اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

5 ستاره ایمنی برای تویوتا iQ

مؤسسه Euro NCAP که سالهاست به آزمایش خودروها در زمینه ایمنی مشغول است برای سال جدید میلادی دست به تغییراتی در نوع آزمایش های خود زده و شیوه هلای جدیدی را برای انواع آزمایش های تصادف به کار گرفت است .
به گزارش خبرخودرو، مهندسان این مؤسسه حالا علاوه بر آزمایش های حقیقی که شامل برخورد از جلو ، برخور از پهلو و ضربه از گوشه هاست ، رو به آزمایش های برخورد به صورت مجازی نیز آورده است که نتایج حاصله را دقیقتر می کند.

اولین خودروهایی که با سیستم جدید مورد آزمایش قرار گرفته اند عبارتند از : مزدا ۲، تویوتا آونسیس و تویوتا iQ که هر یک 5 ستاره کامل بابت تصادف از روبرو کسب کرده اند .

اما سیتروئن پیکاسو C3 و سوبارو ایمپرزا با چهار ستاره وارد مرحله دیگر آزمایش ها شده اند . جالب ترین امتیاز مربوط به تویوتا iQ است که با وجود داشتن کوچکترین جثه در بین خودروهای جهان موفق به کسب 5 ستاره شده است.

نخستین هیبرید چری رونمایی شد

چری ، بزرگترین خرودروساز چین اخیراً موفق شده نخستین خودروی هیبرید خود را رونمایی کند.

به گزارش خبرخودرو، مهندسان این کمپانی حدود دو سالی است که روی این پروژه کار می کنند و حالا نخستین هیبرید چری با توانایی پیمایش 150 کیلومتر با یک بار شارژ معرفی شده است.

این خودرو که S18 نام دارد می تواند حداکثر به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت دست یابد . شارژ باطری های این خودرو از طریق پریزهای خانگی میسر است و حدود 6 ساعت به طول خواهد انجامید .

این خودرو از باتریهای یون فسفات و یون – لیتیم بهره می برد که بالاترین تکنولوژی موجود در این عرصه است . یوان تائو مدیر تولید چری در باره شرایط این خودرو گفته است : « اتومبیل هیبریدی ما آخرین فناوری موجود را استفاده می کند و بهره وری بالایی دراد در عین حال که استفاده از آن نیز آسان است .» 

یوان تائو معتقد است این خودرو از نظر قیمت نیز بریا بسیاری از خانواده ها قابل ابتیاع خواهد بود. سران کمپانی از ارائه اطلاعات دقیق درباره قیمت و زمان عرضه عمومی آن امتناع کرده اند اما پیش بینی می شود S18 حدود 15 هزار دلار باشد.

تبصره 13باید پاسخگوی آلودگی خودروهای ون باشد

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت : وزارت کشور و ستاد تبصره 13 باید پاسخگوی آلودگی خودروهای ون که درپایتخت تردد می کنند باشد . 

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، وحید نوروزی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن انتقاد از ورود ون های بی کیفیت و دود زا به ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت افزود : این ون ها چینی هستند و با حداقل استاندارد اولیه توانستند مجوز سازمان محیط زیست و صدور پلاک دریافت کنند 

وی گفت :وزارت کشور می توانست خودروهای ون مطلوبتری به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد کند . 

نوروزی درادامه با بیان اینکه وضع مینی بوسها در شهر تهران وخیم است ازدولت و سازمان حفاظت محیط زیست خواست برای این مینی بوسها که با عمر بالای 20تا 30سال در پایتخت تردد می کنند تا سه ماه نخست سال 88 فکری بیندیشند . 

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای شهر تهران افزود : مالکیت این مینی بوسها با اشخاص حقیقی است وشهرداری فقط بر آنها نظارت دارد . 

نوروزی درخصوص اتوبوسهای فرسوده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم گفت : بیش از 600 دستگاه اتوبوس با عمر بالای 15سال در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت فعالیت دارند. 

وی افزود : دود زابودن این اتوبوسها به علت فرسودگی و سوخت نامناسب آنهاست بطوریکه هم اکنون در کشور ما سوخت گازوئیل به جای 50 PPM گوگرد دارای 500 PPM گوگرد است و لازم است این سوخت باکیفیت تر شود .

آئین نامه واردات خودرو باید اصلاح شود!!

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ، باید تعرفه واردات خودرو ثابت بماند ، اظهار داشت : در بحران کنونی ، دولت به منظور حمایت از صنایع داخلی ، باید آئین نامه واردات خودرو را اصلاح نموده و از ورود خودروهای 2008 جلوگیری نماید.

نعمت بخش در ادامه افزود : در حال حاضر حدود 5/3 میلیون خودروی تولیدی 2008 در کمپانی های بزرگ خودروسازی است که به فروش نرسیده و احتمال اینکه این شرکتها دمپینگ کرده و خودروها را با 30 تا 40 درصد زیر قیمت بفروش برسانند زیاد است ، بنابراین در این شرایط ، دولت باید با اصلاح آئین نامه واردات ، تنها اجازه ورود خودروهای 2009 را صادر نماید.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد اصلاح آئین نامه واردات خودرو را به وزارت صنایع نیز اعلام نمودیم ، تصریح کرد : می توان در یک برنامه 5 ساله ، تعرفه واردات خودرو را تا 50درصد کاهش داد ، اما به شرط آنکه ، همزمان تعرفه فول CKD نیز کاهش یافته ، تا نسبت معقول بین آنها حفظ گردد.

وی با تأکید بر اینکه به منظور ورود به سازمان تجارت جهانی (WTO) ، نباید تعرفه ها افزایش یابد ، خاطر نشان کرد : از سال 82 تا 87 ، نرخ حقوق ورودی CBU از 168 درصد به 90 درصد و نرخ حقوق ورودی قطعات منفصله فول CKD از 68 به 64 درصد کاهش یافته که مقایسه این ارقام ، نشان می دهد که در سال 82 حمایت از تولید خوردوها صد در صد بوده در حالی که در سال جاری به 26 درصد کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ، در ادامه با ذکر این نکته که بر اساس تبصره 2 ، ماده 72 قانون بخشی از مقررات مالی دولت ، مجلس دولت را مکلف نموده که سود بازرگانی قطعات فول CKD باید 60 درصد باشد ، افزود: مجلس در قانون مذکور ، که در 27 بهمن سال 80 به تصویب رسید ، دولت را مکلف کرد تا سود بازرگانی را به گونه ای تنظیم نماید که موجب تشویق و افزایش ساخت داخل قطعات سواری در کشور فراهم شود.

نعمت بخش تصریح کرد : هم اکنون این قانون ، دست خود قانون گذار را نیز بسته است چرا که قانون مذکور در قانون برنامه چهارم توسعه تنفیذ شده است و بر طبق آن ، تا پایان سال آینده ، نمی توان 64 درصد حقوق فول CKD را کاهش داد که شامل 60 درصد سود بازرگانی و 4 درصد حقوق پایه است، مگر اینکه تبصره 2 ماده 72 قانون بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس لغو گردد .

وی در پایان اظهار داشت: در صورت لغو این قانون ، تعرفه 90درصدی واردات می تواند کاهش یابد به شرط آنکه تعرفه 64 در صدی فول CKD نیز کاهش یابد مضافاً اینکه در سال آینده با همین تعرفه 90 درصد دولت قادر به کسب در آمد هزار میلیارد تومان حاصل از واردات خودرو خواهد گردید.