اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سواری های دیزلی ایران خودرو در راه است

گروه صنعتی ایران خودرو به منظور ایجاد تنوع سوختی در محصولات خود، هزار دستگاه خودرو با موتور دیزلی سال آینده به بازار عرضه می کند.

مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب گفت : با توجه به ضرورت های تنوع سبد محصول و اشتیاق مشتریان برای سواری دیزلی، دولت نیز موافقت کرده هزینه مورد نیاز برای تسریع در این کار را در اختیار بگذارد.

وی افزود: این موتور که توسط کارشناسان مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی و ساخته شده، دارای 90 کیلووات توان و 256 نیوتن متر گشتاور است که در هر صد کیلومتر 5.4 لیتر مصرف می کند.

مهندس نجم الدین ، جدیت ایران خودرو در تسریع پروژه و عرضه سواری با موتور دیزل را عاملی ذکر کرد که با وجود محدودیت های بین المللی باعث شده تا ایران خودرو به هر ترتیب که شده کاستی ها را جبران و محصول را به دست مشتریان برساند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودروگفت: موتور دیزل تنها موتوری است که آزمون دوام 800 ساعت را گذرانده و تا 22 بهمن ماه 20 دستگاه برای سایر آزمون ها که تا شهریور آینده تمام می شود، آماده خواهد شد.

وی از آماده سازی 40 موتور دیزل در مرحله دوم خبر داد که تا به حال 70 تا 80 درصد کارهای آن انجام شده و نیازمند اتمام کارهای لازم در زمینه تولینگ اصلی و ساخت ابزار است.

مهندس نجم الدین افزود: هشت دستگاه خودروی دیزلی در مرکز توسعه محصولات ایران خودرو و 12 دستگاه در ایپکو برای آزمون های مختلف در نظر گرفته شده و برای 22 بهمن امسال هفت تا هشت دستگاه خودروی دیزلی برای نمایش آماده خواهد شد.

وی افزود: به این ترتیب ایران خودرو در مرحله نخست 50 تا 100 دستگاه خودروی دیزلی را به صورت بچ، و در مرحله دوم هزار دستگاه را در سال آینده به بازار عرضه خواهد .


تولید نسخه کوپه اینفینیتی Q50

اینفینیتی تصمیم دارد نسخه کوپه ای از سدان Q50 که در نمایشگاه اتومبیل دیترویت 2013 رونمایی کرد را تولید و آن را ظرف دو تا سه سال آینده وارد بازار نماید.

به گزارش خبر خودرو، یوهان ده نیسخن – مدیر شرکت اینفینیتی – گفت : من فکر می کنم کوپه بخش مهمی از پلتفرم است .هم اکنون نیز به دنبال ساخت نسخه کوپه خودروی Q50 هستیم که ممکن است آن را Q60 بنامیم.

سدان Q50 چندی است که با یک نسخه به روز رسانی شده مجهز به موتور 3.7 لیتر V6 می باشد که قابلیت تولید 328 اسب بخار را دارد.

ده نیسخن افزود : قرار داد مشترک همکاری ما با مرسدس – بنز ژرفای بیشتری پیدا می کند .

ما دارای پتانسیل های بالایی در استفاده مشترک از پلتفرم ها هستیم و در حال حاضر نیز مشغول بررسی فرصت های پیشرو می باشیم.

وی در نهایت در جواب سوالی درباره عملکرد Q50 گفت : ما در آینده قادر خواهیم بود نسخه های با عملکرد بیشتری ( از Q50 ) را ارائه کینم.

من فکر می کنم هر چیزی ممکن است و ظرفیت های این پلتفرم بیش تر از مقدار موجود می باشد.

در واقع ما قادریم با استفاده از آن خودروهای قدرتمندتری تولید نماییم.

رکورد جهانی شتاب خودرو شکسته شد +تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی تابناک، یک ابرخودرو خیره کننده توانست رکورد سریع‌ترین موتور شتاب‌دهنده جهان را با دستیابی به سرعت 300 کیلومتر در ساعت در تنها 13.63 ثانیه بشکند.

به گزارش ایسنا، ابرخودرو هنسی ونوم GT نیروی خود را از یک موتور هفت لیتری V8 به دست آورده که 1244 اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

روز یکشنبه (اول بهمن) هنگامی که هنسی این خودرو را به یک بزرگراه در هوستون آمریکا برای ثبت رکورد جدید شتاب برد، به جهان نشان داد تا چه حد می‌تواند سریع باشد.هنسی ونوم GT توانست صفر تا 300 را در 13.63 ثانیه پر کند در حالی که خودرو دیزلی فورد فیستا در همین زمان توانست به 96.5 کیلومتر در ساعت دست یابد.



 این رکورد تا پیش از این با 14.53 ثانیه در اختیار کوئنیگسگ آگرا قرار داشت.

ابرخودرو هنسی ونوم GT 910 هزار پوندی همچنین توانست 0 تا 321 کیلومتر در ساعت را در 14.51 ثانیه بدست آورد که 7.7 ثانیه سریع‌تر از خودرو ابرورزشی بوگاتی ویرون است.

ونوم GT با ظاهر مسطح خود که توسط جان کیویز رانده می‌شد، در 5.88 ثانیه به 160 کیلومتر رسیده و پس از 1.6 کیلومتر به 329 کیلومتر در ساعت رسید.

جان هنسی، رئیس این شرکت اظهار کرد که وی در حقیقت قصد داشته، رکورد بالاترین سرعت را بشکند که اکنون با 431.3 کیلومتر در ساعت در اختیار بوگاتی ویرون است.

شرکت هنسی قصد دارد جایی را برای شکستن این رکورد به دست آورد، در حالیکه بوگاتی با دستیابی به جاده آزمایش فولکس‌واگم در آلمان توانست این رکورد را ثبت کند.

این شرکت قصد دارد 26 ونوم GT‌ بسازد که ساخت هر مدل حدود شش ماه به طول خواهد انجامید. همچنین تاکنون 10 مدل از این ابر خودرو فروخته شده است.

شصت سال با شورلت کوروت

شصت سال با شورلت کوروت  

امیر وزیری: نام کوروت برای اولین بار در ۱۷ ژانویه ۱۹۵۳ در هتل والدورف شهر نیویورک به گوش مردم رسید. شش ماه بعد اولین دستگاه از این مدل ساخته شد و تولیدش در طول شصت سال گذشته ادامه داشته است. کوروت نه تنها رکورد طولانی‌ترین زمان تولید یک خودروی اسپرت را به دست آورده بلکه در این شش دهه به نمادی برای خودروهای اسپرت آمریکایی تبدیل شده است. اما راه رسیدن به این افتخار  برای این خودروی اسپرت پر فراز و نشیب‌ بوده است. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل اول (۱۹۵۳- ۱۹۶۲) 

جنرال موتورز در دهه پنجاه میلادی بزرگترین مؤسسه تجاری آمریکا بود و بیش از نیمی از خودروهای بازار آمریکا را تولید می‌کرد. اما در بین مدل‌های این کارخانه که با مارک‌های مختلف به بازار عرضه می‌شد، هیچ خودروی اسپرتی وجود نداشت. همین باعث شد تا در سال ۱۹۵۱ هارلی ارل، مدیر طراحی جنرال موتورز تصمیم گرفت با الهام از خودروهای اسپرت اروپایی نظیر جگوار، ام‌جی و تریومف خودرویی اسپرت برای شورلت بسازد. 

ارل از امکانات فنی موجود جنرال موتورز برای ساخت ماشین استفاده کرد و کانسپتی از آن را در سال ۱۹۵۳ در نمایشگاه جنرال‌موتورز در هتل والدرف نیویورک نمایش داد. استقبال از ماشین به حدی بود که جنرال‌موتورز به سرعت ساخت آن را شروع کرد و با الهام از نام یکی از کشتی‌های جنگی آمریکا در جنگ جهانی دوم، نامش را کوروت گذاشت.

استفاده از فایبرگلاس برای ساخت بدنه کوروت یک نوآوری در صنعت خودرو بود. خودرو گرچه بسیار زیبا بود اما قیمتش بسیار گران بود و موتور شش سیلندر ۱۵۰ اسب بخاری‌اش ضعیف بود و یارای رقابت با رقبای اروپایی را نداشت. 

جنرال موتورز در سال اول تنها ۳۰۰ دستگاه ماشین به رنگ سفید با تودوزی قرمز ساخت. در سال ۱۹۵۴ تولید به ۳۶۴۰ دستگاه افزایش یافت اما بسیاری از ماشین‌ها ماه‌ها در نمایندگی‌های شورلت بدون مشتری باقی ماند. 

در سال ۱۹۵۵ شورلت تصمیم گرفت موتور شش سیلندر کوروت را با یک موتور هشت سیلندر عوض کند. این کار کوروت را به یک خودروی اسپرت نزدیک‌تر کرد و استفاده از موتور هشت سیلندر از آن زمان به یک رسم برای کوروت تبدیل شد. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل دوم (۱۹۶۳ – ۱۹۶۷)

هویتی که از کوروت به عنوان یک خودروی اسپرت در ذهن‌ها وجود دارد بیشتر مدیون نسل دوم این خودرو است. جنرال موتورز این خودرو  را  با تغییرات زیادى نسبت به مدل اول در سال ۱۹۶۳ به بازار عرضه کرد. 

ماشین شبیه به یک گلوله طراحی شده بود، شاسى و مرکز ثقلش بسیار پایین آورده شد و برخلاف نسل اول ماشین دیفرانسیل عقب بود. چراغ‌هاى جلو ماشین مخفی بود؛ رسمی که تا ۴۱ سال در ساخت کوروت رعایت شد.  در حالی که فروش نسل اول کوروت حدود هزار دستگاه در سال بود، با‌عرضه نسل دوم فروش این مدل به حدود ۲۷ هزار دستگاه در سال رسید. بسیارى معتقدند نسل دوم کوروت نه تنها زیباترین کوروت تاریخ، بلکه  از زیباترین خودروهای تاریخ است.

شصت سال با شورلت کوروت

نسل سوم (۱۹۶۸ – ۱۹۸۲) 

۵۴۰ هزار دستگاه از بیش از یک و نیم میلیون دستگاه کوروتی که در شصت سال گذشته ساخته شده است از نسل سوم این ماشین تولید شده است. این خودرو از سال ۱۹۶۸ و به مدت چهارده سال تولید شد که طولانی‌ترین زمانی است که یک نسل از این ماشین ساخته شده است. در بین مردم این نسل از کوروت، «کوسه» لقب گرفت.

ظاهر خودرو بسیار زیبا و اسپرت بود اما بخت چندان با این کوروت یاری نکرد. قرار بود جنرال موتورز نسل سوم را با موتوری۴۵۰ اسب بخاری تولید کند اما به دلیل قوانین محدودکننده میزان آلایندگی که دولت تصویب کرد، جنرال موتورز مجبور شد از یک موتور ۱۶۵ اسب بخاری استفاده کند که حتى از قدرت نسل اول کوروت هم کمتر بود. 

علاوه بر این، کنترل کیفیت ضعیف جنرال‌موتورز شکایت‌های زیادی از سوی خریداران به دنبال داشت. با همه اینها ظاهر فریبنده ماشین نگذاشت از محبوبیت خودرو کم شود. در سال ۱۹۷۹ شورلت ۵۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه کوروت فروخت و رکوردی به جا گذاشت که تا کنون پابرجا است. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل چهارم (۱۹۸۴ – ۱۹۹۶) 

شورلت ساخت نسل چهارم کوروت را از اوایل دهه هشتاد آغاز کرد. اما اشکالات فنی این خودرو   آنقدر زیاد بود که شورلت مجبور شد عرضه آن را یک سال عقب بیاندازد. به همین دلیل کوروت مدل ۱۹۸۳ عرضه نکرد. تنها ۴۴ دستگاه مدل ۱۹۸۳ به طور آزمایشی تولید شد که هیچکدام فروخته نشد. از این تعداد در حال حاضر تنها یک دستگاه موجود است که در موزه ملی کوروت در ایالت کنتاکی آمریکا نگهداری می‌شود.
نسل چهارم  با نوآوری‌های زیادی تولید شد. کیفیت ساخت آن از نسل قبل بهتر شده بود و اتاقش جادارتر بود. استفاده از کیلومترشمار دیجیتالى آن را به ماشینی از عصر فضا شبیه کرده بود. این اولین کوروتی بود که از سال ۱۹۶۳ به طور کامل و از نو طراحی می‌شد. مهندسان شورلت روى ایرودینامیک این ماشین بسیار کار کردند و به ضریب مقاوت در برابر هوا ۰.۳۴ رسیدند که در کاهش مصرف ماشین تأثیر داشت و رکورد بسیار خوبی بود. 

کماکان از ماشین برای نداشتن قدرت کافی انتقاد می‌شد. شورلت در واکنش مدل ZR1 را با موتوری ۳۳۰ اسب بخاری عرضه کرد و با این کار کوروت را به یک سوپرکار واقعی تبدیل شد.  

شصت سال با شورلت کوروت

نسل پنجم (۱۹۹۷ – ۲۰۰۴) 

مهندسان شورلت برای ساخت نسل پنجم دوباره از صفر شروع کردند و یک کوروت کاملاً جدید ساختند. این ماشین در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد. این خودرو دوباره کوروت را به اوج رساند.  برای سبک‌تر ساختن ماشین استفاده از پلاستیک و آلومینیوم در این خودرو بیشتر شد. حتى سرسیلندرهای موتور هم آلومینیوم بود و در نقاط مختلف موتور از مواد کامپوزیت استفاده شد. در نتیجه ماشین چهل کیلو سبک‌تر از نسل قبل بود. موتور ماشین هم کاملاً جدید بود و ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت. 

در حالی که آن زمان کوروت با نیسان 300ZX، مزدا RX7 و هوندا NSX رقابت سختى در بازار آمریکا داشت، اما ترکیب موتور قوی و بدنه سبک باعث شده بود آمار و ارقامش با خودروهایی نظیر فراری برابری کند. نمایش سرعت و دور موتور بر روی شیشه جلو، تکنولوژی که پیش از آن تنها در هواپیماهای جنگنده استفاده می‌شد، در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار در صنعت خودرو در این نسل از کوروت عرضه شد. 

شصت سال با شورلت کوروت

نسل ششم (۲۰۰۵ – ۲۰۱۳) 

نسل ششم کوروت در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسل پنجم داشت اما این خودرو کاملاً جدید بود. مهمترین تغییر ظاهری چراغ‌های جلو بود که برخلاف سنت چهل ساله کوروت دیگر مخفی نبودند. برای اولین بار از سال ۱۹۶۳ از موتور ۵.۷ لیتری در این خودرو استفاده نشد و جای آن را یک موتور شش لیتری گرفت که ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. کیفیت ساخت آن بسیار بهتر شد و مدل ZR1 از این نسل با قیمت ۱۳۰ هزار دلار به گرانترین کوروت تاریخ تبدیل شد.

مهمترین خودروی نمایشگاه امسال دیترویت نسل هفتم کوروت بود که چند روز پیش رونمایی شد. 
پس از شش نسل مختلف و شصت سال تولید،  شورلت می‌گوید این خودرو بهترین اسپرت هشت سیلندر بازار است. درباره نسل جدید این خودرو {اینجا} بیشتر بخوانید.

سبزترین خودروهای 2013 معرفی شدند

شورای آمریکایی اقتصاد بهره‌وری انرژی (ACEEE) فهرست سبزترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این فهرست خودروی هیبریدی تویوتا پریوس سی با کسب بالاترین نمره یعنی ۵۸ موفق شد عنوان سبزترین خودروی مدل ۲۰۱۳ را بدست آورد.

افزایش شدید بهای بنزین در بازار آمریکا باعث شده تا تقاضا برای خرید خودروهای کوچک، دوستدار محیط زیست و خودروهای کم مصرف بیشتر شود. در این بین تقاضا برای خرید خودروهای هیبریدی و برقی نیز افزایش یافته است.

رده دوم فهرست سبزترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ به یک خودروی ژاپنی دیگر یعنی هوندا فیت برقی با نمره ۵۷ رسید. تویوتا پریوس هیبریدی هم با نمره ۵۵ سوم شد.

پریوس پلاگ‌این هیبریدی، هوندا سیویک هیبریدی، هوندا اینزایت، فولکس‌واگن جتا هیبریدی، اسمارت فورتو، اسکیون iQ، فورد فوکوس برقی، تویوتا پریوس وی، فورد فیوژن هیبریدی و فورد C-MAX هیبریدی نیز رده‌های بعدی سبزترین خودروهای مدل ۲۰۱۳ را به خود اختصاص دادند.

خودروهای سبز برتر در این رده‌بندی براساس ویژگی‌هایی مانند میزان آلودگی‌های خروجی اگزوز، میزان تولید گازهای گلخانه‌ای، مصرف سوخت، فرایند تولید و سوخت مصرفی برای تولید برق رده‌بندی شده‌اند. 

فیات آیدیا-2013 (Fiat Idea-2013) امد

فیات - آیدیا (Fiat Idٍea) در گروه خودروهای مینی ون (Mini MPV) قرا دارد که از سال 2003 در لیست فروش کمپانی قرار گرفته است .   

   

 آیدیا (Idea) بر روی پلت فرم 188 قرار دارد که از این لحاظ با فیات - پونتو (Fiat Punto) نسل دوم مشترک می باشد همچنین آیدیا ، 5 در، موتور جلو و دیفرانسیل جلو (FF Latout) است. طراحی این مینی ون ایتالیایی بعهده طراح معروف آقای جورجتو جیوجیارو ( Giorgetto Giugiaro) می باشد . در سال 2006 آیدیا (Idea) زیر تیغ جراحی چهره (Facelift) قرار گرفت و تا به امروز با همان ظاهر تولید می گردد. یکی از پیشرانه های قابل سفارش برای این خودرو ، 4 سیلندر خطی است با گنجایش 1.4 لیتر که قادر به تولید 95 اسب بخار در واحد ps می باشد. رقبای اصلی فیات - آیدیا (Fiat Idea) ، میتسوبیشی - کلت (Mitsubishi Colt) و رنو - مودوس (Renault Modus) می باشند. 

سال ساخت 2013
کمپانی مادر -
کمپانی سازنده فیات
مدل آیدیا
تریم -
شکل ظاهری ون
سبک متوسط
قیمت پایه -

موتور و قدرت
نوع موتور 4
حجم موتور 1.4 (لیتر)
حداکثر قدرت 95 اسب بخار در 5800دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سیلندر x کورس پیستون 84×72 (میلی متر)
نسبت تراکم 11:1
گیربکس 5 دنده اتوماتیک
شتاب اولیه -
سوخت
ظرفیت مخزن سوخت 50 (لیتر)
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت در شهر 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت در بزرگراه 4.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن و ابعاد خارجی
وزن 1155 (کیلوگرم) 
طول 3930 (میلی متر)
عرض 1698 (میلی متر)
ارتفاع 1660 (میلی متر)
فاصله دو محور 2508 (میلی متر)
فاصله چرخ های جلو 1434 (میلی متر)
فاصله چرخ های عقب 1424 (میلی متر)