اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

حرفه ای برانیم , حرفه ای ترمز کنیم بخش دوم


در دنیای موتور اسپرت , سرعت راز اول موفقیت است . تمامی تکنیک ها برای راندن سریع و ثبت کمترین زمان در طول یک مسیر یا پیست است که البته این روز ها در دنیای فرمولا قوانینی از قبیل مصرف تایر ها و سوخت گزارده می شود تا راهکار هایی برای خودرو ها و رانندگی های آینده را ترسیم کند .




بابک چهارباشیان : شما هرچقدر دیر تر ترمز کنید و البته ,  با سرعت مناسب وارد پیچ شده , زمان بهتری در طول یک پیچ را به ثبت می رسانید , و صد البته , با در نظر گرفتن یک خروج بی عیب و نقص برای ادامه مسیر ; یکی از تکنیک هایی که به این فرایند کمک شایانی می کند , ترمز آستانه ای و یا Trail Braking  است . 

این تکنیک در عین مبانی ساده , از پیچیدگی های عملی ظریفی برخوردار است که در صورت اجرای نادرست باعث بیش فرمانی ( یا همان  Oversteer  که به از دست رفتن چسپندگی تایر های عقب گفته می شود ) خواهد شد که در سرعت های بالا کمی کنترل مجدد خودرو را با مشکل روبرو کرده و برای رانندگان حرفه ای ای , از دست رفتن زمان را به دنبال خواهد داشت . 
در این تکنیک شما کمی دیرتر از حالت عادی ترمز کرده و ترمز گیری را تا فاز ابتدایی پیچ و قبل از Apex  ادامه خواهید داد , زمانی که به ایپکس رسیدید, پای خودرو را از روی ترمز به پدال گاز بلغزانید و به آهستگی گاز دهید ( در زمانی که فقط از پای راست خود برای ترمزگیری استفاده می کنید ) و پیچ را رد کنید . در مطالب بعدی در خصوص مسیر عبور از پیچ ها و زمان های گاز و ترمزگیری توضیحات تکمیل تری ارائه خواهیم کرد .







نقطه ترمزگیری و توقف خودرو 

اگر قرار است با خودرو خود به بیرون رفته و تنها یک تمرین انجام دهید , آن تمرین ترمزگیری باخودرو در سرعت های مختلف و محاسبه فاصله ترمز گیری و توقف خودرو باشد . نگاهی به جدول ذیل بیاندازید . 


این نمودار مربوط به خودرو آریل اتوم است که ماه ها رکورد دار ثبت بهترین زمان در برنامه تخت گاز است را نشان می دهد که قطعا دارای بهترین سیستم تعلیق و ترمزگیری حال حاضر صنعت خودروی خیابانی است  .به راحتی از این نمودار میتوان فهمید که افزایش سرعت باعث رشد تصاعدی مسافت توقف خودرو است. هر راننده حرفه ای می بایستی خودرو خود را شناخته و بصورت اثربخشی از توانایی های آن استفاده کند . 

زمان عکس العمل 

هر چقدر سریع و حرفه هم که باشید , از لحظه مواجهه با صحنه ای برای ترمزگیری تا لحظه اقدام به کاهش سرعت ثانیه های طلایی را از دست می دهید . ثانیه هایی که در جاده و خیابان باعث تلافات جانی و مالی بسیاری خواهد شد . رانندگان حرفه ای با انجام تمرینات تمرکزی , حد فاصل زمان پردازش و عکس العمل را به حداقل می رسانند که برخی از آنها به شرح ذیل است 
1- زمان عکس العمل پای چپ راننده حرفه 2 دهم ثانیه و راننده آماتور 1.5 ثانیه 
2- علامت های رایج و ناگهانی 25/1 ثانیه 
3- ترمز های ناگهانی : 5/1 ثانیه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد