتور دیزل در خودرو سمند تغییر کرده است.

وی مصرف سوخت پایین را از مزایای موتور دیزل عنوان کرد و گفت: این موتور 16 سوپاپ، دارای حجم یک و نیم لیتر، توان 120 اسب و گشتاور 256 نیوتن متر است و در هر صد کیلومتر در چرخه ترکیبی، پنج و تیم لیتر گازوییل مصرف می کند و گشتاور بالا در دور پایین برای جاده های ایران که شیب زیاد دارد، خیلی خوب عمل می کند.

سلیمانی عملکرد و توان سمند مجهز به موتور ملی دیزل را بسیار مناسب دانست و گفت: قبلا هزار دستگاه پژو 206 دیزل تولید و به بازار ترکیه صادر شده، اما توان و عملکرد سمند مجهز به موتور ملی دیزل به مراتب بالاتر است.

قائم مدیر عامل درکیفیت و توسعه محصول ، تقویت سیستم ترمز را از دیگر اقدامات انجام شده بر روی سمند برای نصب موتور دیزل عنوان کرد و گفت: نسبت دنده ها نیز به زودی مشخص و نهایی می شود.

وی تامین سوخت گازوییل مناسب را یک زیر ساختار مهم برای تولید انبوه خودروهای دیزلی عنوان کرد و گفت: مقدار گوگرد موجود در گازوییل بر اساس استاندارد جهانی، باید 50 پی پِی ام باشد

این مقام مسوول با اشاره به جلسات مشترک با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، اظهار داشت: با تلاش های وزارت نفت، سوخت مناسب تهیه شده و تنها موضوعی که باقی مانده، جلوگیری از افزایش غلظت سوخت و توزیع آن در جایگاه های بنزین است که تا سال 91 انجام خواهد شد.

وی استاندارد زیست محیطی موتور ملی دیزل سواری ایران خودرو را استاندارد یورو 5 عنوان کرد .