اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سرنوشت مبهم جایگزین پیکان

زمانی که خط تولید پیکان متوقف شد و این خودرو به موزه تاریخ پیوست، مردم ایران ماهها بود که دلخوش به جایگزینی خودرویی با ظاهری کاملا متفاوت با پیکان شده بودند که مسئولان وقت، آن را "پلتفرم ال90" معرفی کردند.

این خودرو که زمان عقد قرارداد با شرکت رنو،6 هزار و 750 یورو قیمت گذاری شده بود،با یوروی کمتر از 1000 تومان آن زمان، نظرهای بسیاری را به خود جلب کرد و...

حال، پس از گذشت چند سال و فراز و نشیب هایی که در جریان قرارداد آن به وجود آمد،مسئولان صنعت خودروی کشور اعلام می کنند:"ال90 جایگزین پیکان نیست" و این امید نیز همچون هزاران امید دیگری که مردم ایران را چند صباحی به خود مشغول کرده است،رنگ می بازد.

جالب این که در این میان رسانه ها مقصر بزرگنمایی این خودرو شناخته می شوند؛حال آن کهزمان انعقاد قرارداد، همین رسانه ها بودند که سوالات بسیاری را برای روشن ساختن ذهن مردم و آگاهی آنها از جریان واقعی انعقاد قرارداد مطرح می کردند و بعضا هم مورد انتقاد قرار می گرفتند که: آیا راضی به ادامه تولید پیکان هستید؟!

با این همه،نمایش اولین خودرو ال90 ساخت داخل - تندر90 واقعی - در نمایشگاه قطعات و مجموعه های خودرو که 4 تا 7 بهمن ماه برگزار شد، چشم های بسیاری را دوباره به این خودرو معطوف کرد.

وزیر صنایع و معادن در جریان بازدید از این نمایشگاه، در میان قطعه سازانی که با افتخار از تولید قطعات ال90 یاد می کردند و سعی داشتند تا وزیر را به بازدید از غرفه های خود دعوت کنند،به خبرنگاران گفت:ال90 خودرویی در حد متوسط استانداردهای روز دنیاست و نه یک موهبت است و نه یک مصیبت.وی در پاسخ به این که،آیا این خودرو جایگزین پیکان خواهد بود، اظهار داشت:خیر.سمند رقیب خوبی برای این خودروست و ورود ال90 به بازار،حق انتخاب مردم را بالا خواهد برد!

در حالی که چندی پیش شرکت پارس خودرو اجازه تولید انبوه این خودرو را از رنو دریافت کرده و اعلام کرده بود تا پایان سال 2 هزار دستگاه آن را تولید خواهد کرد،مدیر عامل ایران خودرو، دیگر طرف این قرارداد پر فراز و نشیب صنعت خودروی کشور، عنوان کرد:هنوز وضعیت تولید ال90 در ایران خودرو مشخص نیست وما برای جایگزینی پیکان،خودروی چینی "چری" را که قیمت آن حدود 6 میلیون تومان است، از نیمه دوم 86 وارد بازار خواهیم کرد.

این در حالی است که به قول مسئولان،حدود 60 درصد ال90 ساخت داخل است و این یعنی درگیری تعداد زیادی از قطعه سازان کشور در این قرارداد.

از سوی دیگر،مدیر عامل مگاموتور،از تولید 80 هزار موتور تندر90 در سال آینده خبر می دهد و می افزاید:ساخت داخل این موتور در شهریور ماه به 50 درصد خواهد رسید.

به این ترتیب، به نظر می رسد که تولید این خودرو در سال جاری، تنها از سوی پارس خودرو و سایپا دنبال شود و ایران خودرو برنامه های دیگر خود را پیش گیرد.

به گفته کارشناسان،سهم رنو در این قرارداد تنها نقشه های تولیدی بوده در حالی که ایران سرمایه زیادی را وارد این قرارداد کرده است.

با این وصف،سهم ایران و تلاش های چندساله قطعه سازان به کجا خواهد انجامید؟


شرکت‌ رنو و تلاش‌ برای‌ تولید خودروی‌ ارزان‌ قیمت‌ تر از لوگان

توجه‌ به‌ فشرده‌ تر شدن‌ بازار خودرو در جهان‌ و ورود خودروهای‌ ارزان‌ قیمت‌ چینی‌ و هندی‌ به‌ بازارها ، شرکت‌ رنو در نظر دارد برای‌ افزایش‌ توان‌ رقابتی‌ در جهان‌ خودرو ، خودروی‌ لوگانی‌ تولید کند که‌ ارزانتر از نوع‌ موجود باشد.‌

مدیر اجرایی‌ شرکت‌ رنو اعلام کرد‌ صنعت‌ خودروسازی‌ فرانسه‌ ، پارسال‌ توانست‌ به‌ اهداف‌ خود برسد و در این‌ میان‌ ، فروش‌ بسیار خوب‌ لوگان‌ ، عامل‌ مهمی‌ بود‌ .

شرکت‌ رنو برای‌ دست‌ یابی‌ به‌ بازار خودروهای‌ ارزان‌ قیمت ، با شرکت‌ تویوتا از ژاپن‌ ، تاتای‌ هند و هیوندای‌ کره‌ جنوبی‌ که‌ تولید کننده‌ خودروهای‌ ارزان‌ هستند ، در رقابت‌ است‌‌ .

کاتسواکی‌ واتانابه‌، مدیرعامل‌ شرکت‌ تویوتا ، ماه‌ گذشته‌ گفته‌ بود این‌ شرکت‌ به‌ دنبال‌ تولید خودروهای‌ ارزان‌ قیمت‌ است‌ و علاوه‌ بر طراحی‌ ، به‌ تولید وسایل‌ و مواد ارزان‌ قیمت‌ نیز فکر می‌ کند‌.

رسانه‌ های‌ ژاپن‌ نیز گزارش‌ داده‌ اند که‌ تویوتا در سال‌ دو هزار و ده‌ میلادی‌ ، به‌ تولید خودروهایی‌ به‌ قیمت‌ شش‌ هزار و پانصد دلار مشغول‌ خواهد شد‌.

مدیر اجرایی‌ شرکت‌ رنو گفت:‌ با توجه‌ به‌ معیارهای‌ ایمنی‌ متفاوت‌ در کشورهای‌ جهان‌ ، قیمت‌ لوگان‌ تولیدی‌ بین‌ دو تا چهار هزار یورو خواهد بود. ‌

پیش‌ از این‌ گفته‌ می‌ شد بهای‌ لوگان‌ پنج‌ هزار دلار خواهد بود اما هم‌ اکنون‌ ، این‌ خودرو بین‌ هفت‌ تا ده‌ هزار یورو ، به‌ فروش‌ می‌ رسد.‌
لوگان‌ در کشورهای‌ رومانی‌ ، روسیه‌، مغرب‌ و کلمبیا تولید می‌ شود و امسال‌ نیز تولید آن‌ در هند، ایران‌ و برزیل‌ آغاز شده‌ است.

گشایش‌ خط تولید نخستین‌ موتور پایه‌ گازسوز جهان‌ در ایران‌

خط تولید نخستین‌ موتور پایه‌ گازسوز جهان‌ موتور ملی‌ شنبه‌ ‌21‌ بهمن‌ با حضور مقامات‌ بلندپایه‌ کشور گشایش‌ می‌ یابد.‌
به‌ گزارش‌ مدیریت‌ ارتباطات‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو ،خانواده‌ موتور ملی‌ ‌7‌‌‌ با سه‌ موتور ‌1700‌ سی‌ سی‌ ،‌1400‌ سی‌ سی‌ و ‌1700‌ سی‌ سی‌ ‌‌طراحی‌ و ساخته‌ می‌ شود‌.
همچنین‌ در مرحله‌ نخست‌ با همکاری‌ مشترک‌ یک‌ شرکت‌ تحقیقاتی‌ اروپایی‌ و در مراحل‌ بعدی‌ با بهره‌ مندی‌ از دانش‌ فنی‌ کارشناسان‌ ایرانی‌ موتور ‌1400‌ سی‌ سی‌ در داخل‌ کشور طراحی‌ و تولید خواهد شد.‌
برپایه‌ این‌ گزارش‌، ایران‌ خودرو با سرمایه‌ گذاری‌ ‌650‌ میلیارد ریالی‌ بر روی‌ طراحی‌ موتور ملی‌، درصدد کاهش‌ وابستگی‌، کسب‌ استقلال‌ و کاستن‌ از هزینه‌ های‌ ارزی‌ تحمیل‌ شده‌ بر صنعت‌ کشور است‌‌.
براساس‌ برنامه‌ تولید ایران‌ خودرو در سال‌ آینده‌ ‌50‌ هزار دستگاه‌ سمند با موتورهای‌ ملی‌ تولید می‌ شود که‌ در مراحل‌ بعدی‌ به‌ تدریج‌ این‌ میزان‌ به‌ ‌200‌ هزار دستگاه‌ می‌ رسد.‌
باتوجه‌ به‌ اینکه‌ هم‌ اکنون‌ ‌13‌ کشور جهان‌ مجهز به‌ سیستم‌ دوگانه‌ سوز هستند، ‌12‌ درصد از محصولات‌ برای‌ صادرات‌ اختصاص‌ خواهد یافت‌‌ .

استارت موفق سوبارو

:سران کمپانی سوبارو از اینکه رکورد فروش در ماه ژانویه را شکسته اند احساس خوبی دارند.خوبی دارند .

به گزارش خبرخودرو ، در خبر آمده است که کمپانی سوبارو در ماه ژانویه 2007 موفق به فروش 074/12 دستگاه خودرو در بازار آمریکای شمالی شده که این رقم نسبت به سال قبل بهتر است .

در عین حال از بازار ژاپن هم خبر می رسد که محصولات سوبارو به خصوص مدلهای ایمپرزاWRX و STI با اقبال بیشتری نسبت به گذشته مواجه شده اند .

بر همین مبنا آنتونی گراتزیانو یکی از مدیران منطقه ای سوبارو در این باره گفته است : " ما از به دست آمدن رکورد جدید در ماه ژانویه خوشحال هستیم . این یک شروع خوب برای سوبارو در سال جاری محسوب می شود ."

در همین حال کارشناسان بازار از افزایش 11 درصدی فروش در بازار ژاپن خبر می دهند .

ظاهرا علاقه روز افزون جوانان ژاپنی برای خرید خودروهای اسپرتی و پرقدرت آنها را مجاب به خریداری مدل پرتحرک و مشهور ایمپرزا WRX کرده است .

دومین نمایشگاه خودرو و نیرو محرکه کرمان

دومین نمایشگاه خودرو و نیروی محرکه کرمان با حضور رئوفی نژاد استاندار کرمان گشایش یافت .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، در این نمایشگاه که در فضای حدود 4000 متر مربع می باشد ، 20 شرکت خودروساز و صنایع مرتبط حضور یافته اند که سایپا با 1200 متر مربع فضا بزرگترین غرفه را بخود اختصاص داده است.

طوسی مقدم مدیر عامل شرکت نمایشگاه های بین المللی کرمان گفت :هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه خودرو در استان کرمان این است که مردم این منطقه مانندسایر هموطنان مقایسه محصولات مختلف را از نزدیک داشته و همچنین با خودروسازان و مسئولان این صنعت بتوانند ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی ضمن تقدیر از خودروسازان در این نمایشگاه از شرکت سایپا به علت اهتمام به نمایشگاه های استانی تشکر کرد و این شرکت را به لحاظ کمیت ،تنوع ،کیفیت و مشتری مداری نمونه و الگویی در خودروسازی کشور خواند و افزود : انصافا در سال های اخیر پیشرفتهای صنعت خودرو موجب مباهات کشور می باشد و در این میان سهم شرکت سایپا بیشتر بوده اند که حضور آنها در این نمایشگاه دلیلی دیگر به فرهنگ مشتری مداری در این شرکت است.

همچنین استاندار کرمان طی سخنانی کوتاه گفت :ما در حال برنامه ریزی هستیم تا این نمایشگاه در سال آینده در فضای بهتر و در وسعت 200 هکتار برگزار کنیم تا ابهت صنعت خودرو بیشتر نمایانده شود.

رئوفی نژاد افزود : پس از تهران ،شهر بم به عنوان دومین قطب خودروسازی مطرح خواهد شد و در آینده ای نزدیک از این قطب خبرهای زیادی خواهیم داشت.

لازم به ذکر است مسئولان گروه ایران خودرو در اعتراض نسبت به اختصاص فضای بیشتر به شرکت سایپا از سوی نمایشگاه بین المللی کرمان از حضور در غرفه خود سر باز زدند و تنها شرکت ایران خودرودیزل در این نمایشگاه حضور دارد.

این نمایشگاه از تاریخ 18 تا 24 بهمن برقرار است.

تولید 150 هزار دستگاه خودروی تندر در پارس خودرو

ر سال آینده ظرفیت تولید خودروی ال 90 در پارس خودرو به 90 هزار دستگاه خواهد رسید و ظرفیت نهایی تا سال 87 تحقق می یابد.

به گزارش خبرخودرو ، به گفته مدیر عامل پارس خودرو ، تولید انبوه ال 90 ، در خط پارس خودرو از 15 بهمن به مناسبت ایام دهه فجر شروع شده و عرضه تندر به بازار از 15 اسفند آغاز می شود.

وی با اشاره به بحث های مطرح شده در خصوص تاخیر در تولید تندر گفت : برنامه ریزی برای تولید بر اساس استاندارد شرکت رنو انجام می شود و آمادگی برای تولید با سرعت بیشتری در پارس خودرو وجود دارد.

خودرو غزال‌ ایرانی‌ رتبه‌ دوم‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ را کسب‌ کرد

نخستین‌ خودرو خورشیدی‌ غزال‌ ساخت‌ ایران‌ خودرو رتبه‌ دوم‌ بیستمین‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ را در بخش‌ پژوهش‌ و توسعه‌ کسب‌ کرد‌.

به گزارش خبرخودرو ، مسئول‌ اجرایی‌ ساخت‌ خودرو غزال‌ دراین‌ خصوص‌ گفت‌ :‌ خودرو خورشیدی‌ غزال‌ توسط ‌8‌ نفر از دانشجویان‌ و استادان‌ گروه‌ مهندسی‌ مکانیک‌ دانشکده‌ فنی‌ دانشکده‌ فنی‌ دانشگاه‌ تهران‌ طراحی‌ و کارهای‌ تحقیقاتی‌ و اجرایی‌ این‌ طرح‌ با حمایت‌ ایران‌ خودرو آغاز و در مرکز طراحی‌ و توسعه‌ محصولات‌ جدید ایران‌ خودرو ساخته‌ شد .‌

محمد همتی‌ با اشاره‌ به‌ حمایت‌ های‌ ایران‌ خودرو برای‌ تحقق‌ ایده‌ ساخت‌ خودرو خورشیدی‌ غزال‌ گفت‌ ‌: حمایت‌ های‌ این‌ شرکت‌ بزرگ‌ صنعتی‌ از طرح‌ ها و ایده‌ های‌ نخبگان‌ ایرانی‌ همچنان‌ ادامه‌ دارد. ‌

همتی‌ هزینه‌ ساخت‌ این‌ خودرو را ‌1200‌ میلیون‌ ریال‌ اعلام‌ کرد و گفت‌ ‌: از این‌ میزان‌ ایران‌ خودرو ‌85‌ درصد هزینه‌ ساخت‌ این‌ خودرو را تامین‌ کرده‌ است‌ .

مدیر اجرایی‌ ساخت‌ خودرو غزال‌ این‌ خودرو را نمونه‌ بارزی‌ از تعامل‌ بین‌ صنعت‌ و دانشگاه‌ اعلام‌ کرد وگفت‌ :‌ اگر حمایت‌ های‌ معنوی‌ و مالی‌ ایران‌ خودرو نبود غزال‌ متولد نمی‌ شد. ‌

همتی‌ گفت‌ :‌ در صورت‌ تامین‌ سرمایه‌ گذاری‌ های‌ لازم‌ خودرو تجاری‌ خورشیدی‌ ایران‌ در ‌10‌ سال‌ اینده‌ وارد بازار می‌ شود‌.

وی‌ با بیان‌ اینکه‌ در ساخت‌ این‌ خودرو کپی‌ برداری‌ از هیچ‌ خودرو خورشیدی‌ در جهان‌ نشده‌ است‌ افزود‌: غزال‌ ایرانی‌ خودرو تک‌ سرنشین‌ به‌ طول‌ پنج‌ متر عرض‌ ‌1‌/‌8‌ متر و ارتفاع‌ یک‌ متر از سطح‌ زمین‌ است‌ که‌ برای‌ حرکت‌ با سرعت‌ بیش‌ از ‌100‌ کیلومتر درساعت‌ طراحی‌ شده‌ است.‌‌

این‌ عضو تیم‌ هشت‌ نفره‌ طراحی‌ خودرو غزال‌ به‌ دیگر مشخصات‌ ان‌ اشاره‌ کرد و گفت‌ ‌این‌ خودرو دارای‌ یک‌ چرخ‌ در عقب‌ و دو چرخ‌ در جلو است‌ و چرخ‌ عقب‌ چرخ‌ متحرک‌ است‌. ‌

همتی‌ ادامه‌ داد: سطوح‌ بالایی‌ خودرو تماما از سلول‌ های‌ خورشیدی‌ دارای‌ بازده‌ بالا به‌ مساحت‌ ‌8‌/‌5‌ متر مربع پوشیده‌ است‌ و انرژی‌ خورشیدی‌ از طریق‌ سلول‌ ها جذب‌ و در باتری‌ ها قبل‌ از شارژ از نوع‌ لیتیم‌ و پلیمر داخل‌ خودرو ذخیره‌ می‌ شود‌.

همتی‌ گفت‌ ‌انرژی‌ موتور الکتریکی‌ تعبیه‌ شده‌ داخل‌ رینگ‌ چرخ‌ عقب‌ خودرو را به‌ حرکت‌ در می‌ اورد و جنس‌ بدنه‌ و شاسی‌ این‌ خودرو به‌ نحوی‌ انتخاب‌ شده‌ است‌ که‌ ضمن‌ مقاومت‌ بالا دارای‌ وزن‌ کمی‌ است‌ و طوری‌ که‌ وزن‌ نهایی‌ خودرو کمتر از ‌250‌ کیلوگرم‌ خواهد بود‌.

در بیستمین‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ از اعضای‌ تیم‌ طراحی‌ و ساخت‌ اولین‌ خودرو خورشیدی‌ ایران‌ در خاورمیانه‌ به‌ نام‌ غزال‌ در سالن‌ اجلاس‌ سران‌ کشورهای‌ اسلامی‌ در ‌17‌ بهمن‌ ماه‌ تقدیر خواهد شد.‌

ساخت‌ این‌ خودرو ‌12‌ ماه‌ طول‌ کشید و غزال‌ در مسابقات‌ بین‌ المللی‌ تایوان‌ رتبه‌ هشتم‌ را به‌ دست‌ آورد‌ .

همکاری احتمالی رولزرویس و هوندا

اهالی شمال غرب اوهایو در آمریکا امیدوارند که خط تولید جدید هوندا در این بخش راه اندازی شود.

سال قبل هوندا اعلام کرد که قصد دارد در وانورت اوهایو خط تولید جدیدی راه اندازی کند اما هنوز این واحد عملیاتی نشده است.

در عین حال یک پیشنهاد جدید می تواند تاثیر زیادی بر عزم ژاپنی ها بگذارد.

از انگلستان خبر می رسد که رولزرویس قصد دارد در اوهایو یا یکی از شهرهای جورجیا ، ایندیانا ، می سی سی پی و یا کارولینای جنوبی سرمایه گذاری کند.

نکته مهم اینجاست که شاید رولز رویس بخواهد از خط مونتاژ هوندا در اوهایو استفاده کند و به این ترتیب اراده ژاپنی ها برای راه اندازی هر چه سریع تر این خط شکل بگیرد.