اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

داستان هیوندای i10

داستان طراحی و عرضه خودرو های کوچک شهری در کمپانی هیوندای از سال ۱۹۹۷ و با
عرضه هیوندای آتوس آغاز شد . عرضه این
خودرو ۵ درب از سال ۱۹۹۷ در سرتا سر آغاز شد اما با فرار رسیدن سال ۲۰۰۷ و عرضه
هیوندای
i10 بسیاری از کشور ها i10 را جایگزین آتوس کردند اما با این
حال تنها کشوری که تولید آتوس را ادامه داد هند بود.

هیوندای i10
خودرو هاچ بک کوچک شهری است که در اکتبر سال ۲۰۰۷ به جهان معرفی شد .هیوندای
i10 خودرویی از دیار کره ای ها نیست بلکه
هم اکنون تنها در هند تولید می شود . پس از موفقیت نسبی هیوندای آتوس در بازار های
آسیایی و به ویژه هند ، کمپانی هیوندای پروژه ی جایگزینی این محصول را با کد
هیوندای
AP
آغاز کرد و به طراحی هیوندای
i10 ختم شد .وظیفه تولید و عرضه آن نیز به شرکت تحت لیسانس هیوندای در
هند که پیش تر آتوس را تولید می کرد واگذار شد.

بازار خودرو های کوچک شهری این روز ها نه تنها در تمام جهان بلکه در ایران نیز
مورد توجه است و در این بین مجموعه خودروسازان کرمانی با دارا بودن بیش ترین سهم ،
تاثیر گذار ترین نقش را در بازار هاچ بک های کوچک شهری دارند.هم اکنون دوو ماتیز
به جا مانده از دوران تولید دوو در کرمان خودرو ، ام وی ام ۱۱۰ مدیران خودرو و
تویوتا یاریس گران قیمت تنها رقیبان خودرو های کوچک شهری هستند که تا کنون
نتوانسته اند بازاری مستقل برای رقابتشان پیدا کنند . مجموعه کرمان خودرو توسط
شرکت وستی مدتی پیش خبر از آغاز تولید خودرو هفی لوبو در این کلاس داد و چند ماه
پیش از آن نیز شرکت تاپکو به عنوان زیر مجموعه شکت بنیان توسعه صنعت پارس ( بن رو
) از تولید خودرو چانا بنی در ایران خبر داده بود .اما در این بین داغ ترین خبر
این است که بر اساس خبر های رسیده شرکت کرمان خودرو تصمیم دارد تا خودرو هیوندای
i10 را در آینده نزدیک در کشور عرضه کند.

طراحی خارجی :

I10 خودر وهاچ بک
کوچک شهری است . این سبک خودرو ها در جهان آن چنان تجملاتی و هیجانی طراحی نمی
شوند و تنها وجه تمایز این محصول به عنوان طراحی شرکت معتبر هیوندای در مقایسه با
همرده های چینی اش اصلات و روح طراحی هیوندای است که در آن دیمده شده . طراحی
i10 همسو با دیگر محصولات سری I شرکت هیوندای است . این سبک طراحی که
برای نخستین بار نیز در
i10
اجرا شده شامل چراغ های کشیده جلو ( شاید کمی حرفه ای تر از کشیدگی هاچ بک های پژو
) ، جلوپنجره باریک و کوچک و همچنین دریچه بزرگ هوای روی سپر جلوی خودرو است .
i10 به عنوان ارزان ترین عضو این خانواده
از ساده ترین طراحی در نمای جانبی بهره می برد به گونه ایکه در طراحی نمای جانبی
این خودرو کوچک شهری هیچ شکستگی یا قوسی مشاهده نمی کنیم . طراحی نمای عقب خودرو
نیز ساده و به دور از تجملات انجام شده ، به گونه ای در برخی بخش ها از قطعات آتوس
بهره می برد. شکستگی شیب دار که در قسمت جلوی کاپوت هیوندای
i10 قرار دارد ، به عنوان خط شخصیت در
طراحی این خودرو نمای جذاب روبروی خودرو را تکمیل می کند. چراغ های جلو وعقب با
کشیدگی عمودی جذابیت بصری خوبی به خودرو می دهند اما زمانی که نوبت به هنرنمایی چراغ
های عقب خودرو می رسد با چراغ های افقی که لایه لایه چراغ عقب را تشکیل داده اند
چهره و نمایی شکیل و جذاب به عقب خودرو می بخشند .

طول کلی هیوندای i10 ، ۳۵۶۵ میلیمتر ، عرض آن ۱۵۹۵ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۵۵۰ میلیمتر است
و در مقایسه با ام وی ام ۱۱۰ طویل تر ، عریض تر و مرتفع تر است .

طراحی داخلی:

فضای داخلی هیوندای i10 با ابعادی بزرگت تر از هم کلاسانش به
نسبت ظرفیت ۴ نفر در حد قابل قبولی است .تریم داخلی خودرو در دو آپشن کرم و تیره
است و پکیج های قرمز و آبی نیز برای تزئین بخش بالای داشبورد قابل انتخاب هستند .

صندلی های جلو تقیربا حالتی اسپورت دارند و پشت سری آن ها در صندلی ادغام شده
است ، صندلی عقب نیز به صورت مجزا برای دو سرنشین طراحی شده است . این صندلی ها در
ظاهر با حالت در بر گیرندگی و جنس مناسب می توانند سواری لذت بخشی را به همراه
داشته باشند .

در طراحی داخل درب ها از پارچه استفاده نشده و تماما پلاستیک است . دستگیره
درب ها به رنگ کرومی هستند و زیر آرنجی سرنشینان که کلید های شیشه برقی روی آن
قرار دارد رنگی متفاوت با تریم کلی داخل خودرو را دارند. طراحی کنسول جولوی خودرو
با سادگی تمام و جذابیت خاصی صورت گرفته . با قرار گرفتن مجموعه دنده خودرو در
قسمت زیرین کنسول وسط خودرو فضایی بین دو صندلی جل برای محل قرار گرفتن لیوان به
وحود آمده است .

صندلی و فرمان خودرو قابلیت تنظیم ارتفاع دارند . صندلی های عقب نیز به صورت
۶۰-۴- قابلیت جمع شدن دارند. به گونه ای که اگر به فضای بیش تری در عقب خودرو نیاز
بود می توان با باقی گذاشت یک صندلی صندلی دیگر به انضممام بخض میانی را کاملا
خواباند تا فضای بیش تری در عقب در دسترس باشد ، همچنین می توان تمام صندلی عقب را
حواباند تا به فضای بهتر و بیش تری دست پیدا کنیم .

فضای کلی بار خودرو که با باز کردن درب پنجم به آن دست پیدا می کنیم ۲۲۵ لیتر
است.

پیشرانه و مشخصات فنی :

هیوندای i10
خودرویی کوچک ، کم مصرف و پاک است .

این خودرو از ابتدا و در بیش تر بازار ها با پیشرانه تقویت شده ۱٫۱ لیتری
بنزینی هیوندای آتوس عرضه می شود . این پیشرانه ۱۰۸۶ سی سی حجم دارد. حداکثر توان
این پیشرانه ۶۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور آن ۱۰۰ نیوتون متر
در ۲۸۰۰ دور در دقیقه است .موتور ۱٫۱ لیتری
i10 مجهز به ۴ سیلندر با آرایش خطی است و
از ۱۲ سوپاپ بهره می برد . این پیشرانه به
صورت مشترک در کیا پیکانتو نیز مورد استفاده قرار گرفته است اما تنها تفاوتی که
بین این دو محصول از نظر موتور وجود دارد ، پاک تر بودن پیشرانه
i10 است ، این خودرو با انتشار ۱۱۹ گرم CO2 در هر کیلومتر توانسته استاندارد
یورو ۴ را پاس کند.

دومین پیشرانه این خودرو که به تازگی معرفی شده و استاندارد یورو ۵ را پاس کرده
است ، پیشرانه ۱٫۲ لیتری بنزینی است .این پیشرانه به صورت تمام آلویمینیومی طراحی
شده است . موتور ۱۶ سوپاپ
DOHC i10 در انگلستان با
استقبال خوبی مواجه شده است و
i10 در این کشور تنها با این پیشرانه عرضه می شود . این پیشرانه
توانایی تولید حداکثر ۷۸ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۲۰ نیوتون متر
گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را داراست .

پیشراه دیزلی DOHC
با حجم ۱٫۱ لیتر نیز برای
i10 در نظر گرفته شده است که توان تولید حداکثر قدرت ۷۵ اسب بخار در
۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور در ۲۰۰۰ دور در دقیقه را داراست .

I10 برای انتقال قدرت
به چرخ های جلو از دو نوع گیربکس دتی و اتوماتیک بهره می برد . گیربکس دستی ۵ دنده
و گیربکس اتوماتیک ۴ دنده .

هیوندای i10
به سیستم
MDPS
مجهز است . این سیستم که مخفف (
motor driven power steering ) است به معنای فرمات هیدرولیک کنترل
شوند توسط یه موتور مرکزی است تا دقت و کنترل راننده را روی فرمان خودرو بیش تر
کند .فرمان
i10
با توجه به سرعت خودرو تنظیم می شود .

همان گونه که اشاره شد i10 خودرویی کم مصرف است ، بر اساس اعلام شرکت هیوندای مصرف هیوندای i10 با پیشرانه ۱٫۱ لیتری در شهر ۶٫۱
لیتر ، در جاده ها ۴٫۴ لیتر و در سیکل ترکیبی ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است .

این مصرف برای پیشرانه ۱٫۲ لیتری نیز در سیکل ترکیبی ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
است .

ظرفیت باک i10
35 لیتر است و در کل می توان مصرف حدود ۵ لیتری این خودرو را یکی از نکات مثبت با
توجه به وزن خالص حدود ۱ تنی آن توصیف کرد .

امنیت:

شرکت هیوندای در i10
از امکانات و پیش بینی های امنیتی بسیاری استفاده کرده است تا خلا امنیتی ناشی از
کوتاه بودن کاپوت جلو و فضای صاف پشک هاچ بک کوچکش را پر کند. نخستین و مهم ترین
آپشن
i10 سیستم ESC یا کنترل الکترونیکی پایداری این خودرو است . i10 از ۴ کیسه هوا در مجموع به صورت دو
کیسه هوای جلو و دو کیسه هوای جانبی به عنوان آپشن بهره می برد . این خودرو در جلو
و عقب به ترمز های دیسکی مجهز است و از سیستم های ترمز ضد قفل
ABS و سیستم توزیع نیرو ترمز EBD نیز استفاده می کند و پشت سری های آن
قابلیت عکس العمل به ضربه را دارند .

طراحی بدنه خودرو نیز با یک پارچه کردن سطح کف خودرو با ستون های B و C ( میانی و پایانی ) و استفاده از جوش
ها و استحکامات مطمئن در این بخش ها امنیت کامل سرنشینان را تضمین می کند .

I10 همچنین مجهز به
سیستم امنیت عابرین پیاده نیز هست . این خودرو در کل توانسته ۴ ستاره امنیت را
برای سرنشینان بزرگسال و کودک کسب کند و همچنین ۳ ستاره امنیت عابرن پیاده را از
موسسه
EuroNCAP
کسب کند .

امکانات و تیپ های i10 :

هیوندای i10
در انگلستان در ۳ تیپ عرضه می شود . کلاسیک ،
comfort و style

تیپ استایل به عنوان مجهز ترین تیپ و کلاسیک به عنوان تیپ پایه این خودرو به
حساب می آیند .
i10
در کل از آپشن ۴ شیشه برقی ، سان روف الکتریکی و صندلی های جلو گرم شوند برای تیپ
فول بهره می برد .
i10
در تمامی تیپ ها مجهز به سیستم تهویه مطبوع است که با ۲ دریچه عمودی در کنسول وسط
و دو دریچه جانبی هوای داخل اتاق را تهویه می کند . هیوندای
i10 همچنین در سیستم جامع و یکپارچه صوتی
خود امکاناتی نظیر سیستم رادیو
RDS ، سیستم پخش سی دی با قبلیت پخش فایل های MP3 ، ورودی دتسگاه ها و حافظه های خارجی و همچنین ۶ بلندگو دارد.

این خودرو علاوه بر موراد ذکر شده در بالا به امکانات و آپشن های دیگری نظیر
دسته دنده و فرمان چرم ( تیپ فول ) ، رینگ ۱۴ اینچی فولادی برای مدل پایه و رینگ
۱۴ اینچی آلومینیومی برای تیپ های بالاتر ، آینه ها و دستگیره های مشکی در تیپ
پایه و همرنگ بدنه برای تیپ های بالاتر ، مه شکن های جلو برای تیپ های فول و مه
شکن عقب به صورت استاندارد برای همه تیپ ها ، کمربند های پیش کشنده ۳ نقطه ای ، ۴
ایربگ به صورت استاندارد برای همه تیپ ها ،
immobilizer ، سیستم صوتی با ۶ بلندو به صورت
استاندارد ، سیستم تهویه مطوبع به صورت استاندارد ، ۴ شیشه برقی برای تیپ های فول
، صندلی های جلو با سیستم گرم شونده تنها در تیپ فول مجهز است .

همچنین سیستم های ESP
، گیربکس ۴ دنده اتوماتیک و رنگ متالیک برای
i10 به عنوان آپشن در نظر گرفته شده است.

قیمت :

اطلاع دقیقی از آپشن ها و قیمت دقیق مدل مورد نظر برای عرضه در ایران در دسترس
نیست اما این خودرو هم اکنون در بازار های سطح جهان با پیشرانه ۱٫۱ لیتری با قیمت
پایه ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پیشرانه ۱٫۲ لیتری پایه با قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰
هزار تومان عرضه می شود . به همین ترتیب و با استاندارد های شرکت هیوندای نصب
سیستم
ESp 450 هزار تومان و رنگ متالیک ۴۶۰ هزار تومان به قیمت پایه این خودرو اضافه
خواهند کرد . پیش بنی می شود با اوضاع توصیف شده این خودرو در بازار داخلی با
قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان برسد که شرایط را برای
i10 کمی سخت خواهد کرد و i10 مجبور خواهد بود به زندگی به سبک تویوتا
یاریس در ایران عادت کند .

منتشر شده در نشریه خودرو امروز 

نگارنده :امیرحسین برخورداری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد