اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

خودرو هیبریدی'شاهب 2'در دانشگاه کاشان رونمایی شد

به گزارش ایرنا،عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این آیین اظهارداشت:کار طراحی و ساخت این خودرو از نیمه دوم سال گذشته با مشارکت یک تیم 22 نفره از دانشجویان این دانشگاه آغاز شد.

'سعید گلابی'افزود:کار طراحی خودرو هیبریدی،شش ماه به طول کشید و با کار شبانه روزی اعضای تیم سازنده، کار ساخت آن نیز در سه ماه تابستان سالجاری به پایان رسید.

وی تاکیدکرد:خودرو اصلی(پلت فورم) پروژه از سوی گروه خودروسازی سایپا کاشان به این تیم دانشجویی اهدا شده است.

وی، به برخی از ویژگیهای فنی این خودرو اشاره کرد وگفت: یک موتور الکتریکی با توان 21 کیلو وات به همراه تمام تشکیلات محرکه بر روی چرخهای عقب این خودرو جاسازی شده است.

این دانشیار رشته مهندسی مکانیک دانشگاه کاشان، با اشاره به طراحی مدارهای کنترلی این خودرو، تصریح کرد: سیستم کنترل هوشمند(HCU) توسط تیم الکترونیک که سرپرستی آن بر عهده ' ابوالفضل حلوایی' بود، طراحی و ساخته شده است.

گلابی اظهارداشت:یکی از ویژگیهای بارز این خودرو این است که در سرعت پایین و در زمان قرار گرفتن در ترافیک شهری به صورت اتوماتیک با موتور الکتریکی کار کرده و پس از اینکه سرعت خودرو بالاتر رفت، موتور بنزینی شروع به کار می کند.

وی افزود: علاوه بر این،خودروی مزبور می تواند تنها در یک حالت و یا به صورت همزمان با هر دو موتور نیز کار کند.

وی تاکیدکرد:در صورت فعال بودن هر دو موتور به صورت همزمان، موتور بنزینی چرخ جلو و موتور الکتریکی چرخ عقب را حرکت می دهد.

گلابی، طراحی حسگرهایی برای کنترل کردن قسمت ها و وضعیت های مختلف خودرو از جمله سیستم دزدگیر، درها، کمربند و حسگر ضربه و تغییر فشار را از دیگر شاخصه های بارز این خودرو برشمرد.

وی تصریح کرد: همچنین، تغییراتی در ظاهر خودرو از قبیل چراغ های عقب و جلو آن داده شده و جاسازی برخی از قطعات نیز تغییر کرده است.

وی اظهارداشت: برای طراحی و ساخت این خودرو 270 میلیون ریال هزینه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان همچنین گفت: خودروی ' هیبریدی' حاصل ارتباط و پیوند دانشگاه با صنعت است.

گلابی درگفت وگوی اختصاصی با ایرنا نیز اظهارداشت:‌خودروی اصلی (پلت فورم)پروژه از سوی گروه خودرو سازی سایپا کاشان به تیم دانشجویی طراح و سازنده خودرو هیبریدی اهدا شد.

وی افزود: با وجود اینکه این پروژه تنها جنبه تحقیقاتی دارد و با هدف تجاری اجرا نشده اما اکنون، تمام نقشه ها و تحقیقات انجام شده برای طراحی آن به صورت مدون وجود دارد و اگر گروه سازنده خودرو سایپا کاشان تمایل داشته باشد،آماده همکاری برای تولید انبوه این نوع خودرو هستیم.

وی در مورد مقرون به صرفه بودن تولید انبوه خودرو هیبریدی با توجه به هزینه تمام شده ساخت آن گفت: بر اساس برآورد انجام شده، هزینه تمام شده هر خودرو 180 میلیون ریال خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان بااشاره به طراحی و ساخت این خودرو درمدت یک سال گفت:طراحی و ساخت خودرو هیبریدی با عنوان'شاهب 2' با همکاری دو تیم از دانشجویان مهندسی مکانیک و برق این دانشگاه انجام شد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد