اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

تناقض گویی درباره ال - 90

بی توجهی وزارت صنایع و معادن و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به خودرو ال – 90 و سرمایه گذاری چندین میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا بر روی این پروژه موجب شده است که نه تنها این طرح بزرگ با کندی و توقفات پی در پی پیش برود بلکه فرصتی ایجاد کرده که حمیدرضا کاتوزیان موافق و مخالف ( از شگفتی های روزگار) الحاقیه پروژه ال90 به سخنان متناقض خود در این مورد ادامه بدهد.

کاتوزیان نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس که در زمان رئیس سابق سازمان گسترش مدام بر طبل مخالفت با پروژه می کوبید در زمان امضای الحاقیه در دوره ریاست فعلی سازمان در مراسم امضای الحاقیه حضور داشت و در تمام مدت مراسم لبخند بر لب بطور غیر مستقیم امضای الحاقیه ال 90 را نتیجه مخالفت با قرارداد اصلی ال 90 می دانست .

وی در این خصوص گفته بود که از مهمترین شروط ایران در خصوص قرارداد ال 90 صادرات 20 درصدی خودروی تولید شده در ایران بود که فرانسوی ها آن را پذیرفتند. بر همین اساس مجلس شورای اسلامی ،هم برای اجرایی شدن این قرارداد دیگر ممانعتی ندارد .
اما در اظهار نظر بعدی به یکباره در تغییر عقیده ای 180 درجه ای گفت : در الحاقیه با کمال تاسف شرکت فرانسوی تلاش می کند سر طرف ایرانی کلاه بگذارد و در جدیدترین اظهار نظر گفته است " من از ابتدا نسبت به تعیین قیمت ال 90 با ارز یورو انتقاد داشتم .

این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس با کار کارشناسی مواد الحاقیه را پیشنهاد داده و ایشان خود پیگیر این پیشنهاد بودند.

چرا اکنون در آستانه تولید انبوه این خودرو به یکباره تمام آن کار کارشناسی مرکز پ‍ژوهش های مجلس و حمایت ایشان رنگ باخت و قرارداد الحاقیه از تامین کننده منافع ملی ایران ،خودروسازان و قطعه سازان به کلاه فرانسویان بر سر طرف ایرانی (سازمان گسترش)مبدل شده است و چرا در دهها اظهار نظر خود راجع به ال 90 به موضوع قیمت بر اساس یورو اعتراض نکردید و اگر اعتراض کرده اید چرا برای گنجاندن نظر خود در الحاقیه پافشاری نکرده اید؟

آیا شایسته است که نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پس از چند ماه پی به نقایص عمده یکی از مهمترین قراردادهای صنعتی ایران ببرد؟

آیا نزدیک شدن زمان تولید ال 90 و در خطر افتادن منافع برخی افراد داخلی و خارجی در این موضع گیری نقش ندارد؟ اگر چنین است چرا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران چنین قرارداد و پروژه مهمی را جدی نمی گیرد؟ گویا سازمان طبق گزارشهای درج شده در یک سایت به جای تلاش برای پیشبرد امور نوسازی صنعتی کشور به نوسازی دفاتر شرکتهای تحت پوشش بیشتر اهمیت می دهد.

البته اخیرا کاتوزیان با مطرح کردن پیاپی موضوع آتش سوزی پژو 405 انگشت اتهام را متوجه بزرگترین خوردروساز ایران و خاورمیانه گذاشته و برای چندمین بار بر این موضوع اصرار نموده است .

خاطر نشان می شود چهار الحاقیه قرار داد ال 90 در سوم خرداد ماه سال جاری با حضور طهماسبی وزیر صنایع و معادن ،کاتوزیان نائب رئیس کمسیون صنایع و معادن مجلس و توسط گراد دیتور درت ( معاون شرکت رنو ) از طرف رنو و مهندس مفیدی ( رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ) از طرف ایران امضا شد.

مرتضی امینی

تولید نمونه‌ موتور ‌1400‌ سی‌ سی‌ پایه‌ گاز سوز درایران‌ خودرو

 نخستین‌ نمونه‌ های‌ موتور ‌1400‌ سی‌ سی‌ به‌ نام‌ ای‌ اف‌ ‌4‌ از خانواده‌ موتور ملی‌ ایران‌ در شرکت‌ تحقیق‌ طراحی‌ و تولید موتور ایران‌ خودرو ساخته‌ شد.‌

امیر عباس‌ حسینی‌ مدیر تامین‌ قطعات‌ موتور ملی‌ با بیان‌ این‌ مطلب‌ گفت‌ :‌ موتور ‌1400‌ سی‌ سی‌ خودروهای‌ سطح‌ پراید ‌206‌ و سمند ایکس‌ را تامین‌ می‌ کند‌.

حسینی‌ افزود‌ :مدیران‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو و سایپا در جلسه‌ ای‌ با حضور ریاست‌ جمهوری‌ متعهد شده‌ اند از این‌ طرح‌ حمایت‌ کنند و آن‌ را به‌ مرحله‌ تولید برسانند.

حسینی‌ گفت‌ ‌: ‌70‌ درصد مراحل‌ طراحی‌ و شبیه‌ سازی‌ و ‌95‌ درصد همه‌ آزمون‌ های‌ موتور ‌1400‌ سی‌ سی‌ پایه‌ گاز سوز توسط امکانات‌ و ظرفیت‌ های‌ ایجاد شده‌ در شرکت‌ اپیکو اجرا می‌ شود‌.

مدیر تامین‌ قطعات‌ موتور ملی‌ افزود : هزینه‌ ارزی‌ این‌ طرح‌ بسیار اندک‌ و اجرای‌ ان‌ کاملا منطبق‌ با سیاست‌ های‌ دولت‌ در چشم‌ انداز ‌20‌ ساله‌ است.

حسینی‌ افزود ‌: این‌ طرح‌ با ‌70‌ درصد ساخت‌ داخل‌ اغاز می‌ شود و سازندگان‌ ایرانی‌ فرصتی‌ پیدا می‌ کنند تا با همکاری‌ سازندگان‌ خارجی‌ با ارتقای‌ فناوری‌ برای‌ صادرات‌ قطعه‌ با مالکیت‌ ایران‌ اقدام‌ کنند‌ .

پراید بیشترین تقاضا را دریافت کرد

در بین چندین مدل خودرو که کمیته طرح جمع آوری خودروهای فرسوده برای جایگزینی با خودروهای فرسوده در سطح کشور معرفی کرده است، پراید با دریافت حدود 105 هزار تقاضا تاکنون بیشترین متقاضی را داشته است .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، کم مصرف بودن ،کیفیت مناسب ،خدمات پس از فروش گسترده و تعمیر و نگهداری ارزان، علت اصلی تمایل 105 هزار از هموطنان مالک خودروهای فرسوده برای جایگزینی خودرو خود با پراید است.

تاکنون حدود 30 هزار خودروی فرسوده جایگزین شده که حدود 18 هزار از آنها را سایپا با خودروی پراید و نیسان دو گانه سوز جایگزین کرده است .

با توجه به ظرفیت سازی در سایپا در صورت معرفی بانکها و مراکز اسقاط ،این شرکت می تواند روزانه 800 تا 1200 دستگاه خودروی نو دو گانه سوز را جایگزین خودروهای فرسوده نماید.

شرکت سایپا تاکنون حدود 64 هزار نفر از مالکان خودروهای فرسوده را به بانکها معرفی کرده است که بانکها از این تعداد پرونده 40 هزار نفر را به مراکز اسقاط ارسال و از این تعداد 18 هزار نفر موفق به طی مراحل مختلف و دریافت چک شده اند .

به علت کندی روند کار جایگزینی خودروهای فرسوده هم اکنون حدود 12هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز در پارکینگهای سایپا آماده تحویل به مشتریان طرح خودروهای فرسوده است که در صورت تامین اعتبار و معرفی بانکها و مراکز اسقاط سایپا حدود 115هزار خودروی فرسوده را در سال جاری با خودروهای نو جایگزین می کند.

سایپا با توجه به برنامه ریزی دقیق و آمادگی خود خودروی جایگزین حدود 95درصد افراد معرفی شده از بانکها را در همان روز تحویل مشتری می دهد.

تولید خودرو ارزان‌ قیمت‌ با شرکت‌ چری‌ چین‌ نهایی‌ میشود

مدیر عامل‌ ایران‌ خودرو با بیان‌ اینکه‌ تفاهمنامه‌ تولید خودرو ارزان‌ قیمت‌ با شرکت‌ چری‌ چین‌ تا اواسط اسفند امسال‌ نهایی‌ می‌ شود گفت‌:‌ ‌20‌ درصد از تولیدات‌ این‌ خودرو به‌ خارج‌ از کشور صادر خواهد شد‌.

منوچهر منطقی‌ خواستار توجه‌ ویژه‌ هیئت‌ های‌ اقتصادی‌ ایران‌ و چین‌ برای‌ تسریع در همکارها شد و گفت‌‌ : بدون‌ شک‌ حمایت‌ های‌ دو دولت‌ می‌ تواند مسیر را برای‌ سرعت‌ بخشیدن‌ به‌ این‌ همکاری‌ ها افزایش‌ دهد‌ .

منطقی‌ افزود :‌ ایران‌ خودرو در راهبرد جدید خود علاوه‌ بر همکاری‌ با شرکت‌ های‌ اروپایی‌ مذاکراتی‌ را با چینی‌ ها اغاز کرده‌ است‌ تا جایگاه‌ خود را در منطقه‌ خاورمیانه‌ حفظ کند‌.

مدیرعامل‌ ایران‌ خودرو در دیدار منصوری‌ سفیر ایران‌ در چین‌ گزارشی‌ از برنامه‌ ها و راهبردهای‌ این‌ شرکت‌ را برای‌ حضوری‌ فعال‌ در بازارهای‌ جهانی‌ ارائه‌ کرد و از برنامه‌ وزارت‌ صنایع و معادن‌ برای‌ صادرات‌ دو میلیارد دلار خودرو و هشت‌ میلیارد دلار قطعه‌ در ‌10‌ سال‌ آینده‌ خبر داد‌.

منوچهر منطقی‌ گفت‌ :‌ ایران‌ خودرو برای‌ تحقق‌ اهداف‌ این‌ وزارتخانه‌ برنامه‌ های‌ مدونی‌ را تهیه‌ کرده‌ و به‌ اجرا گذاشته‌ است‌‌

منطقی‌ افزود :‌ ایران‌ خودرو در نخستین‌ گام‌ برای‌ توسعه‌ فعالیت‌ های‌ خود در داخل‌ کشور از ظرفیت‌ های‌ بخش‌ خصوصی‌ در شرکت‌ ایران‌ خودرو تبریز استفاده‌ کرد و در اینده‌ نزدیک‌ نیز از سرمایه‌ گذاری‌ های‌ بخش‌ خصوصی‌ در سایر استان‌ ها بهره‌ می‌ برد‌.

منطقی‌ طراحی‌ مشترک‌ برای‌ تولید کامیون‌، امضای‌ تفاهم‌ نامه‌ برای‌ ساخت‌ خودروی‌ ارزان‌ قمیت‌ و استفاده‌ از بازار چین‌ برای‌ ارزان‌ سازی‌ قطعات‌ و تولید محصولی‌ ارزان‌ قیمت‌ را مهم‌ ترین‌ اهداف‌ ایران‌ خودرو برای‌ همکاری‌ با شرکت‌ های‌ چینی‌ اعلام‌ کرد‌.

کاهش‌ 23 درصدی‌ سود شرکت‌ نیسان‌

با وجود کاهش‌ ارزش‌ ین‌ ژاپن‌ در برابر دلار آمریکا در ماههای‌ اخیر، سود شرکت‌ خودروسازی‌ نیسان‌ در سه‌ ماه‌ سوم‌ سال‌ گذشته‌ کاهش‌ چشمگیری‌ داشت.‌‌

 سود نیسان‌ در سه‌ ماه‌ سوم‌ سال‌ گذشته‌ بیست‌ و سه‌ درصد کاهش‌ داشت‌ که‌ بیش‌ از پیش‌ بینی‌ و انتظار کارشناسان‌ بود.‌

کاهش‌ فروش‌ محصولات‌ این‌ شرکت‌ در آمریکا و افزایش‌ بهای‌ سوخت‌ از مهمترین‌ علل‌ کاهش‌ سود نیسان‌ بوده‌ است‌‌ .

این‌ مسئله‌ باعث‌ شد تا شرکت‌ نیسان‌ پیش‌ بینی‌ خود را از سود کل‌ سال‌ گذشته‌ ‌2006‌ با دوازده‌ درصد کاهش‌ شش‌ میلیارد و چهارصد میلیون‌ دلار اعلام‌ کند.‌


راهبرد ادغام در صنعت خودروسازی و گزینه های پیش روی ایران

صنعت خودرو ،تقریبا از بد و تولد در حال پیوستگی و یکپارچگی بوده است . اواخر دهه 1920 ،در حدود 270 شرکت خودرو سازی وجود داشت که بیشتر آنها متعلق به ایالات متحده آمریکا بودند،البته تا قبل از اینکه سه غول بزرگ خودروسازی آمریکا آنها را از صحنه خارج کنند. موارد متعدد ادغام صنایع خودروسازی اروپا ،موجب ایجاد حاشیه امنیت و سلامت اعجاب انگیزی برای این صنایع شده است. امروزه با رشد و پیشرفت بیشتر این صنعت ،شاهدیم که فقط هفت گروه بزرگ و سه گروه کوچک تر در این صنعت فعال هستند .

در سال 1987،مرحوم جیانی آنجلی (Gianni Angeli)که بیش از 30سال ،ریاست گروه فیات را بر عهده داشت ،پیش بینی کرد تا پایان دهه 1990تنها 12شرکت خودروسازی بزرگ در کل جهان باقی خواهد ماند ،حال می بینیم که او چندان هم اشتباه نکرده است . از نظر آمار و ارقام ،تنها شش گروه بزرگ یعنی جنرال موتورز ،تویوتا ،فورد ،رنو ،نیسان ،فولکس واگن و دایملر کرایسلر بیش از 70درصد از فروش جهانی خودروو لوازم یدکی آنها را در اختیاردارند.سه غول بزرگ خودروسازی آمریکا،طی سال های اخیر اقدام به اتحاد با تولید کنندگان اروپایی کردند و در نهایت به نتایج گوناگونی دست یافته اند .

به عنوان مثال بی ام و در سال 1994شرکت روور را از انگلستان خریداری کرد تا بتواند میزان خروجی و تولیدات خود را دو برابر یعنی به رقم یک میلیون دستگاه برساند و پس از آن خودرو لندرور را به عنوان یکی از محصولات جانبی خود بفروشد . اما از آنجایی که این شرکت ،در سنجش عمق و گستردگی مشکلات و نارسایی های شرکت روور،دچار اشتباه شده بود،نتوانست این نقشه را به طور کامل پیاده کند و شش سال پس از آن،همین شرکت روور توانست با خارج شدن از کنسرسیوم شاغلان و کارکنان میدلند بریتانیا ،یک خودروی کوچک را با موفقیت به تولید برساند ،خودرویی که در کارخانه قدیمی روور در آکسفورد تولید می شد.

این خودروی کوچک ،صرفا موفقیتی زود گذر به شمار می رفت و نتوانست جبران 5میلیارددلاری را که شرکت آلمانی "بی ام و"در حلقوم بیمار انگلیسی خود ریخته بود،جبران کند.اما همین خودروی کوچک توانست فروش شرکت "بی ام و "را در نیمه نخست امسال به یک میلیون افزایش دهد و میزان فروش این شرکت را برای اولین بار طی تاریخ ،بیش از میزان فروش مرسدس به جز کرایسلر برساند .

یکی از دلایل عقب افتادن مرسدس از قافله ،مدیریت عالی شرکت دایملر کرایسلر بود زیرا آنها عمده توجه خود را به م مشکلات قدیمی و خاص خود معطوف کرده بودند . هنگامی شرکت دایملر بنز در سال 1998 ادغام شد و اتحاد خود را با شرکت کرایسلر اعلام کرد ،روسای شرکت تابعه تویوتا در آمریکا ،تغییراتی در سطح دفتر مرکزی خود در حومه لس آنجلس ایجاد کردند. آنها برای این کار دلیل خوبی داشتندکه آلمانی ها به آن توجهی نداشتند و آن اینکه دشواری ها و مشکلات ناشی از ادغام دو شرکت در دو سوی اقیانوس اطلس می تواند تبعات و پیامدهای زیانباری برای کرایسلر ایجاد کند و در پی آن موجب تقویت رقبای خود شود .

با این همه ،بنا بر این آخرین گزارش ها که توسط یکی از شرکت های مشاوره ای معتبر در صنعت خودرو سازی ایالات متحده آمریکا تهیه شده است ،نشانه هایی به چشم می خورد که شرکت کرایسلر توانسته است طی دو سال اخیر گام های مثبت قابل توجهی بردارد و میزان کارآمدی خود را تا 16درصد افزایش دهد هر چند این رقم تا حد زیادی امیدواری کننده است اما باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که سال گذشته شرکت کرایسلر ،در ازای تولید هر دستگاه خودرو ،496دلار ضرر کرده است . این رقم 48 دلار ضرر برای شرکت فورد قابل مقایسه است .

حال بیایید به وضعیت شرکت جنرال موتورز از این منظر نگاهی بیندازیم ،تولید هر دستگاه خودرو برای این شرکت 178دلار سود در بردارد که این رقم برای همتایان ژاپنی این شرکت چون هوندا 1448دلار ،تویوتا 1742دلار ونیسان 2402دلار برای هر خودرو بوده است .

فیچ(fitch )که یکی از آژانس های معروف و بزرگ اعتبار سنجی است ،به شرکت دایملر کرایسلر نصیحت کرده است تا ماه مه ،اقدامی برای تقویت ارزش سهام شرکت خود انجام دهد.تحلیلگران انتظار دارند اگر شرکت دایملر کرایسلر به این صورت عمل کند ،قادر خواهد بود سود خالص خود را بیش از کسر مالیات از 596میلیون مارک (673میلیون دلار)گذشته به 3/7میلیارد مارک در سال 2006برساند .بنابر این به نظر می رسد که مزایای ناشی از ادغام دایملر بنز با کرایسلر ،در آینده نزدیک آشکار شود . استانداردی که مبنای تلاش برای ادغام و اتحاد در صنعت خودروسازی قرار گرفته است ،بهانه ای شد برای اجرای طرح ادغام تماشایی رنو و نیسان که بیشتر ادغامی مجازی و غیر واقعی بود تا اتحادی حقیقی ،هنگامی که گروه فرانسوی رنو اعلام کرد که تصمیم دارد 37درصد از سهام دومین شرکت بزرگ ژاپنی از نظر زیان دهی را خریداری کند،هیچ کس در ژاپن به مفید بودن این اقدام فکر نمی کرد .

رنسانس رنو اما طی دو سال ،مردی که منجی شرکت نیسان به شمار می رود یعنی ،شخصیتی فرانسوی –برزیلی به نام آقای گوسن (Chosn)توانست با تعطیل کردن کارخانه های زیان ده ژاپن و افزایش تولید خودروهای جذاب تر توسط مهندسان خلاق شرکت نیسان ،ضرر وزیان ده ژاپن و افزایش تولید خودروهای جذاب تر توسط مهندسان خلاق شرکت نیسان ،ضرر و زیان شرکت نیسان را تبدیل به سود و منفعت کند . آنچه بر همگان مسلم شده ،این است که شرکت نیسان شروع به کاستن از حجم بدهی های خود کرده و شرکت رنو نیز ارزش سهام خود را تا 44 درصد افزایش داده است .با این همه ،این دو شرکت ،همچنان دارای مشخصه های جداگانه خاص برای حفظ وفاداری و انگیزه بخشی به کارمندان هستند و بنا به گفته آقای گوسن ،از سوخت های متفاوتی برای به حرکت در آوردن موتور محرکه شرکت خود استفاده می کنند .

لویی شوایتزر( Louis Schwetizer )رئیس و مدیر اجرایی شرکت رنو ،معمار و طراح تحول و پیشرفت شرکت نیسان بود.شوایتزر از اواسط دهه 1990شرکت رنو به بخش خصوصی واگذار شد،به شرکت نیسان توجه کرد.وی پس از بررسی های جامعی که انجام داد دریافت که شرکت رنو بیش از حد به فرانسه و اروپای غربی وابسته است.

او می گوید :یکی از دلایل توجه من به نیسان این بود که این شرکت می توانست زمینه حضور بیشتر ما درر ژاپن و ایالات متحده را فراهم کند .بیش از این ،رنو دو بار از عدم فعالیت گسترده در بازار آمریکا ضربه خورده بود . شوایتزر میزان شانس موفقیت این طرح را حدود 90درصد می دانست ،در غیر این صورت چنین ریسکی انجام نمی داد و 5میلیارد دلارمعادل نیمی از سرمایه شرکت رنو را برای اتحاد با نیسان هزینه نمی کرد با این حال بسیاری از افراد فکر می کنند او دیوانه شده است . هم اکنون،شرکت های نیسان و رنو سعی در پیشبرد طرح ها و برنامه های مشترک خود در زمینه خودروسازی دارند و می خاهند کارخانه های خودروسازی مجزای خودرا از 40واحد در سال 2000به 10واحد در سال 2010کاهش دهند و با این کار ،راه را برای خرید مشترک که به گفته تحلیلگران کامرز بانک ( ‍Commerz Bank )موجب صرفه جویی 500میلیون دلاری در سال می شود ،بگشایند.

جالب است بدانیدکه امسال شرکت رنو،یک پنجم سود خود را از طریق شرکت نیسان به دست آورده است .

در بیشتر سال های دهه گذشته ،پژو و فولکس واگن ،دو ستاره فروزان صنعت خودروسازی اروپا بودند . شرکت پژو توانسته است با تمرکز بر کیفیت محصولات و تازه کردن و تنوع بخشیدن به آنها و اجتناب از دخالت در عرصه های جدید و مبهم ،به طور فزاینده ای به افزایش ارش سهام خود کمک کند.در عوض ،این شرکت توانسته است با توجه به پر کاری مردم در قسمت های جنوب شرقی فرانسه و ریشه های پروتستان آنها ،به انعطاف پذیری بیشتری دست یاد و با استفاده از مواد اولیه مشابه ،محصولات متفاوتی به بازار عرضه کند و به سلیقه های متفاوت مشتریان پاسخ دهد.میزان سوددهی شرکت فولکس واگن به سرعت در حال کاهش است که ناشی از هزینه های بسیار بالای این شرکت است .

چالش بزرگ شرکت در حال حاضر این است که توانایی خود را برای اداره و کنترل مناسب شعبه ها و کارخانه های متعدداز بنتلی و لامبورگینی گرفته تا آئودی ،سیات (Seat) آسکودا و خود فولکس واگن ،نشان دهد . به این منظور ،برند پیشتسر ایدر (Pichetsrieder Bernd )رئیس شرکت فولکس واگن ،استفان یاکوبی (StefanYacobi)را به عنوان مدیر بازاریابی تمامی تولیدات فولکس واگن ،منصوب کرد تا مطمئن شود شعبه های مختلف شرکت در کار یکدیگر مداخله نمی کنند.تلاش رنو برای ادغام به دلیل مقاومت سوئدی ها با نظرات دولت فرانسه با شکست مواجه شد. پژو و سیتروئن هم بیش از حد کوچک ،ضعیف و محدود به اروپا شده بود . اما حالا ،بی ام و ومرسدس بازارهای جهانی را در اختیار دارند ،فولکس واگن هم قسمت اعظم مشکلات خود را حل کرده و در آمریکا و چین موفقیت هایی به دست آورده است .

پژو از فولکس واگن هم بهتر عمل کرد و دیگر به فرانسه و بازار آن متکی نماند .رنو هم با کمک نیسان ،تحولات شگرفی در زمینه کاری خود به وجود آورده است . به استثنای فیات ،سایر فعالان صنعت خودروسازی اروپا عملکرد خوبی داشته اند حتی تلاش دایملر نیز بای ادغام و اتحاد با کرایسلر نیز به ثمر رسیده و نشانه هایی مثبت داشته و تنها فیات همچنان با ضرر و زیان دست به گریبان است .

اکنون کمپانی رنو نیسان با مدیریت کارلوس گون ،تجربه جدیدی از ادغام را در پیش گرفته است و آن مشارکت با یکی از خودروسازان آمریکایی است .البته در این راه جنرال موتورز (GM )به مرد هزار چهره رنو پاسخ منفی داده است اما هنوز راه هایی وجود دارد . اگر این ادغام صورت پذیرد تحولی دوباره در دنیای خودروایجاد می شود.اگر چه این ادغام ما در دنیا صورت واقعی پیدا کرده است اما در ایران هنوز ادغامی انجام نشده است .

حتی پروژه ال-90نیز صرفا نوعی همکاری در قالب تولید پلتفرم مشترک محسوب می شود و در واقع نوعی همکاری مشترک می باشد .بهترین فرصت در اختیار خودروسازان بخش خصوصی بتواننداز سیاست همکاری مشترک شروع کنند،می توان نسبت به آینده امیدواری بیشتری داشت و این موضوع می تواند مقدمه ای باشد برای ادغام و بهره وری بیشتر.البته تا تحقق چنین امری راه بسیاری است.

سجاد همایون

آتش سوزی یک دستگاه آردی در تهران

یک‌ دستگاه‌ آردی‌ ای‌بدلیل‌ نامعلومی‌ در تهران‌ آتش‌ گرفت‌ .‌
ساعت‌ ‌17‌روز شنبه،در مسیر شمال‌ به‌ جنوب‌ بزرگراه‌ یادگار امام‌، تقاطع مرزداران‌، یک‌ دستگاه‌ آردی‌ ای‌ دچار حریق‌ شد و بخش‌ عمده‌ ای‌ از آن‌ در آتش‌ سوخت‌. ‌
به‌ گفته‌ شاهد عینی‌ این‌ خودرو دو سرنشین‌ داشت‌ که‌ بدلیل‌ مصدومیت‌ به‌ بیمارستان‌ انتقال‌ یافتند .‌
این‌ حادثه‌ همچنین‌ موجب‌ شد در دو مسیر این‌ بزرگراه‌ به‌ ویژه‌ مسیر شمال‌ به‌ جنوب‌ آن‌، ترافیک‌ سنگین‌ ایجاد شود.‌
پیش‌ از این‌ خودروهای‌ پژو ‌405‌ بدلیل‌ نقص‌ در سیستم‌ سوخت‌ رسان‌ دچار حریق‌ می‌ شدند که‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو بارها از دارندگان‌ این‌ خودروها خواسته‌ است.‌
برای‌ رفع نقص‌ به‌ نمایندگیهای‌ مجاز ایران‌ خودرو مراجعه‌ کنند طرح‌ فراخوان‌ شرکت‌ ایران‌ خودرو برای‌ رفع نقص‌ پژوهای‌ ‌405‌ تولید شده‌، تا پایان‌ سال‌ ‌84‌، همچنان‌ ادامه‌ دارد ‌.
ایران‌ خودرو وعده‌ داده‌ است‌ برای‌ جلوگیری‌ از بروز چنین‌ اتفاقاتی‌ در نصب‌ قطعه‌ سوخت‌ رسان‌ پژو کنترلهای‌ ویژه‌ ای‌ را انجام‌ دهد.

کاهش فروش جهانی رنو نیسان

گروه خودروسازی فرانسوی ژاپنی رنو نیسان اعلام کرد ، فروش جهانی کلی گروه در سال 2006 میلادی 3.6 درصد نسبت به سال 2005 کاهش یافته است.

به گزارش خبرخودرو ، گروه خودروسازی فرانسوی ژاپنی رنونیسان اعلام کرد ، در سال 2006 فروش جهانی انواع مارک ها و مدل های گروه به سطح 5911171 دستگاه رسید که این رقم نسبت به سال 2005 میلادی 3.6 درصد کاهش نشان می دهد. این رقم معادل 9 درصد بازار جهانی خودرو است و دو گروه خودروسازی رنو و نیسان مقام چهارمین خودروساز جهان را حفظ کردند.

فروش جهانی گروه ژاپنی نیسان ، سومین خودروساز ژاپن در سال 2006 به سطح 3477799 دستگاه رسید که 3.3 درصد نسبت به سال 2005 کاهش پیداکرده است. در عین حال ، فروش جهانی گروه فرانسوی رنو شامل مارک های رنو ، داچیا و سامسونگ درسال 2006 به سطح 2433372 دستگاه رسید که این رقم نسبت به سال 2005 میلادی 4 درصد کاهش نشان می دهد.

گروه رنو مالک 44.3 درصد سهام نیسان است و نیسان به نوبه خود مالکیت 15 درصد سهام رنو را دارد.ریاست هر دو گروه خودروسازی به عهده کارلوس گوسن است.