اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

استون مارتین و گرانترین خودروی دنیا

استون مارتین خودرو ساز مشهور انگلیسی و سازنده سوپر اسپرت های گرانقیمت اخیراً جزئیات جدید و طرح های اولیه مخلوق جدید خود را منتشر کرده است .

این طرح که با کد اختصاصی ONE-77 معرفی شده نهایتاً به خودرویی ویژه با قیمت 33/1 میلیون یورو تبدیل شود که با اضافه شدن مالیات و تعرفه های معمول تا 95/1 میلیون یورو نیز افزایش قیمت خواهد یافت .

با این ترتیب استون مارتین گرانقیمت ترین خودروی تولید انبوه دنیا را خواهد ساخت . فعلاً قرار است از این خودرو 77 دستگاه ساخته شود که قطعاً به مشتریهای ویژه ای تحویل داده خواهد شد . این خودرو با بدنه آلومینیومی و با موتور 12 سیلندر ساخته می شود که می تواند 354 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

هیوندای بزرگترین فروشنده خودرو خارجی در بازارهای روسیه

کارخانه خودرو سازی هیوندای روز سه شنبه در نمایشگاه خودرو مسکو دو مدل جدید از خودروهای خود را برای فروش در شرق اروپا معرفی کرد که یکی از انها خودرویی لوکس موسوم به جنیسس و دیگر خودرویی معمولی است.

براساس این گزارش کارخانه خودرو سازی هیوندای به عنوان پنجمین خودروساز بزرگ جهان، ماه اینده ساخت کارخانه ای را در سن پیترزبورگ برای تولید خودرو در روسیه شروع می کند که سالیانه صد هزار خودرو کوچک تولید خواهد کرد.

الکسی ارمیلوف از مسئولان کارخانه هیوندای در مصاحبه شبکه راشاتودی گفت بازارهای روسیه اکنون یکی از اولویت های اصلی این کارخانه برای فروش محصولات محسوب می شوند و این کارخانه تلاش می کند بزرگترین فروشنده خودرو در بازارهای روسیه باشد.

خط تولید موتور سازی جدید فیات در چین

گره خودرو سازی فیات با امضاء قراردادی با مقامات محلی قصد دارد خط تولید جدیدی در شهر چونگ چینگ چین راه اندازی کند . این خط تولید جدید مختص تولید موتورهای دیزل برای خودروهای کاری نیمه سنگین و خودروهای سواری است و با سرمایه گذاری 8/1 میلیارد یوانی راه اندازی خواهد شد . طبق اعلام مقامات شهر چونگ چینگ در چین این کارخانه ظرفیت تولید سالانه 100 هزار واحد موتور را دارد که 70 درصد آن صادر خواهد شد . فیات همچنین قصد دارد بزرگترین خط مونتاژ خود در خارج از ایتالیا را در یکی دو سال آینده در این شهر برقرار کند . چونگ چینگ به دلیل قرار گرفتن رود یانگ تسه امکانات حمل و نقل آبی مناسبی دارد .

ایجاد کارخانه خودروهای کوچک توسط شرکت دایملر کرایسلر آلمان

شرکت خودروسازی دایملر المان قصد دارد برای افزایش سهم خود از فروش خودروهای کوچک کارخانه دیگری را برای ساخت این خودروها ایجاد کند.

در پی افزایش تقاضا برای خودروهای کوچک که مهمترین علت ان افزایش بهای بنزین و تمایل به استفاده از خودروهای کوچک و کم مصرف است ، دایملر تصمیم گرفته است تا کارخانه های دیگری برای ساخت خودروهای کوچک در امریکا و اسیا ایجاد کند.هم اکنون تنها کارخانه ساخت خودروهای کوچک شرکت دایملر در فرانسه واقع است. در گذشته این بخش از تولیدات دایملر متحمل زیان می شد اما امسال با افزایش تقاضا فروش این کارخانه سی درصد رشد داشت .

هدف بزرگ تویوتا برای سال 2009

تویوتا در سال 2008 موفق شد به حکومت 71 ساله جنرال موتور در بازار جهانی خاتمه بدهد و در شش ماهه نخست سال عنوان بزرگترین خودروساز جهان را از آن خود کند.

به گزارش خبرخودرو ، این اتفاق در شرایطی رخ داد که وضعیت بازار بین المللی به دلیل افزایش قیمت سوخت چندان خوب نبود و آمار کلی تویوتا نسبت به سال 2007 در صد بسیار کمی داشت .

اما سران تویوتا اخیراً اعلام کرده اند که در صدد رسیدن به مرز تولید 10میلیون دستگاه در سال هستند تا جایگاه خود به عنوان بزرگترین کمپانی خودروسازی دنیا حفظ کنند.

تویوتا برای سال 2009 قصد دارد به تولید4/10 میلیون دستگاه برسد که با این شرایط قطعاً در جنرال موتور فاصله بیشتری خواهد گرفت

کوچ تاتا به خاطر خشونت و درگیری

با بالا گرفتن دامنه اعتراضات و خشونت ها در خط تولید سینگور «تاتا موتورز» در هندوستان ، سران این کمپانی به فکر انتقال تولید مدل (نانو) به نقطه ای دیگر افتاده اند .

به گزارش خبرخودرو ، نانو که به عنوان ارزان ترین خودرو جهان با قیمت 2500 دلار شناخته می شود محصول استراتژیک و مهم تاتا موتورز است و به همین دلایل سران این شرکت حاضر نیستند خدشه ای به روند تولید آن وارد شود.

با اینکه برای انتقال تولید از سینگور نیاز به 350 میلیون دلار هزینه است اما مدیران تاتا بدون فوت وقت به دنبال این قضیه هستند جالب است که خشونت ها در سینگور به دلیل خرید زمین های زراعی توسط تاتا صورت گرفته و اهالی این منطقه حضور تاتا را نحس می دانند.

تاتا مقصد دارد سالانه 250 هزار دستگاه نانو بسازد.

افتتاح خط تولید موتور پایه گازسوز مگاتور تا 2 هفته آینده

مدیرعامل شرکت مگاموتور گفت : تا دو هفته آینده خط تولید موتور پایه گازسوز این شرکت با توان تولید سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه موتور پایه گازسوز افتتاح خواهد شد.

جواد نجم الدین در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت : گروه خودروسازی سایپا آمادگی و توانایی عرضه تمام خودروهای دوگانه سوز این شرکت را با پایه گازسوز دارد.

وی افزود: طبق اعلام وزیر محترم صنایع و معادن ، به زودی تولید خودروهای دوگانه سوز با موتور پایه بنزین سوز متوقف شده و تمامی این خودروها با موتور پایه گازسوز عرضه خواهند شد.

مدیرعامل مگاموتور در ادامه افزود: با توجه به اینکه در خودروهایی که دوگانه سوز هستند با افت توان و انرژی مواجه هستیم به طور قطع با تولید خودروهایی با موتور پایه گازسوز افت توان و گشتاور ناشی از گاز بر روی موتور پایه بنزین سوز از بین خواهد رفت و این امر موجبات افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان و افزایش میل مردم به خرید این خودروها را در پی خواهد داشت.

نجم الدین در رابطه با مشکلات ناشی از کمبود جایگاههای CNG در پایان افزود: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت قطعا تدابیری برای این امر اندیشیده اند و به زودی تلاش خواهد شد تا کمبود این جایگاهها به منظور افزایش خدمات رسانی به مردم رفع شود.

یک سوم مصرف بنزین و گازوئیل خاورمیانه به ایران اختصاص دارد



موسسه تحقیقات انرژی گلوبال فکتس گزارش جامعی را در مورد وضعیت مصرف و تولید بنزین و گازوئیل در ایران پرداخته است .

بر اساس این گزارش از کل بنزین مصرفی در خاورمیانه بیش از 36 درصد آن در ایران به مصرف می رسد.

میزان کل مصرف بنزین خاورمیانه در سال 2007 به بیش از 12/1 میلیون بشکه در روز رسید که سهم ایران از این رقم بیش از 7/36 درصد معادل 1/410 هزار بشکه در روز بوده است . سهم عربستان نیز در این بین 9/29 درصد ، عراق 8/13 درصد ، امارات 8/6 درصد ، کویت 8/4 درصد ، قطر 8/1 درصد و سایر کشورهای منطقه نیز 2/6 درصد بوده است .

از نظر میزان مصرف گازوئیل در خاورمیانه نیز ایران در رتبه نخست قرار دارد.در سال 2007 به طور متوسط روزانه بیش از 45/1 میلیون بشکه گازوئیل مصرف شد که سهم ایران بیش از 7/37 درصد معادل 7/589 هزار بشکه بوده است. سهم عربستان نیز 6/36 درصد ، عراق 7/9 درصد ، امارات 8/5 درصد ، یمن 7/3 درصد ، کویت 5/2 درصد و سایر کشورهای منطقه نیز 3/4 درصد بوده است .

بر اساس گزارش گلوبال فکتس طی سالهای 2000 تا 2006 روند مصرف بنزین در ایران با رشد چشمگیر 7/9 درصد در سال روبرو بوده است . رشد فزاینده تقاضا و کمبود ظرفیت تولید ، ایران را مجبور به واردات بیش از پیش بنزین نموده است .

وجود خودروهای فرسوده، بهره وری پایین خودروهای تولیدی توسط کارخانه های داخلی و پایین بودن قیمت بنزین از مهمترین علل رشد چشمگیر مصرف بنزین در ایران به شمار می رود .

قبل از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین ، واردات بنزین ایران رکورد 223 هزار بشکه در روز را ثبت کرده است . اگرچه اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مشکلات زیادی را در روزهای نخست برای مردم به وجود آورد ولی موجب کاهش چشمگیر واردات شد . در نتیجه این طرح واردات بنزین ایران از 204 هزار بشکه در روز به کمتر از 94 هزار بشکه در روز رسید .

قیمت هر لیتر بنزین در ایران هم اکنون 11 سنت ، هر لیتر گازوئیل 8/1 سنت ، نفت سفید 8/1 سنت ، بنزین هواپیما 4/15 سنت و نفت کوره یک سنت است .

گلوبال فکتس با اشاره به تورم زا بودن افزایش شدید قیمت بنزین اعلام کرد دولت ایران اجرای طرح سهمیه بندی و گاز سوز کردن خودروها را به عنوان دو راهکار خود برای مهار هزینه های فزاینده در این بخش انتخاب کرده است.

کارشناسان معتقدند افزایش ناگهانی قیمت بنزین تاثیرات زیادی بر رشد فزاینده تورم در اقتصاد ایران خواهد داشت و موجب افزایش 15 تا 20 درصدی نرخ تورم خواهد شد . مهمترین آثار سهمیه بندی بنزین عبارتند از کاهش مصرف و کاهش قاچاق سوخت . با اجرای این طرح میزان مصرف بنزین در ایران از 491 هزار بشکه در روز به کمتر از 358 تا 371 هزار بشکه در روز رسیده است . بر اساس برآوردهای به عمل آمده میزان قاچاق سوخت نیز پس از اجرای طرح سهمیه بندی ، روزانه 30 تا 40 هزار بشکه کاهش یافته است .

به علاوه دولت قصد دارد تعداد خودروهای دوگانه سوز را به بیش از چند میلیون دستگاه افزایش دهد . تعداد جایگاههای عرضه سی ان جی از 377 جایگاه در دسامبر 2006 به بیش از 550 جایگاه تا اکتبر 2007 افزایش یافته است و این رقم به بیش از هزار جایگاه خواهد رسید .

این گزارش به وجود محدودیتهایی برای افزایش تولید خودروهای گاز سوز در ایران اشاره می کند که عبارتند از: محدودیت واردات کیت های سی ان جی ، چالشهای راه اندازی جایگاههای عرضه سی ان جی به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران و هزینه بالای مورد نیاز برای راه اندازی این جایگاهها .

علاوه بر این افزایش چشمگیر مصرف گاز طبیعی نیز افزایش تولید خودروهای دو گانه سوز را با چالش جدی روبرو خواهد کرد .

پیش بینی می شود میزان مصرف گاز طبیعی در بخش حمل و نقل طی سالهای 2007 تا 2015 بیش از 8/39 درصد افزایش یابد . با این حال پیش بینی می شود تا سال 2012 میزان واردات بنزین ایران صفر شود و این کشور می تواند با توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاههای خود به صادرات بنزین اقدام کند .

تا قبل از سال 2005 ایران صادر کننده گازوئیل به شمار می رفت ولی به علت رشد فزاینده مصرف این کشور از سال 2006 به وارد کننده گازوئیل تبدیل شد . کمبود عرضه گاز طبیعی برای مصرف نیروگاهها یکی از مهمترین علل افزایش واردات گازوئیل به شمار می رود . پیش بینی می شود به علت کمبود گاز طبیعی ، ایران به واردات گازوئیل طی سالهای 2008 تا 2010 ادامه دهد .

همچنین پیش بینی می شود مصرف بنزین ایران طی سالهای 2007 تا 2015 سالیانه 9/3 درصد و مصرف گازوئیل نیز در این مدت بیش از 4/3 درصد رشد داشته باشد . این رقم طی سالهای 2000 تا 2006 به ترتیب بیش از 7/9 و 9/3 درصد بوده است .