به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، اینگونه بود که افرادی که برای یک خودرو سواری، مبلغی نزدیک و حتی بالای 100 میلیون تومان پول دادهاند و با توجه به گرانی سرسامآور قطعات حاضر نیستند تا آنها را در بیراهه های بیرون شهر به چالش بکشند، بنابراین برای تفریحات اینچنینی به سمت شاسیبلندهای قدیمی و البته واقعی این روزها میروند. اینکه میگوییم واقعی، به دلیل این است که بسیاری از خودروهای قد بلند امروزی که فقط ظاهری شبیه به SUVها دارند در بسیاری موارد، یارای رقابت با این پیرمردهای کارکشته را نخواهند داشت و ریسک استفاده از آنها بسیار بالاست. پس در اینجا به بررسی این رفیقان نیمهراه و کورهراهها با قیمت زیر 30 میلیون تومان موجود در بازار میپردازیم و ذکر این نکته نیز ضروری است که این مشخصات بر اساس تجربههای شخصی و گروهی گردآوری شده و شاید برخی موارد آن با تجربه دیگر افراد متفاوت باشد. ضمن اینکه سعی شده است تا شرایط استاندارد و یکسان برای تمامی خودروها از نظر مسیر و لاستیک و سلامت خودرو در نظر گرفته شده باشد.
لندرور
لندروورهای موجود در کشورمان از نوع نسلهای اولیه دیفندر و مونتاژشدههای شرکت مرتب خودرو هستند. این خودروها که در نمونههای انگلیسی و اسپانیایی موجودند، خودروهایی مناسب برای تردد در گل، برف و راههای خاکی بوده اما بهخاطر سرعت نهایی پایین، چندان برای آفرودهای بینشهری و طولانی و همچنین رملنوردی، مناسب نیستند. این خودرو به دلیل بهرهگیری از بدنهای آلومینیومی، کمتر دچار پوسیدگی میشود و نقطه ضعف آن در بریدن پلوسهای عقب است.این دیفندرها به دلیل عرض محوری کم در شیبهای جانبی شدید ممکن است خیلی راحت واژگون شوند و البته این نکته را نیز نباید از فهرست مزایای آن حذف کرد که دارای استهلاک پایینی است. قطعات آن فراوان و نسبتا ارزان است اما با داشتن موتور کم حجم، چندان کم مصرف نیست. قیمت نمونههای مختلف آن حدود 4 تا 9 میلیون تومان بسته به تمیزی و مشخصات دیگرش است که با توجه به تواناییهایش قیمت مناسبی نیز هست. میتوان یکی از زیرمجموعههای این خودرو را نمونههای قدیمی پاژن دانست که جز مدل بالاتر و کمی امکانات و طراحی بهتر، چندان فرقی با لندروور ندارد و به گفته بسیاری از قدیمیهای این رشته، انتخاب لندروور برای رانندگی آفرود، عاقلانهتر است. تفاوتهای بسیاری بین دیفرانسیل، سیستم تعلیق، گیربکس و موتور مدلهای تا سال 69، 70 تا 74 و 75 به بعد وجود دارد. برای مثال سیستم تعلیق لندروور در مدلهای تولیدشده تا سال 69 فنرهای شمش با کمکهای روغنی بود. از نظر کیفیت ساخت لندروورهای مدل 70 تا 74 نسبت به دیگر مدلها برتری دارند چرا که از شاسی نسل اول بهره میبرند و در عین حال گیربکس آنها با موتور سانتانا هماهنگی بسیاری خوبی دارد. در صورت یافتن مدل 71 با قیمت مناسب به هیچ وجه برای خرید شک نکنید چرا که این مدلها عمدتا مونتاژ خارج از ایران و با کیفیت هستند اما در کل اگر به دنبال یک لندروور زیبا هستید، بدون تحقیق به دنبال لندروورهای دهه 60 پارسخودرو بروید. گرانترین رنگ این لندروور نیز آبی آسمانی است. از جمله مزایای لندروور میتوان به بدنه آلومینیومی که پوسیده نمیشود، اشاره کرد. موتور و گیربکس این خودرو آنچنان هماهنگ هستند که در هیچ خودرو آفرود دیگری چنین هماهنگی به چشم نمیخورد. موتور این خودرو بهرغم قدرت بالا نسبت به رقبا مصرف بهتری دارد. زیربندی این خودرو نیز نسبت به بسیاری از دیگر رقبا مستحکمتر است. با این حال از برخی اشکالات و معایب مهم این خودرو نیز نمیتوان گذشت. بدنه آلومینیومی این خودرو هر چند پوسیده نمیشود اما در صورت ضربه خوردن تغییر شکل میدهد و هر صافکاری از پس درست کردن آن برنمیآید. سرسیلندر آن بهراحتی ترک برمیدارد لذا رانندگی در حالت تختگاز با این خودرو را باید فراموش کرد. درها و پنجرهها به خوبی بسته نمیشوند و در هر هوایی، صدا و سرما و گرما به راحتی به اتاق نفوذ پیدا میکند. بخاری کوچک خودرو در برابر حجم اتاق چندان پاسخگو نیست.
جیپ آهو
اولین شاسیبلند لوکس دنیا با نام واگونیر که در ایران آهو نام گرفت؛ خودرویی جادار، خانوادگی، نرم و نسبتا کممصرف، با لوازم فراوان و تا حدودی ارزان، محکم و ایمن با پوسیدگی کم که ناشی از ورق محکم و ضخیم آن به خاطر آمریکاییبودنش است. این خودرو مناسب برای برف، خاک و مسیرهای طولانی است و در رمل یکی از برترینها به حساب میآید، هر چند که چندان برای مسیرهای گلی و شیب زیاد، به خاطر وزن زیادش، مناسب نیست. این خودرو را میتوان از حدود 5 تا 16 میلیون تومان بسته به تمیزی و عملیاتی بودنش پیدا کرد. جیپ آهو در مدلهای قدیمی به نام آمریکایی و جدیدتر به نام کانادایی موجود است. از جمله مزایای آهو میتوان به جاداری اتاق، گیربکس و موتور مناسب و سواری نرم اشاره کرد. معایب این خودرو شامل استهلاک بالا، ترک برداشتن سیلندرها، وزن زیاد و مصرف بسیار بالا میشود.
جیپ CJ
جیپهای CJ موجود در ایران عمدتا از اتاق 5 (انواع مختلف آن شامل صحرا، شهباز و...) یا از اتاق 7 یعنی نمونه رنگید و تعداد محدودی از اتاق 8 یعنی مدل گلدن ایگل هستند. با توجه به اینکه اتاق 7 و 8 با ظاهر سالم و تمیز معمولا بالای 30 میلیون تومان معامله میشوند، در این لیست جای نمیگیرند. اما شهباز، صحرا و حتی KM را میتوان را در یک جمعبندی کلی به عنوان خودرویی نسبتا زودچپ در شیبهای شدید جانبی، کماستهلاک، با لوازم فراوان و حدودا ارزان، قابلیت شیبنوردی خوب و مناسب برای برف و گل، با پوسیدگی کم و نرمی مناسب در نظر گرفت که با قیمتهای زیر 12 میلیون تومان، رقیب اصلی لندروور به حساب میآیند. البته قدرت و کارایی یک نمونه 6 سیلندر شهباز، با یک جیپ صحرا یا KM چندان قابل قیاس نیست.
تویوتا لندکروزر سریهای 40، 55 و 60
این سری از لندکروزرها به خاطر داشتن موتورهایی به نام 2f به همین نام نیز شهره شدند. البته از این بین سری 55 را به خاطر کم بودن تعداد آن در نظر نمیگیریم و همچنین سری 60 مدلهای 3f نیز به علت قیمت بالایشان از لیست ما حذف میشوند.
اما نمونههای سری 40 و 60 با موتورهای 4200 سیسی، از قدرت بسیار بالا با مصرف سوخت زیاد برخوردارند که این خودرو را تقریبا در هر راهی به یک قهرمان تبدیل میکند. البته لوازم آنها با وجود فراوان بودن از رقبای آمریکاییشان گرانتر بوده ولی در کل دارای استهلاک پایینی هستند.
جدا از نمونههای سری 40 اتاق کوچک که به کالسکه معروف و خودرویی نسبتا زود چپ هستند، برای هر راهی از جمله مسیرهای گل، برف، رمل و شیب کارایی بالایی دارند. در این بین فقط سری 60 معروف به استیشن یا همان فرماندهی مناسب برای مسیرهای طولانی هستند. قیمت این خودروها در حدود 8 تا 20 میلیون برای نمونههای کالسکه و 8 تا 23 میلیون تومان برای استیشن دیده میشود.
چروکی چیف
چروکی چیف در واقع با داشتن اشتراکات فراوانی با جیپ آهو خصوصا در نمونههای 6 سیلندر شبیه به آهوهای آمریکایی، اما تفاوتهای بسیاری نیز با آن دارد. این خودرو در هر دو نمونه 6 و 8 سیلندر، از موتوری پر قدرت با شتاب بالا و مصرف مناسب برخوردار است. با وجود فنربندی شمش، نرمی آن در کنار داشتن فرمان بسیار نرم، هیچ آثاری از خستگی در وجود شما حتی در مسیرهای طولانی و سخت نمایان نخواهد کرد. ضمن اینکه در کنار داشتن یک بخاری پر قدرت از کولر فابریک نیز بهرهمند است که امتیاز بزرگی به شمار میرود. این خودرو که در بین رقبایش ارزش کلاسیکی نیز دارد، برای مسیرهای خاکی و برف و سنگلاخ مناسب بوده و به علت داشتن عرض محوری زیاد و دور بالای موتور، میتوان آن را سلطان رملنوردی در بین رقبایش دانست. قیمت نمونههای مختلف آن بسته به تمیزی، سلامت و 6 یا 8 سیلندر بودن از 16 تا بالای 30 میلیون تومان است. این خودرو در کنار بلیزر دارای بیشترین عرض محوری است که آن را برای مسیرهای تپه ماهور مناسب میکند اما از طرفی دارای زاویه فرار مناسبی نیست.
رنجروور
این خودرو در هر مدلی همیشه یکی از بهترین آفرودرهای دنیا بوده است. به واسطه وزن کم، موتور حجیم خورجینی و دور بالا در کنار فنر بندی لول، برای هر مسیری مناسب است و میتوان آن را در صورت امکان بهرهگیری از حداکثرخصوصیات فنی و قدرتی آن، یکی از برترینهای این لیست دانست. لوازم یدکی آن گران و کمیاب بوده و معمولا دیر خراب میشود ضمن اینکه مصرف مناسبی داشته و خودرویی بی صدا و نرم است. رنجروور در هر نسلی یکی از لوکسترینهای زمان خود بوده که این خصوصیت شامل نمونههای موجود در ایران نیز میشود. قیمت نمونههای مختلف آن معمولا از زیر 10 میلیون تا زیر 20 میلیون تومان متغیر است.
شورولت بلیزر
این خودرو یک آفرودر قلدر، خانوادگی، جادار، کماستهلاک، با لوازم کم اما نهچندان گران است که در 2 نمونه جعبه دندههای خودکار و دستی موجود است. به علت وزن زیاد چندان مناسب شیبرویهای شدید نیست اما خودرویی است که ارزش کلاسیکی نیز دارد. در کل بلیزر با وجود پیشرانههای پر قدرت 6 و 8 سیلندر، چندان مناسب آفرود نیست که یکی از مهمترین علتهای آن ابعاد بزرگش است که در مسیرهای جنگلی مشکلاتی ایجاد میکند. قیمت نمونههای مختلف از زیر 10 میلیون تومان تا زیر 30 میلیون در نمونههای بسیار سالم آن است.
نیسان پاترول
یکی از شاسیبلندهای تولید داخل که طرفداران زیادی داشته و دارد، نسل سوم نیسان پاترول است. این خودرو در 2 مدل 2 و 4 در با پیشرانههای 4 و 6 سیلندر در هر دو گونه موجود است. پاترول خودرویی خشک است که از نظر پوسیدگی استعداد زیادی دارد. گیربکس و دیفرانسیل فوقالعاده قوی دارد که به همین علت کمتر خراب میشود. سیستم تهویه خوبی دارد اما بزرگترین ضعفش در سرسیلندر بوده که با جوش آوردن میتواند خرج زیادی برای راننده ایجاد کند. میتوان از آن به عنوان یک خودرو خانوادگی و همچنین برای تورهای چندروزه و مسیرهای بلند نیز بهره گرفت. این خودرو برای شیبنوردی به خاطر وزن زیادش چندان مناسب نیست اما در گل و برف عملکرد قابل قبولی دارد ضمن اینکه در مدلهای قدیمی به طور فابریک فرمان هیدرولیک وجود ندارد. قیمت مدلهای مختلف این خودرو از 8 میلیون تا بالای 30 میلیون متغیر است.