اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

مینی برقی در کالیفرنیا

کمپانی بی ام و سازنده خودروهای لوکس درصدد تولید یک سری اتومبیل مینی به صورت الکتریکی برآمده و قصد دارد این خودروها را به طور آزمایشی و به منظور بررسی بازار آمریکای شمالی و خصوصا کالیفرنیا، روانه این منطقه کند.

به گزارش خبرخودرو ، قرار است چند درصد دستگاه از مدل مینی در شهر آکسفورد انگلستان دستخوش تغییر شده و به صورت الکتریکی آماده شود.

سران بی ام و اعلام کرده اند که این نمونه های آزمایشی ظرف 12 تا 18 ماه آماده و روانه بازار آمریکای شمالی خواهند شد.

یکی از مجلات تخصصی انگلیسی تعداد خودروهای مزبور را 500 دستگاه اعلام کرده و نوشته است که این خودروها به صورت اجاره ای به مردم تحویل داده خواهند شد.

این در حالیست که رقبای دیگر بی ام و مثل کرایسلر ، فولکس واگن و دایملر نیز درصدد تولید خودرو برقی هستند.

سانتافه چهار سیلندر می آید

افزایش قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن تقاضای مشتریان برای تملک خودروهای کم مصرف تعدادی از خودروسازان را مجبور به انجام تغییراتی در بعضی از مدلهایشان کرده است.

به گزارش خبرخودرو ، هیوندای موتور اخیرا اعلام کرده که قصد دارد دو مدل پر طرفدار سانتافه و توسان را با موتور چهار سیلندر به بازار روانه کند.

جالب است که مدل جدید توسان که قرار است در سال 2010 عرضه شود فقط با موتور 4 سیلندر توربو شارژر دار تولید خواهد شد.

مدل سانتافه نیز که هم اکنون با دو موتور 7/2 و 3/3 لیتری شش سیلندر عرضه می شود به زودی موتور 4/2 لیتری چهار سیلندر را بر بدن خود احساس خواهد کرد که با یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته نیرو را به چرخها انتقال می دهد.

مهندسان کره ای گفته اند موتور 4 سیلندر جدید 175 اسب بخار نیرو تولید می کند.

طراحی فاز سوم خودرو پارس سفارشی در ایران خودرو

با توجه به استقبال مشتریان ، فاز سوم طراحی خودروهای سفارشی پارس در ایران خودرو آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، محسن محمدیان مدیر پروژه خودروهای سفارشی ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: خودرو سفارشی پارس علاوه بر آپشن های فاز 1 و2 دارای آپشن های جدید OEM خواهند شد.


وی در خصوص آپشن های جدید فاز 3 گفت: خودروهای سفارشی جدید شرکت ایران خودرو با بیش از 30 گزینه جدید و متمایز از جمله دوربین دید عقب (Rearview Camera)، سیستم نمایش وکنترل فشارتایرها TPMS (Tier Pressure Monitoring System) ،تغییر استایل رینگ و لاستیک، تغییرات زه های سپر و درب، تغییر سایز و استایل رکاب، تغییر استایل خروجی اگزوز ،غربیلک فرمان کنترل دار ،HVAC اتوماتیک و بادگیر عقب (Spoiler) از آپشن های جدید فاز سوم خودروهای سفارشی خواهد بود.


در فاز اول و دوم آپشن های نظیرشیشه بالابر هوشمند اتوماتیک و آنتی ترپ ، جعبه فیوز نوری، تیوتر، آنتن اکتیو ، اسپیکرهای جدید جهت ارتقاء کیفیت صدا ، سیستم قفل استارت (ایموبلایزر)، رینگ آلومینیومی با طرح جدید و قطعات همرنگ داخلی و خارجی، طرح و تودوزی جدید رودری و صندلی(پارچه تارو پودی و مخمل جدید)، غربیلک فرمان چرم،طرح جدید قطعات دکوراتیو(طرح چوب و طرح فلز)، کفپوش موکتی جدید، موبایل هندز فری OEM ،کروز کنترل ، آینه تاشوی برقی و ... بر روی خودرو پارس نصب شده است.


گفتنی است؛ با توجه به استقبال مشتریان از محصولات ایران خودرو در سال 87 این شرکت توان تولید 30 درصد از محصولات را به صورت آپشن دارد و با برنامه ریزیهای انجام شده امسال 35 هزار دستگاه خودروی سفارشی تولید و روانه بازار می شود.

اعتصاب در دوو

کارگران فعال در کارخانه دوو در کره که در حقیقت زیر مجموعه جنرال موتورز محسوب می شوند اعلام کرده اند که در هفته پیش رو دست به اعتصاب دو ساعته خواهند زد.

به گزارش خبرخودرو ، اتحادیه کارگران دوو اعلام کرده که این اعتصاب به منظور اعمال فشار برای افزایش دستمزد کارگران صورت خواهد گرفت.

این اعتصاب کمتر از یک ماه بعد از توقف کار و زمین گذاشتن ابزار کارگران اتفاق می افتد.

سران اتحادیه کارگری حدود یک ماه قبل نیز مذاکراتی با سران کارخانه داشتند اما تاکنون به نتیجه مشخص دست نیافته اند.

رئیس اتحادیه کارگران دوو در گفت و گوی تلفنی با یک روزنامه گفته است : " اگر ما به نتیجه آشکار و مشخص درباره افزایش دستمزد نرسیم از تلاش و کوشش خود برای تولید خواهیم کاست ."

خودرو " آر 90 " به زودی وارد بازار می شود

جانشین معاون مدیر عامل ایران خودرو در تولید خودرو تندر 90 از تولید و عرضه خودرو " آر 90 " در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، محمدرضا معتمد باب یان اینکه تقاضای بازار در داخل کشور در اینده به دو میلیون خودرو درسال خواهد رسید ، گفت : علاوه بر تولیدات کنونی ، خودرو کم مصرف آر 90 را نیزتا سه هفته اینده وارد بازار ایران می کنیم.

وی با تاکید براینکه بازار داخلی تا یک ونیم میلیون خودرو ظرفیت و کشش پذیرش خواهد داشت، افزود : زیر ساخت های تولید تا یک میلیون خودرو در شرکت ایران خودرو اماده شده است .

معتمد گفت : در مرحله نخست 300 دستگاه از این خودرو وارد بازار خواهد شد.

جانشین معاون مدیر عامل ایران خودرو در تولید خودرو تندر 90 تصریح کرد : تولید آر 90 تا 4 هزار دستگاه قابل افزایش است.

وی افزود: هم اکنون ایران خودرو با ظرفیت 20 دستگاه در ساعت در سه نوبت کاری خودرو طرح ال90 "تندر 90" را تولید می کند.

«لیفان»، جایگزین «سی‌یلو» در ایران

ی سال‌های 1385 و 1386 پس از ماه‌ها کار کارشناسی کرمان موتور موفق به امضای قرارداد همکاری با شرکت لیفان ( یک شرکت چینی) شد و قرار است به زودی محصول لیفان520 وارد بازار شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا میرعلی نقی - مدیرعامل کرمان خودرو - با بیان این مطلب افزود: لیفان با موتورهای مختلف 1300 و 1600 سی سی و ترکیب سوخت دوگانه‌سوز روانه بازار خواهد شد.

وی ویژگی‌هایی همچون زیبایی طراحی، استحکام و کیفیت خودرو را از مزایای این خودرو برشمرد و با اظهار این‌که امیدواریم این خودرو جایگزین مناسبی برای دوو سی‌یلو باشد، گفت: برنامه تولید امسال این خودرو 5 هزار دستگاه است که امیدواریم در سال آینده این رقم به 15 هزار دستگاه و در سال 1389 به 25 هزار دستگاه برسد.


او خاطرنشان کرد: در راستای توافقاتی که با شرکت لیفان به عمل آمده، شرکت کرمان خودرو مجاز است که 30 درصد محصولاتش را صادر کند که این مساله یکی از اهداف ما خواهد بود. در حال حاضر نیز لیفان520 به کشورهایی مثل روسیه، شیلی، مصر، ویتنام، سوریه و آرژانتین صادر می‌شود.

میرعلی نقی تاکید کرد: برنامه آینده شرکت نیز برای تولیدات آینده مدل‌های دیگری از خودروی لیفان از قبیل وانت و SUV و مدل کوچکی به نام لیفان320 خواهد بود که به زودی در خط تولید مان قرار می‌گیرد.

او درباره قیمت این خودرو نیز گفت: وضعیت بازار تعیین کننده قیمت خواهد بود، ولی قیمتی که برای این خودرو در چهار تیپ مختلف در نظر گرفته شده بین 13.5 تا 17 میلیون تومان خواهد بود.

مدیرعامل کرمان خودرو همچنین درباره میزان ساخت داخل لیفان توضیح داد: کار را در ابتدا با 10 درصد ساخت داخل شروع خواهیم کرد، ولی در آینده این رقم به 30 و 40 درصد نیز خواهد رسید. البته قبل از این نیز که خودروهای ماتیز و سی‌یلو را تولید می‌کردیم، میزان خودکفایی ما در این خودروها حدود 60 درصد بود.

وی ظرفیت این کارخانه را چیزی حدود 50 هزار دستگاه در دو شیفت دانست که این رقم تا 80 هزار دستگاه نیز قابل افزایش است.

او با اعلام این‌که دو روز دیگر خط تولید لیفان افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تولیدات آزمایشی این خودرو انجام شده و نیمه دوم مردادماه روانه بازار خواهد شد. برند خودروهای وانت، ون و تولیدات دیگر ما نیز لیفان خواهد بود.

مدیرعامل کرمان‌موتور همچنین درباره میزان مصرف سوخت و نوع سوخت خودرو گفت: این خودرو الزامی برای مصرف بنزین سوپر ندارد و مصرف آن نیز 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو3 است. این خودرو با توجه به این‌که از کیت‌های نسل چهار بهره‌ می‌برد، در بحث گازسوز نیز استاندارد آلایندگی را پاس می‌کند.

او درباره این‌که چرا کرمان خودرو شرکت چینی را برای همکاری انتخاب کرده است؟ گفت: حدود 8 ماه 120 کارخانه خودروسازی چین را بررسی کردیم و بهترین آنها را لیفان ارزیابی کردیم. این شرکت با شرکت ریکاردو ( شرکت اروپایی) برای تولید موتور و گیربکس کار مشترک انجام می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به نحوه ارائه خدمات پس از فروش این خودرو با توجه به این‌که چند سالی است خودروهای ماتیز و سی‌یلو دیگر تولید نمی‌شوند؟ گفت: شبکه خدمات پس از فروش ما بعضی از خودروهای وارداتی را نیز خدمات‌رسانی می‌کنند، ولی ارتباط آنها هنوز با کرمان‌موتور قطع نشده و در این زمینه می‌توانیم از شبکه بزرگی که در سطح کشور داریم، استفاده کنیم. مکانیزم فروش نیز به صورت پیش‌فروش و نقدی خواهد بود؛ البته بحث‌هایی نیز راجع به فروش لیزینگی شده است.

مدیر پروژه لیفان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا با توجه به قیمتی که برای این خودرو اعلام کردید، این خودرو می‌تواند با خودروهای هم‌کلاس خود مثل پژو 206 SD رقابت کند؟ گفت: این خودرو می‌تواند با پژو 206 صندوقدار رقابت کند. در این میان قیمت، موثر خواهد بود؛ به طوری که خودرویی مثل MVM هم که خودرویی چینی است، فروش بسیار خوبی در کشور دارد.

وی این بحث‌ها را طبیعی دانست و گفت: وقتی خودروی کره‌ای را به ایران آوردیم، چنین بحث‌هایی که هم اکنون راجع به خودروهای چینی است، در مورد خودروهای کره‌ای نیز مطرح بود، ولی زمانی که ماتیز را به خط تولید آوردیم، فرهنگ خودروی سه سیلندر هنوز جا نیفتاده بود، ولی دیدیم که این خودرو جایگاه خود را در بازار پیدا کرد.

او با اعلام این که برای برند دوم شرکت کرمان خودرو مذاکراتی با یکی از شرکت‌های اروپایی انجام شده، در پاسخ به خبرنگار ایسنا، مبنی بر این‌که میزان سرمایه‌گذاری طرف چینی در پروژه تولید لیفان چقدر بوده است؟ گفت: طرف چینی سرمایه‌گذاری خاصی نکرده و سرمایه‌گذاری که انجام شده مربوط به ما بوده که چیزی معادل 4 تا 5 میلیون دلار بوده است. امسال نیز برنامه‌ای برای صادرات این خودرو نداریم، ولی به طور حتم سال آینده صادرات آن را آغاز می‌کنیم.

گفتنی است، شرکت کرمان موتور در اسفند سال 1373 با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت دوو کره جنوبی و شرکت صنایع خودروسازی کرمان تاسیس شد و تا زمانی که تولید ماتیز و سی‌یلو را داشت، در مجموع 50 هزار دستگاه دوو سی‌یلو و 16 هزار دستگاه ماتیز به تولید رساند. این تولید تا سال 1382 ادامه داشت تا این‌که شرکت کره‌ای دوو با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و سهام عمده خود را به شرکت جنرال موتورز آمریکا واگذار کرد که با توجه به آن وسیاست‌های دولت آمریکا ارسال قطعات خودروهای ماتیز و دوو سی‌یلو به کشور متوقف شد؛ به طوری که در سال 1383 بعد از به اتمام رسیدن موجودی قطعات انبار، تولید دو محصول فوق نیز پایان یافت و در پی آن صدها نفر از کارکنان کرمان موتور از کار بی‌کار شدند. مضاف بر این‌که در دی ماه سال 1382 با توجه به زلزله مهیبی که در بم رخ داد، حدود 3 هزار نفر از کارکنان شرکت کرمان موتور جان خود را از دست دادند.

اکسلرو برای فروش آمد

سرانجام پس از مدتها، اولین نمونه فروشی مای باخ اکسلرو (Exelero ) از سوی دایملر ارائه شد. این مدل طویل و غول پیکر که عنوان گران ترین خودروی دنیا را یدک می کشد از قیمت 5 میلیون یورو ( 000/843/7 دلار ) آغاز می شود.

غول دایملر و می باخ مجهز به یک موتور 12 سیلندر توربو شارژر است که می تواند در 4/4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

حداکثر سرعت این خودرو نیز به 351 کیل.متر بر ساعت می رسد. موتور 700 اسب بخاری این خودرو روی شاسی مای باخ 57S نصب شده و این شاسی یکی از بهترین شاسی های دنیا محسوب می شود. این خودرو برای اولین بار در برلین و در سال 2005 معرفی می شود.

فراری با موتور 6 سیلندر

سخنگوی کمپانی فراری از برنامه جدید مهندسان این کمپانی برای استفاده از موتور شش سیلندر توربو شارژر دار برای نسل آتی خودرو هایشان خبر داد.
فراری که نسبت به اعمال قوانین سختگیرانه محیط زیستی احساس خطر کرده قصد دارد موتور شش سیلندر توربو شارژر را بر روی مدلهای کوچکتر نصب کند. مهندسان فراری اعلام کردند که این موتورها از نظر توان خروجی نزدیک به موتورهای هشت سیلندر پیشین هستند اما در مصرف سوخت و آلایندگی هوا به مراتب بهتر عمل می کنند. سخنگوی فراری البته هیچ صحبتی در مورد مدلهای غول پیکر این کمپانی و استفاده آنها از موتورهای 12 سیلندر صحبتی نکرده اما به نظر می آید فراری تولید مدلهایی مثل 612 و 599 را محدود نکند.